Στη ρευστότητα και την αστάθεια που επικρατεί στις αγορές γενικότερα μετά τις πρόσφατες εκλογές στην Ελλάδα αποδίδουν οι υπεύθυνοι του λονδρέζικου οίκου Μπόναμς το γεγονός ότι το 50% των έργων της δημοπρασίας ελληνικής τέχνης, που έγινε χθες το βράδυ στο Λονδίνο, έμεινε απούλητο. Από τα 103 έργα του Greek Sale πουλήθηκαν μόλις τα 48, με τζίρο 1,5 εκατ. ευρώ και χωρίς κανένα ρεκόρ για καλλιτέχνη.
Όμως, «περίμεναν πολύ χειρότερα, δεδομένων του αρνητικού κλίματος για την Ελλάδα, των συζητήσεων περί επιστροφής στη δραχμή, του αρνητικά διακείμενου ξένου Τύπου για τη χώρα μας κ.λπ.», μας είπε σε τηλεφωνική συνομιλία μας από το Λονδίνο η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, από την Art Expertise, υπεύθυνη για τις ελληνικές δημοπρασίες του οίκου. «Η συγκεκριμένη ήταν η χειρότερη εβδομάδα για την αγορά και της τέχνης», πρόσθεσε.
Η διαφορά αυτού του Greek Sale φάνηκε και από την ελάχιστη συμμετοχή Ελλήνων συλλεκτών, που ταξίδεψαν ειδικά από την Ελλάδα στη βρετανική πρωτεύουσα. Οι «παίχτες» ήταν στην πλειονότητά τους Έλληνες του εξωτερικού. Δύο από αυτούς τους ελάχιστους έφυγαν με γεμάτα χέρια.
Ο ένας κατάφερε έπειτα από πολλά «κτυπήματα» να αποκτήσει, αντί 166.562 ευρώ, το έργο «Ο Οδυσσέας και η Ιφιγένεια στην Αυλίδα» του Θεόφιλου, επιστρέφοντάς το στην Ελλάδα, καθώς από την Εθνική Πινακοθήκη είχε χαρακτηριστεί έργο πολιτιστικής κληρονομιάς, άρα μπορούσε να δημοπρατηθεί, αλλά να αγοραστεί από γηγενή Έλληνα. Ο άλλος αγόρασε τον «Χορό των μουσών», ένα αριστουργηματικό έργο του Νικολάου Γύζη, αντί 151.562 ευρώ, ποσό που κινήθηκε ανάμεσα στην κατώτερη και την ανώτερη τιμή εκτίμησης.
Ωστόσο, κορυφαίος πρωταγωνιστής του πιο κρίσιμου στα μέχρι τώρα χρονικά Greek Sale αναδείχθηκε ο Γιάννης Μόραλης, με ένα «Ερωτικόν», το οποίο απέκτησε ανώνυμος συλλέκτης αντί 249.062 ευρώ. Αν και «ο Μόραλης παραμένει σταθερή αξία και διατηρεί τις τιμές του», όπως σχολιάζει η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, στις μέρες που ζούμε μοιάζει αδύνατον να ξεπεραστεί το ρεκόρ των 735.600 ευρώ που είχε σημειώσει ο μεγάλος ζωγράφος με μια «Σύνθεση» τον Μάιο του 2007, σε ένα άλλο Greek Sale του ιδίου οίκου.
Καλές τιμές έπιασαν ένα έργο του Βολανάκη, «Άποψη λιμανιού», με 76.562 ευρώ, κι ένα άλλο του Αλέξη Ακριθάκη, «Τέσσερις εποχές», με 64.562 ευρώ. Δύο όμως από τα highlights της δημοπρασίας, «Διόσκουρος 11» του Νίκου Εγγονόπουλου και «Γυναικείο γυμνό» του Διαμαντή Διαμαντόπουλου (120.000-180.000 ευρώ για το καθένα), δεν κατάφεραν να βρουν αγοραστή.