Ένα μοναδικό μνημείο, όπου η θρησκευτική παράδοση συναντά την τέχνη, «κρύβεται» μέσα στην καταπράσινη φύση, λίγο έξω από την Αγιά Λάρισας. Πρόκειται για την Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονα, ένα από τα σπουδαιότερα μοναστήρια της Θεσσαλίας, που χάρη στην εξαιρετική αρχιτεκτονική του –αποτελεί σημαντικό κτίσμα του 16ου αιώνα– έχει κηρυχθεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο από το Υπουργείο Πολιτισμού. Τα τελευταία χρόνια στεγάζει μια δραστήρια αδελφότητα, με πλούσιο πνευματικό έργο στην περιοχή.
Ο ναός είναι σταυροειδής εγγεγραμμένος αθωνίτικου τύπου με τρούλο, και στην τελευταία ανακαίνισή του, στα 1724, τοιχογραφήθηκε από τον Πελοποννήσιο μοναχό Γαβριήλ. Στο πέρασμα των αιώνων, η Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονα «παραδόθηκε» στη φθορά του χρόνου και οι εξαιρετικές τοιχογραφίες της «ξεθώριασαν». Είναι η πρώτη φορά, τώρα, που επιχειρείται μεθοδευμένα η αποκατάσταση του χώρου. Ο ζωγραφικός διάκοσμος του καθολικού συντηρείται τα τελευταία δύο χρόνια από πολυμελές συνεργείο της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η προϊσταμένη της 7ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ρούλα Σδρόλια. Μάλιστα, εφαρμόζονται όλες οι σύγχρονες επιστημονικές μέθοδοι και τελευταία έγινε υπεριώδης φωτογράφηση από ειδικό συνεργείο, υπό την επίβλεψη της Βασιλικής Τούλη, για να ερευνηθούν οι παλιότερες ζωγραφικές φάσεις.
Το μεγάλο επιστημονικό ενδιαφέρον της Μονής κέντρισε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων στο βυζαντινό σεμινάριο που οργανώθηκε πρόσφατα από το Δήμο Αγιάς στο πλαίσιο του διεθνούς προγράμματος Grundtvig – Διά Βίου Μάθησης. Διότι, όπως παρατηρεί η κ. Σδρόλια, έγινε φανερό σε όλους ότι σε έναν τόπο που διαθέτει πάνω από 20 βυζαντινά μνημεία και άλλα τόσα που περιμένουν τη σειρά τους να ανασκαφούν, η μονή Παντελεήμονα αποτελεί ένα μοναδικό τόπο πολιτισμού, που συγκεντρώνει μερικές από τις καλύτερες μορφές της βυζαντινής τέχνης.
Όπως επισημαίνει η κ. Σδρόλια σχετικά με το ιστορικό της μονής, το καθολικό, αγιορείτικου τύπου με τρούλο, είναι ένας ναός παλαιολόγειων χρόνων, που ανακαινίστηκε τον 16ο αιώνα, όπως και οι περισσότεροι ναοί της Αγιάς αλλά διατηρεί τις καλύτερες μορφές της βυζαντινής τέχνης. Η ανακαίνιση συμπληρώνεται τον Νοέμβριο του 1580, όταν αφιερώνεται το ζωγραφιστό τέμπλο από τον τοπικό άρχοντα Ιωάννη, προφανώς για να εγκαινιαστεί στη γιορτή των Εισοδίων. Το τέμπλο αυτό είναι καταστόλιστο, με σπάνια τεχνική, και πετυχαίνει, με τα διακοσμητικά μέσα της εποχής του να αποδώσει τον πλούσιο συμβολισμό της γιορτής των Εισοδίων της Θεοτόκου, φανερώνοντας έτσι τον δυναμισμό των τοπικών εργαστηρίων.
Αργότερα, το μοναστήρι ανακαινίζεται και πάλι και τοιχογραφείται στα 1724 από τον Πελοποννήσιο μοναχό Γαβριήλ. Την εποχή εκείνη φέρει, επίσης, την επωνυμία Παναγία η Κλαδιώτισσα, πιθανόν από κάποια θαυματουργή εικόνα, όπως μαρτυρείται στις σωζόμενες επιγραφές. Το πλούσιο εικονογραφικό πρόγραμμα, με τους θεομητορικούς ύμνους σε πρώτο πλάνο, αποτελεί σταθμό για την περιοχή, όπου ανθεί ιδιαίτερα η αγιογραφική τέχνη. Στην ίδια τη μονή σώζονται άλλα δύο ζωγραφικά σύνολα, ένα στο παρεκκλήσι του πύργου και ένα στην τράπεζα, που χρονολογούνται στις αρχές του 17ου αιώνα.
Το έργο αφορά εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης της στέγης και συντήρησης των τοιχογραφιών του καθολικού του ναού. Ο προϋπολογισμός του συνόλου των παρεμβάσεων ανέρχεται στα 500.000 ευρώ και το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Οι επεμβάσεις που προβλέπεται να γίνουν συντελούν στη συντήρηση και ανάδειξη της Ιεράς Μονής και θα επιτρέψουν να λειτουργήσει το μνημείο και πάλι με ασφάλεια. Στόχος του έργου είναι να δημιουργηθεί ένας επισκέψιμος χώρος, με ιδιαίτερο ιστορικό και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον και παράλληλα να αναβαθμιστεί η ευρύτερη περιοχή. Η υλοποίηση του έργου προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, καθώς έχει ολοκληρωθεί πάνω από το 50% του φυσικού αντικειμένου. Μετά την ολοκλήρωση του έργου θα γίνει η πλήρης αποκατάσταση της στέγης του καθολικού της μονής, καθώς επίσης και η συντήρηση των τοιχογραφιών στο εσωτερικό του καθολικού της μονής.
Η εξυπηρέτηση των επισκεπτών του μνημείου θα είναι πλήρης αφού ήδη υπάρχουν χώροι υγιεινής, θα δημιουργηθούν wc-ΑμεΑ, θα υπάρχει χώρος πληροφόρησης για στάση και ενημέρωση, ενώ στην είσοδο της μονής θα δημιουργηθεί ράμπα ΑμΕΑ, η οποία θα εξυπηρετεί την περιήγηση των επισκεπτών στον αύλειο χώρο του μνημείου και στην ολοκληρωμένη εποπτεία του ναού.