Με ένα εντυπωσιακό έργο από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης συμπληρώνει τον εορτασμό για τα 150 χρόνια από τη θεμελίωσή του το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Πρόκειται για έναν ερυθρόμορφο απουλικό κρατήρα, που αποδίδεται στην Ομάδα της Βοστώνης 00.348, ύψους 51,5 εκ. και χρονολόγησης γύρω στο 360-350 π.Χ., για την προσωρινή εισαγωγή του οποίου το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε ομόφωνα το «πράσινο φως».
Ο απουλικός κρατήρας, που θα εκτεθεί από τις 9 Μαΐου έως τις 30 Σεπτεμβρίου σε αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού –πιθανότατα στην Αίθουσα του Βωμού–, αποστέλλεται ως αντιδάνειο για τη συμμετοχή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην έκθεση «Pergamon and the Hellenistic Kingdoms of the Ancient World» («Η Πέργαμος και τα ελληνιστικά βασίλεια του αρχαίου κόσμου»), που πραγματοποιεί από τις 18 Απριλίου έως τις 10 Ιουλίου το Μητροπολιτικό Μουσείο, το οποίο και θα αναλάβει όλα τα έξοδα μεταφοράς και ασφάλισης του έργου από και προς τη Νέα Υόρκη.
Τι κάνει, όμως, τόσο ξεχωριστό το συγκεκριμένο αγγείο; Μεταξύ άλλων, η μοναδική παράσταση της, χαμένης σήμερα, τεχνικής διακόσμησης μαρμάρινων γλυπτών με την τεχνική της εγκαυστικής στην εμπρόσθια όψη του: Ένας τεχνίτης με τον βοηθό του διακοσμεί ένα άγαλμα του Ηρακλή, σκηνή που διαδραματίζεται σε εσωτερικό χώρο –όπως δηλώνει ο κίονας αριστερά– και στην οποία παρίστανται επίσης ο Δίας, πατέρας του Ηρακλή, μία Νίκη και στο δεξιό άκρο ο ίδιος ο αποθεωμένος Ηρακλής, που παρακολουθεί τον στολισμό του αγάλματός του. Στην οπίσθια όψη απεικονίζεται η Αθηνά, προστάτιδα του Ηρακλή, να συνομιλεί καθισμένη με έναν από τους Διόσκουρους, παρουσία του Ερμή, του Πάνα και ενός Έρωτα που παίζει με πτηνό.
Το αγγείο θα μπορεί να συσχετιστεί με άλλα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που σώζουν ακόμη ίχνη του αρχικού χρωματισμού τους, ιδίως γλυπτά, όπως για παράδειγμα η Φρασίκλεια ή ο δίσκος του ιατρού Αινείου, ενώ λόγω της εγκαυστικής τεχνικής, η οποία επέζησε μέχρι την Ύστερη Αρχαιότητα, θα σημανθούν επίσης τα πορτρέτα του Φαγιούμ που υπάρχουν στο ελληνικό μουσείο και τα οποία έχουν ιστορηθεί με τη συγκεκριμένη τεχνική. Άλλα εκθέματα, αν και διαφορετικής τεχνικής, στα οποία υπάρχει απόηχος της αρχαίας ζωγραφικής και ως εκ τούτου θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν, είναι οι πίνακες του Πιτσά, οι λευκές λήκυθοι και τα ειδώλια.
Η προβολή του θέματος του κρατήρα, δηλαδή της Αποθέωσης του Ηρακλή, ενός θνητού που μετά από τον κάματο δώδεκα Άθλων και πολλών Παρέργων έγινε τελικά δεκτός ως θνητός-αθάνατος από τους Ολύμπιους θεούς, προγραμματίζεται να συνδυαστεί με τις επετειακές δράσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για τα 150 χρόνια από τη θεμελίωσή του. Στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθούν πιθανότατα και θεματικοί συσχετισμοί με παραστάσεις του Ηρακλή στην κεραμική, τη χαλκοτεχνία και τη γλυπτική, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Ηρακλή του τύπου Farnese από το ναυάγιο των Αντικυθήρων, στο Αίθριο του Μουσείου.
Για την προβολή του αγγείου θα συμμετέχουν από κοινού όλα τα αρχαιολογικά τμήματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενώ θα προετοιμαστεί κι ένα περιεκτικό ενημερωτικό φυλλάδιο από τους αρχαιολόγους του παλαιού τμήματος εκπαιδευτικών προγραμμάτων.