Για τη μελέτη που η «Αττικό Μετρό ΑΕ» θα παρουσιάσει την Τρίτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), σε σχέση με την αξιοποίηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενημέρωσε τη διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κ.Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) κι άλλων φορέων ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Γιάννης Μυλόπουλος.
Η μελέτη, της οποίας συζητήθηκε μόνο το τεχνικό μέρος, αφορά στην υλοποίηση της τελευταίας απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού για το Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία προβλέπει την παραμονή in situ των σημαντικών αρχαιοτήτων που ήρθαν στο φως στο σταθμό Βενιζέλου κατά τις εκσκαφές για το έργο.
«Επεξεργαστήκαμε και βρήκαμε μια λύση, η οποία προϋποθέτει την –στο ίδιο σημείο αλλά σε μεγάλο βάθος– κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου. Είναι μια λύση που έχει πολλά πλεονεκτήματα, με δεδομένη την απόφαση για παραμονή κατά χώρα των αρχαιοτήτων, και είναι τεχνικά εφικτή. Η λύση αυτή και δεν αποδομεί τα έργα που έχουν γίνει μέχρι τώρα, και τα συνεχίζει. Και είναι μια λύση που θα δώσει έναν σταθμό μοναδικό στον κόσμο, έναν ανοιχτό αρχαιολογικό χώρο» σημείωσε ο κ. Μυλόπουλος, επισημαίνοντας ότι η προτεινόμενη λύση ενδέχεται να υποστεί κάποιες μικρές αλλαγές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ).
«Εμείς περιμένουμε την τελική έγκριση από το ΚΑΣ και την απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού» υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι πρόκειται για την τελευταία ευκαιρία για το έργο, καθώς αν αυτό δεν τελειώσει έως το 2020, τότε δεν θα σταματήσει απλά, αλλά και η Ευρώπη θα ζητήσει τα χρήματά της πίσω.
Με τη δρομολόγηση της λύσης αυτής, συμπλήρωσε, μπορούν να ξεκινήσουν και τα έργα πολιτικού μηχανικού στο σταθμό Βενιζέλου, όπου οι εργασίες είχαν σταματήσει επί τέσσερα χρόνια, γιατί το έργο ήταν δεσμευμένο στη διελκυστίνδα μεταξύ των φορέων για το θέμα των αρχαιοτήτων.
Όπως έχει γίνει γνωστό, για την ολοκλήρωση του έργου ανάδειξης των αρχαιοτήτων in situ και κατασκευής του σταθμού, θα απαιτηθούν περίπου τέσσερα χρόνια και θα χρειαστεί να καλυφθεί επιπλέον κόστος ίσο με περίπου το 2% της συνολικής συμβατικής δαπάνης της βασικής γραμμής του μετρό, ήτοι 20-25 εκατ. ευρώ.
Ερωτηθείς αν θεωρεί τις προβλέψεις αυτές ρεαλιστικές, ο Πάρις Μπίλλιας, πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, το οποίο εκπροσωπεί τον κλάδο των μηχανικών, επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Με βάση τα όσα γνωρίζουμε, θεωρούμε ότι για την υλοποίηση του έργου θα απαιτηθούν τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ κι ότι το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής θα ξεπεράσει τα πέντε χρόνια. Αυτό που πρέπει λοιπόν να δούμε προσεκτικά είναι πόσο θα στοιχίσει η κατασκευή και πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να μπορούμε να πούμε ότι αυτή η πρόταση είναι προς το συμφέρον της πόλης και των πολιτών ή αν αντίθετα θα πρέπει να προκριθεί η αρχική λύση που προέβλεπε απόσπαση και επανατοποθέτηση», σημείωσε ο κ. Μπίλλιας.
Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ ζήτησε την αναβολή της προγραμματισμένης για την Τρίτη παρουσίασης της μελέτης στο ΚΑΣ, ώστε το επιμελητήριο, που σημειωτέον είναι ο θεσμοθετημένος γενικός σύμβουλος της Πολιτείας, να έχει επαρκή χρόνο ώστε να μελετήσει την πρόταση και να καταθέσει τεκμηριωμένες προτάσεις, εφόσον αυτό χρειαστεί.
Πρόσθεσε ότι η μελέτη της «Αττικό Μετρό» είναι άρτια και εξέφρασε την ικανοποίηση του για το γεγονός ότι η «Αττικό Μετρό» ανταποκρίθηκε άμεσα στην πρόσκληση του ΤΕΕ/ΤΚΜ γα ενημέρωση.