Ο 37χρονος άνδρας που βανδάλισε με ένα μεταλλικό κοντάρι έναν πίνακα που αναπαριστά τον Ιβάν τον Τρομερό, ένα από τα διασημότερα έργα του ζωγράφου Ίλια Ρέπιν, δήλωσε ότι διέπραξε την επίθεση για ιδεολογικούς λόγους για να σώσει τη φήμη του τσάρου, ανακαλώντας πρωτύτερη ομολογία του ότι η επίθεσή του ήταν αποτέλεσμα κατανάλωσης αλκοόλ.
Ο Ίγκορ Ποντπόριν, από την πόλη Βορόνεζ, ομολόγησε ότι επιτέθηκε εναντίον του πίνακα που είναι γνωστός ως «Ο Ιβάν ο Τρομερός και γιος του Ιβάν στις 16 Νοεμβρίου 1581», που φιλοτεχνήθηκε ανάμεσα στο 1883 και το 1885.
Στην αρχική του κατάθεση, ο δράστης έριξε την ευθύνη για την ενέργειά του στη βότκα που κατανάλωσε στην καφετέρια της Πινακοθήκης Τρετιάκοφ στην Μόσχα, του πιο σημαντικού μουσείου τέχνης της ρωσικής πρωτεύουσας, όπου εκτίθετο ο πίνακας.
Αλλά, κατά την εμφάνισή του σε δικαστήριο της Μόσχας, ο Ποντπόριν αρνήθηκε ότι είχε καταναλώσει βότκα πριν διαπράξει την επίθεση και τόνισε ότι έδρασε γιατί διαφωνεί με τον πίνακα.
«Ο πίνακας είναι ένα ψέμα», δήλωσε ο Ποντπόριν, σύμφωνα με ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων. «Αυτός (ο τσάρος Ιβάν ο Τρομερός) συγκαταλέγεται μεταξύ των αγίων».
Λίγο πριν κλείσει η Πινακοθήκη Τρετιάκοφ, ο 37χρονος έσπασε το γυαλί που προστάτευε τον πίνακα, που είναι γνωστός σε ολόκληρο τον κόσμο και παριστάνει τον Ιβάν τον Τρομερό να κρατά στην αγκαλιά του τον γιο του αφού του έχει καταφέρει θανάσιμο κτύπημα. Τον έσκισε σε τρία σημεία, με αποτέλεσμα οι υπεύθυνοι του μουσείου να αναγκαστούν να αποσύρουν το έργο από την αίθουσα, για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Κάποιοι Ρώσοι ιστορικοί αμφισβητούν την ιδέα ότι ο Ιβάν δολοφόνησε το γιο του, ενώ ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε πέρσι ότι δεν είναι σαφές αν ο τσάρος είναι ένοχος ή όχι.
Τουλάχιστον ένας κυβερνητικός αξιωματούχος υποστήριξε ότι η Δύση διόγκωσε την αγριότητα του τσάρου για να αμαυρώσει το όνομα της Ρωσίας, ενώ αγάλματα του Ιβάν του Τρομερού έχουν αρχίσει να τοποθετούνται σε ορισμένες ρωσικές πόλεις.
Ο Ιβάν Μελνίκοφ, ένας αξιωματούχος ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που επισκέφτηκε τον κρατούμενο Ποντπόριν, δήλωσε στην εφημερίδα Komsomolskaya Pravda ότι ο δράστης σκεφτόταν εδώ και δύο χρόνια αυτό που ο ίδιος θεωρεί ως εσφαλμένη αναπαράσταση του Ιβάν του Τρομερού.
«Είχα ακούσει για αυτό τον πίνακα πριν από πολύ καιρό», τόνισε ο Ποντπόριν, σύμφωνα με την εφημερίδα.
«Ακόμη και ο Πούτιν είπε στην τηλεόραση ότι αυτό που αναπαριστά είναι ψευδές. Όταν έφτασα στην Τρετιάκοφ, δεν μπόρεσα να κρατηθώ. Ξένοι πηγαίνουν και τον κοιτάζουν. Τι θα πιστεύουν για τον Ρώσο τσάρο μας; Για εμάς; Είναι μια πρόκληση ενάντια στο ρωσικό λαό, ώστε οι άνθρωποι να μας κρίνουν άσχημα», είπε.
Υπερεθνικιστικές οργανώσεις έχουν διαδηλώσει κατά του πίνακα, ειδικότερα το 2013, όταν οι μοναρχικοί είχαν απαιτήσει να αποσυρθεί από την Πινακοθήκη, συναντώντας την άρνηση της Τρετιάκοφ.
Πολλοί υψηλόβαθμοι ρώσοι αξιωματούχοι έχουν ζητήσει την αποκατάσταση του τσάρου Ιβάν ΙΕ’, του επονομαζόμενου Τρομερού εξαιτίας της βάρβαρης διακυβέρνησής του και της δημιουργίας μίας μυστικής αστυνομίας που έσπειρε τον τρόμο και σκότωσε χιλιάδες ανθρώπους.
Πέρσι, φερόμενα μέλη της οργάνωσης «Χριστιανικό Κράτος-η Αγία Ρωσία», επιχείρησαν να πυρπολήσουν ένα κινηματογράφο που πρόβαλε την ταινία «Ματίλντα», που είχε ως θέμα το ειδύλλιο του τσάρου Νικόλαου Β’ με την τότε γνωστή μπαλαρίνα Όλγα Ξεσίνσκαγια, η οποία προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις.