Ραντεβού τον Σεπτέμβρη έχουν δώσει τα εργοτάξια της Αθήνας. Μια σειρά έργων αρχίζουν το φθινόπωρο, άλλα ξεμπλοκάρουν από διάφορες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις κι άλλα τελειώνουν, σε γειτονιές του κέντρου. Από την Πατησίων, την Ομόνοια, την Πανεπιστημίου και την Ακαδημίας, μέχρι τα Ιλίσια, τη Βασ. Σοφίας και την Καλλιρρόης, ο αέρας της δημιουργίας δίνει μια ανάσα στο γενικό κλίμα της στασιμότητας. Με τα εργοτάξια της ΥΣΜΑ στον Ιερό Βράχο, τίποτα να μην τα σταματά και να συνεχίζουν τα έργα, η πόλη πιο κάτω αρχίζει να συνθέτει εκ νέου τον ιστό που είχε διασπαστεί στο πέρασμα των χρόνων.
Έτσι, στο εγκαταλειμμένο «Ακροπόλ Παλλάς», που δεσπόζει μέσα στην παρακμή του στη γωνία των οδών Πατησίων και Αβέρωφ, απέναντι από την Τοσίτσα και το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, δέσμιο ώς σήμερα δικαστικών διενέξεων (πέντε ενστάσεις), ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο. Ο φάκελός του θα σταλεί αυτές τις ημέρες στο Ελεγκτικό Συνέδριο (όπως συμβαίνει με κάθε έργο το κόστος του οποίου υπερβαίνει τα 5 εκατ. ευρώ), ώστε στις αρχές Οκτωβρίου να υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο και να εγκατασταθεί ο εργολάβος ώς τις 15 Νοεμβρίου.
Η ανάδειξη του πρώην ξενοδοχείου —από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονήματα της πρωτεύουσας και έργο του Σωτήρη Μαγιάση με στοιχεία της αρτ ντεκό και αρτ νουβό— θα επηρεάσει και όλη τη γύρω περιοχή και θα ευνοήσει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Όπως το ξεμπλοκάρισμα των έργων αποκατάστασης στον ναό του Αγίου Κωνσταντίνου που αναμένεται να ομορφύνει την κάτω γειτονιά της Ομόνοιας. Από τα εντυπωσιακά νεοκλασικά οικοδομήματα και εξαιρετικό έργο θρησκευτικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα, σε σχέδιο του Λύσσανδρου Καυταντζόγλου, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα υπογραφεί η σύμβαση με τον εργολάβο και από τον Φεβρουάριο αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Η αποκατάστασή του θα δώσει νέα ώθηση στην επιβαρυμένη γειτονιά του Εθνικού Θεάτρου.
Ανηφορίζοντας στην Ακαδημίας στο ύψος της οδού Μαυρομιχάλη 6, το Μέγαρο Τσίλερ-Λοβέρδου (κατοικία του Τσίλερ και έπειτα σπίτι και έδρα της συλλογής του τραπεζίτη-συλλέκτη Διονυσίου Λοβέρδου), προχωράει χωρίς νέα εμπόδια. Εκεί ετοιμάζεται το παράρτημα του Βυζαντινού Χριστιανικού Μουσείου.
Ως τα μέσα Σεπτεμβρίου δημοπρατείται το έργο για να μπει ο ανάδοχος, ώστε να προχωρήσουν οι στερεώσεις και η αποκατάσταση του κτιρίου προκειμένου να εγκατασταθεί η μεταβυζαντινή συλλογή που παραχωρήθηκε από τους κληρονόμους Λοβέρδου το 1979 στο Δημόσιο, αλλά ακόμη δεν βρήκε τη θέση που της αξίζει.
Σχεδόν στο ίδιο ύψος αλλά στην Πανεπιστημίου, το «Ρεξ» προχωράει με δικούς του ρυθμούς και τον εργολάβο έτοιμο να υπογράψει στις 5 Οκτωβρίου. Τέλος του χρόνου αρχές του καινούργιου θα είναι έτοιμο, λένε ιθύνοντες του υπουργείου. Ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου στο οποίο ανήκει το «Ρεξ», ο Γιάννης Χουβαρδάς, είχε ζητήσει πρώτα να ολοκληρωθούν οι ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες ώς τον Νοέμβριο για να μην εμποδίζουν τις δράσεις του θεάτρου που θα μεταφερθούν στην Πανεπιστημίου. Άλλωστε στο κτίριο της Αγ. Κωνσταντίνου θα παρουσιαστεί η παράσταση του Μπομπ Γουίλσον.
