Η Θεσσαλονίκη θα ταξιδέψει τον κόσμο. Η ιστορία της, οι αρχαιολογικοί θησαυροί της από τη γη της Μακεδονίας, που φιλοξενούνται στο Αρχαιολογικό Μουσείο, αποτέλεσαν τις προϋποθέσεις ώστε το Μουσείο να «υιοθετηθεί» από τη γαλλική «Ένωση για την προβολή των λιγότερο γνωστών μουσείων στη Μεσόγειο». Την ιδέα της «υιοθεσίας» στήριξαν όλα τα μέλη της Ένωσης, ένα από τα οποία είναι και ο ιδιοκτήτης του διεθνούς οίκου αξιολόγησης «Fitch».
Την ιδέα της «υιοθεσίας» είχε ο πρόεδρος και διευθυντής του διάσημου Μουσείου του Λούβρου, Ανρί Λουαρέτ, ο οποίος μαζί με τα πιο διάσημα ονόματα του επιχειρηματικού κόσμου στην Ευρώπη, όπως ο ιδιοκτήτης του οίκου «Fitch», Μαρκ Λαντρίς Λασιερέρ, ο εκπρόσωπος της εταιρείας «L’Oreal Paris», μέλη της οικογένειας Ντασώ και ο υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας, Λοράν Φαμπιούς, αποτελούν τα μέλη της Ένωσης, γνωστή στη Γαλλία ως «Ammed», που εδρεύει στο Παρίσι. Στόχος της είναι να στηρίξει την πολιτιστική κληρονομιά διάφορων περιοχών εντός και εκτός ευρωπαϊκού εδάφους και να προβάλει θησαυρούς που φιλοξενούνται σε μουσεία ανά τη Μεσόγειο, αλλά δεν είναι τόσο γνωστά στον κόσμο. Παρότι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης δεν συγκαταλέγεται στα λιγότερα γνωστά της Μεσογείου, εντούτοις οι Γάλλοι επιχειρηματίες ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για την προβολή του, ώστε η φήμη του και οι εικόνες από τα εκθέματά του να προβληθούν ανά την υφήλιο.
Σύμφωνα με την αντιπρόεδρο του Ελληνογαλλικού Επιμελητηρίου στη Θεσσαλονίκη, Μαρία Βοζίκη, την ιδέα της «υιοθεσίας» του Αρχαιολογικού Μουσείου της πόλης στήριξαν σύσσωμα τα μέλη της «Ammed», καθώς οι Γάλλοι αγαπούν την Ελλάδα, ενώ γνώρισαν από κοντά τους θησαυρούς της μακεδονικής γης μέσα από την πρόσφατη έκθεση που προβλήθηκε τον περασμένο χειμώνα στο Λούβρο. «Το Επιμελητήριο ήρθε σε επαφή με αυτή την Ένωση και συζητήθηκε η ιδέα της «υιοθεσίας» του Μουσείου, που στην ουσία είναι μια μεγάλη προβολή του στην Ευρώπη και τον κόσμο», τόνισε η κ. Βοζίκη.
Μιλώντας για την «υιοθεσία» του Αρχαιολογικού Μουσείου της Θεσσαλονίκης, η διευθύντριά του, Πολυξένη Βελένη, ανέφερε ότι ουσιαστικά η πρωτοβουλία ανήκει στον πρόεδρο και διευθυντή του Λούβρου, ο οποίος όταν το πρότεινε στην αρμόδια επιτροπή δήλωσε στα μέλη της Ένωσης ότι «το εν λόγω μουσείο δεν είναι μεταξύ των λιγότερων γνωστών στη Μεσόγειο, ωστόσο αξίζει να υιοθετηθεί γιατί θα πρέπει να το κάνουμε ακόμα πιο διάσημο ανά τον κόσμο».
Σύμφωνα με την κ. Βελένη, η Ένωση αυτή ιδρύθηκε πέρυσι και το πρώτο μουσείο που υιοθέτησε ήταν το Μουσείο Παραδοσιακής Μουσικής και Μουσικών Οργάνων της Τυνησίας. «Φέτος τυχερό στάθηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το οποίο με τη βοήθεια των… αναδόχων του θα ταξιδέψει στον κόσμο», σημείωσε. Σε ό,τι αφορά την υιοθεσία, η ίδια ανέφερε ότι έχει ήδη σχεδιαστεί από την «Ammed» ένας ιστότοπος κοινός για όλα τα μουσεία, στον οποίο περιλαμβάνεται και το Μουσείο της πόλης, όπου θα προβάλλονται οι αρχαιολογικοί θησαυροί και η ιστορία της Θεσσαλονίκης.
Μάλιστα, όπως είπε, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα είναι ωριαίο και θα προβληθεί σε τηλεοπτικούς σταθμούς της Γαλλίας και της Γερμανίας. Στο ντοκιμαντέρ δεν προβάλλεται μόνο το Μουσείο και οι θησαυροί του, αλλά και η ιστορία της Θεσσαλονίκης, η οποία προκάλεσε το ενδιαφέρον των Γάλλων, επειδή η Θεσσαλονίκη ήταν η πριγκίπισσα και μετέπειτα βασίλισσα της Μακεδονίας και αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. «Η στόχευση αυτού του εγχειρήματος ήταν, μέσα από την αφήγηση του παραγωγού Ζερόμ Οφρέ, να γίνει γνωστή η ιστορία της Θεσσαλονίκης, που πήρε το όνομά της από την αδελφή του Μακεδόνα στρατηλάτη», επεσήμανε η κ. Βελένη.
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης εκτίθενται ευρήματα κυρίως από την περιοχή της Θεσσαλονίκης και των γειτονικών νομών και παρουσιάζεται συνολικά ο πολιτισμός της Μακεδονίας από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι την ύστερη αρχαιότητα. Το κτίριο του Μουσείου, σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Πάτροκλο Καραντινό, εγκαινιάστηκε το 1962 και αποτελεί σημαντικό δείγμα του μοντέρνου κινήματος της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.
Πέραν του ντοκιμαντέρ, όμως, θα εκδοθεί και ένα πολυτελές λεύκωμα, μια συλλεκτική έκδοση για το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, που θα είναι εκτός εμπορίου και θα δίνεται μόνο σε αρχηγούς κρατών και γνωστών προσωπικοτήτων. «Για μας είναι σπουδαίο το εγχείρημα, καθώς φαίνεται ότι μας στηρίζουν προσωπικότητες με διεθνές κύρος. Η προσπάθεια αυτή θεωρώ ότι θα φέρει καρπούς για τη Θεσσαλονίκη, η οποία αξίζει και μπορεί να καταστεί τόπος ταξιδιού-προορισμού», τόνισε η κ. Βελένη.