«Διαβάζοντας κανείς την Ιλιάδα βρίσκει εικόνες που δίνουν αφορμή για έμπνευση. Χρησιμοποίησα τους χαρακτήρες και τις καταστάσεις που περιγράφει ο Όμηρος ως υπόβαθρο και τις οποίες μετουσίωσα σε σκίτσα. Ο άνθρωπος βίωνε πάντα καταστάσεις όπου κάποιοι άλλοι αποφάσιζαν γι’ αυτόν, ή πάλευε ενάντια στη μοίρα του για να βελτιώσει τη ζωή του και πάντα έψαχνε για έναν χρησμό. Είχα το ενδιαφέρον να δω πώς αυτός ο μεγάλος δραματοποιός πλέκει τις καταστάσεις καθώς στο τέλος καταλαβαίνεις ότι όλα γίνονται γιατί υπάρχουν αντίρροπες δυνάμεις, η μία κόντρα στην άλλη. Σημασία έχει το παιχνίδι και η διαπλοκή των γεγονότων που τελικά βγάζει τον άνθρωπο πιο δυνατό πιο σοφό, έτοιμο να αντιμετωπίσει την έτσι κι αλλιώς γεμάτη δυσκολίες ζωή», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κύπριος ζωγράφος Γιώργος Κούμουρος, με αφορμή την έκθεση ασπρόμαυρων σχεδίων, με τίτλο «Ιλιάδα η εμή», που φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών.
«Όταν αντιλαμβάνεσαι ότι υπήρχε πάντα ο πόνος, η μάχη, οι δύσκολες καταστάσεις, παίρνεις δύναμη και κουράγιο και λες “δεν συμβαίνει μόνο σε μένα”. Ο κόσμος πάντα υπέφερε και όπως λέει και ο Παπαδιαμάντης “δεν έχουν τέλος τα βάσανα και οι καημοί του κόσμου”. Έτσι είναι η ζωή. Όταν μελετάς τον Όμηρο αντιλαμβάνεσαι πόσο εύκολα το δέχεται αυτό, το φιλοσοφεί και καταλήγει σε συμπεράσματα που δίνουν δύναμη στον αναγνώστη. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι που άκουγαν τους στίχους του έπαιρναν κουράγιο για τη ζωή τους, έβλεπαν ότι δεν είναι μόνο δικό τους το πρόβλημα», συμπληρώνει ο κ. Κούμουρος.
Η έκθεση, που θα παραμείνει στο Μουσείο Δελφών έως την Κυριακή, 25 Αυγούστου, περιλαμβάνει 35 πρωτότυπα σχέδια με μολύβι σε χαρτί, που δημιούργησε ο καλλιτέχνης στην Κύπρο και το Ηνωμένο Βασίλειο, και τα οποία αναφέρονται σε ισάριθμα επεισόδια της Ιλιάδας του Ομήρου.
Ο Κύπριος ζωγράφος πιστεύει ότι «η τέχνη αν είναι αυθεντική, ουσιώδης και ειλικρινής, ανάγει τον άνθρωπο σε μία άλλη σφαίρα όπου όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν φαίνονται πιο μικρά, πιο ουδέτερα, όσον αφορά την εμπλοκή μας στον στείρο αγώνα της αντιπαράθεσης. Ένα τραγούδι, ένα ποίημα, ένα λογοτεχνικό κείμενο βοηθάει τον άνθρωπο να ξεφύγει από την καθημερινότητά του και να μπορέσει με ήρεμο μυαλό να βρει τις λύσεις. Προσωπικά, σχεδόν ποτέ δεν κάνω μία δουλειά γιατί θέλω να πω κάτι σε κάποιον, αλλά γνωρίζω ότι αν απαντήσω σε δικά μου ερωτήματα, αυτό θα έχει αντίκτυπο και σε άλλο κόσμο. Αν η δουλειά είναι εμπνευσμένη και ώριμη, αν δηλαδή είναι καλλιτεχνικό έργο, τότε σίγουρα θα προσφέρει στους θεατές».
Την έκθεση ζωγραφικής συμπληρώνει η ομότιτλη έκδοση λευκώματος (εκδ. «Ανάπλους»), με επεξηγηματικές λεζάντες, στα ελληνική και τα αγγλικά. «Διαβάζοντας τις λεζάντες μπορεί να δει κανείς σε περίληψη την ιστορία του Τρωικού πολέμου. Ελπίζω να είναι μια αφορμή για να ανατρέξει κανείς στην Ιλιάδα. Το στοίχημα για μένα ήταν να αναχθώ σε ένα άλλο επίπεδο το οποίο δεν είναι το εικονοκλαστικό, το περιγραφικό, το ρεαλιστικό. Σκοπός μου ήταν να μπω μέσα στην ιστορία και να βγάλω την ψυχολογία των ηρώων, την ουσία των καταστάσεων και να τα μεταφέρω σε ένα χώρο που με γοητεύει, που είναι ο σουρεαλισμός, ο χώρος του συμβολισμού», σημειώνει ο Γιώργος Κούμουρος.
Σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις στην Κύπρο ο κ. Κούμουρος τονίζει: «Μπήκαν στα σπίτια μας και μας πήραν τα λεφτά, δηλαδή όλα μπορούμε να τα περιμένουμε πια, αλλά τι θα γίνει, θα πάψουμε να ζούμε; Μας λένε ότι δεν μπορούν να δώσουν χρήματα για τον πολιτισμό, διότι υπάρχει κρίση. Και ρωτάω “τι θα γίνει”; θα γίνουμε πειθήνια όργανα, χωρίς άποψη, χωρίς σκέψη; Μα έτσι θα είμαστε πολύ πιο εύκολη λεία γι’ αυτούς που θέλουν να εργαζόμαστε, να καταναλώνουμε προϊόντα και να μην είμαστε δημιουργικοί».
Ο Γιώργος Κούμουρος γεννήθηκε στη Γιαλούσα της Κύπρου το 1955. Σπούδασε μαθηματικά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και ζωγραφική στην Πυθαγόρειο Ακαδημία Καλών Τεχνών Σάμου με καθηγητή τον Αριστοτέλη Σολούνια. Έχει παρουσιάσει πολυάριθμές προσωπικές εκθέσεις στην Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Πορτογαλία και την Κύπρο και διατηρεί εργαστήριο ζωγραφικής στην Κύπρο από το 1982.