Έκθεση με τίτλο «Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966) – Χαρακτική» παρουσιάζει το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος στο Μουσείο της Τράπεζας, από τις 25 Απριλίου.
Ο Αλέξανδρος Κορογιαννάκης αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών το 1929 και άρχισε να εργάζεται ως σκιτσογράφος σε αθηναϊκές εφημερίδες. To θετικό κλίμα για την τέχνη της χαρακτικής, που είχε δημιουργηθεί τότε στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Αθήνας, τον οδήγησε στα πρώτα του έργα πάνω σε ξύλο που δημοσιεύτηκαν στο διάστημα 1930-35.
Το 1939 ξεκίνησε η συνεργασία του Κορογιαννάκη με την Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία με την ίδρυσή της λίγα χρόνια νωρίτερα είχε αποκτήσει το εκδοτικό προνόμιο, και από το 1947 έγινε μόνιμος συνεργάτης στο νεοσύστατο τότε Ίδρυμα Εκτυπώσεως Τραπεζογραμματίων και Αξιών (ΙΕΤΑ). Φιλοτέχνησε συνολικά έντεκα τραπεζογραμμάτια, έχοντας αποκτήσει ειδίκευση στη χαλκογραφία από τις δύο μαθητείες του στη Βιέννη, όπου τον είχε στείλει η τράπεζα.
Πέρα από το σχεδιασμό τραπεζογραμματίων και ευχετήριων καρτών για το ΙΕΤΑ, ο Κορογιαννάκης δημιούργησε πλούσιο χαρακτικό έργο, το οποίο μπορεί να κατηγοριοποιηθεί σε τέσσερις θεματικές ενότητες: α) τοπία, β) ανθρώπινες μορφές (κυρίως εργάτες και τεχνίτες), γ) γυμνά και προσωπογραφίες και δ) συνθέσεις με αντικείμενα.
Όπως τονίζει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, στον πρόλογο του καταλόγου της έκθεσης, πρόκειται για «μια ακόμη συνεισφορά της τράπεζας στη διάσωση, διαφύλαξη και προαγωγή του πολιτισμού της χώρας μας. Μετά την έκθεση για τον Μιχαήλ Αξελό, τον πρώτο σχεδιαστή ελληνικών τραπεζογραμματίων και αξιών, φωτίζονται πτυχές του έργου του διαδόχου του – επίσης υπαλλήλου της τράπεζας».
Η έκθεση στο μουσείο χωρίζεται σε πέντε ενότητες. Στην πρώτη παρουσιάζονται βιογραφικά στοιχεία για τον καλλιτέχνη με φωτογραφίες και αρχειακό υλικό. Στη δεύτερη υπάρχουν εκθέματα που αναδεικνύουν διάφορες μορφές της χαρακτικής. Στην τρίτη προβάλλεται η σχέση του έργου του Κορογιαννάκη με την Τράπεζα της Ελλάδος, μέσα από τα τραπεζογραμμάτια που σχεδίασε. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά εκτίθενται προσχέδιά τους, χάρη στα οποία γίνεται αντιληπτή η πορεία της δημιουργίας του κάθε έργου. Στην τέταρτη ενότητα παρουσιάζονται όλα τα βιβλία και τα λευκώματα που εικονογράφησε και, τέλος, στην τελευταία και μεγαλύτερη ενότητα της έκθεσης στην κύρια αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, έχουν συγκεντρωθεί 38 από τα πιο αντιπροσωπευτικά χαρακτικά έργα του. Τα έργα προέρχονται από τη συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος, της Alpha Bank και από ιδιωτικές συλλογές.
Η επιμελήτρια της έκθεσης, Δήμητρα Νικολού, αναφέρει στον κατάλογο ότι με το έργο του «ο Κορογιαννάκης μελετά και εξερευνά τις δυνατότητες, τις διάφορες τεχνικές και τις πολλαπλές εφαρμογές της χαρακτικής και ότι όλα αυτά συνθέτουν ένα πλούσιο έργο, που καταδεικνύει την έμφαση στη λεπτομέρεια, την ακρίβεια και την τεχνική δεινότητα του χαράκτη. Το χαρακτικό έργο του Κορογιαννάκη, με τη σημαντική καλλιτεχνική και ιστορική του αξία, μας δίνει τη δυνατότητα να πλησιάσουμε αυτή την τέχνη, που δεν παύει να ασκεί, μέσα στην ιδιαιτερότητά της, τη μοναδική και υποβλητική της γοητεία».
Το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος εξέδωσε δίγλωσσο κατάλογο για την έκθεση, με κείμενα των: Ειρήνης Οράτη, Ελένης Γκόνου-Στυλιανίδη και Δήμητρας Νικολού για το έργο του Κορογιαννάκη και τη σημασία του, ενώ στο χώρο της έκθεσης έχει αναπτυχθεί ψηφιακή εφαρμογή, ειδικά σχεδιασμένη για να εισάγει τον επισκέπτη στην τέχνη της χαρακτικής.
Πληροφορίες: Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, Αμερικής 3, Αθήνα. Τηλ: 210 32 04 444, e-mail: museum@bankofgreece.gr