Λίγο πιο πάνω, η αποκατάσταση του Αγίου Διονυσίου Καθολικών (σχεδιάστηκε από τον φημισμένο Γερμανό αρχιτέκτονα Leo von Klenze ως τρίκλιτη βασιλική νεοαναγεννησιακού ρυθμού για να υποστεί διάφορες μεταβολές εξαιτίας των εξόδων), προχωράει κανονικά. Οι περαστικοί βλέπουν ήδη τις πρώτες αλλαγές.
Με μεγαλύτερη ταχύτητα —ύστερα από ολιγωρίες χρόνων— τρέχουν τα έργα στο Φιξ, προκειμένου να είναι έτοιμο —μαζί με την έκθεση— το 2014 το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Αντίθετα με πιο αργές διαδικασίες βαδίζει το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Πρέπει να τελειώσει η πρώτη εργολαβία για να προχωρήσουν στις επόμενες, εξηγούν στο υπουργείο, τονίζοντας πως έως το τέλος Οκτωβρίου θα δημοπρατηθεί η δεύτερη φάση.
Από την Πλάκα στη γειτονιά του Χίλτον, όπου η Πινακοθήκη έλαβε επιτέλους την οικοδομική άδεια. Τις επόμενες ημέρες θα σταλεί κι αυτός ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ώστε να βγει ο μεγάλος διαγωνισμός στον αέρα, μάλλον τον Οκτώβριο. Στο μεταξύ προχωράει ο διαγωνισμός για τις αποθήκες στη Μαγούλα όπου θα μεταφερθούν τα έργα, ενώ η Πινακοθήκη περιμένει μια τυπική έγκριση από το υπουργείο Οικονομίας για να προχωρήσει και στο διαγωνισμό της μεταφοράς αυτών.
Απέναντι, δίπλα από το πάρκο Ριζάρη, στο Βυζαντινό Χριστιανικό Μουσείο τελείωσε η αποκατάσταση του κτιρίου της Δούκισσας της Πλακεντίας, λειτουργεί ήδη το πωλητήριο αλλά και το καφέ, την ύπαρξη του οποίου μάλλον αγνοεί το ευρύ κοινό. Τα έργα στην Παλαίστρα του Λυκείου του Αριστοτέλη και ο περιβάλλων χώρος στη Ρηγίλλης προχωρούν για την ενοποίηση με το Βυζαντινό Μουσείο ώς το τέλος του 2013 αρχές 2014. Η ολοκλήρωσή τους θα σημάνει μια νέα σελίδα στην πόλη. Μια έκταση πρασίνου και Ιστορίας: Βυζαντινό Χριστιανικό Μουσείο, Λύκειο του Αριστοτέλη, Πολεμικό Μουσείο, Λέσχη Αξιωματικών.
Και να σκεφτεί κανείς πως το 2010 δεν ήταν τίποτε ώριμο απ’ αυτά. Τα περισσότερα έργα δεν είχαν ενταχθεί καν στο ΕΣΠΑ. Με φοβερή πίεση ετοιμάστηκαν, ωρίμασαν και εντάχθηκαν με τρέξιμο της γ.γ. του υπουργείου κ. Λίνας Μενδώνη που αναγνώρισε εξαρχής ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κ. Τζαβάρας. Και βέβαια τις προσπάθειες των ανθρώπων της υπηρεσίας παρότι αποδυναμώνεται από προσωπικό με το πέρασμα των χρόνων. Όλα αυτά, όμως, δείχνουν ότι μπορεί κάτι να αλλάξει μέσα στο ζοφερό κλίμα. Το είδαμε στην περίπτωση του Μουσείου Ηρακλείου στην Κρήτη, αλλά και στο Δημοτικό Θέατρο στον Πειραιά που επίσης είναι έτοιμο. Καιρός για ανάσες δημιουργίας και έργα στο κέντρο της Αθήνας.