Κυριολεκτικά αλλάζει όψη το Μουσείο Τεριάντ, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, με τις εργασίες που υλοποιούνται τους τελευταίους μήνες μέσω ΕΣΠΑ, με χρηματοδότηση του υπουργείου Πολιτισμού και αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Βορείου Αιγαίου. Το έργο, που ξεκίνησε τον περασμένο Ιούνιο, προχώρησε κανονικά όλο το χειμώνα που μας πέρασε και ζήτημα τίθεται τώρα το εάν θα ολοκληρωθεί μέχρι το Φεβρουάριο του 2013, όπως προβλέπει το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, δεδομένων των πολιτικών εξελίξεων.
Όπως ακριβώς προβλέπεται από τη μελέτη του έργου «Επισκευή – εκσυγχρονισμός – διαρρύθμιση του Μουσείου-Βιβλιοθήκης Στρατή Ελευθεριάδη-Tériade», συνολικού προϋπολογισμού δύο εκατομμυρίων ευρώ, και όπως εξηγούσε πέρυσι στο «Εμπρός» η προϊσταμένη της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων, Μαρία Δανιά-Ταπανλή, η συνολική έκταση του Μουσείου —τόσο του κτηρίου, όσο και του αύλειου χώρου— έχει σχεδόν διπλασιαστεί.
Το συνεργείο, που δουλεύει ασταμάτητα τους τελευταίους μήνες, έχει αναλάβει την αντικατάσταση των ξύλινων κουφωμάτων που είχαν υποστεί σοβαρή διάβρωση, τον καθαρισμό και το βάψιμο των σιδερένιων, την τοποθέτηση θερμομονωτικού εξοπλισμού, αλλά και την πραγματοποίηση κάθε είδους εργασιών που αφορούν στην εξασφάλιση ότι το νερό της βροχής και η υγρασία θα μένουν πλέον έξω από το κτήριο. Μεταξύ των τελευταίων περιλαμβάνεται και το τσιμεντένιο τοιχίο που έχει ορθωθεί στην πίσω —πλέον— αυλή του κτηρίου και που ουσιαστικά δημιουργεί μια «τάφρο» αποστράγγισης, ώστε να μην καταλήγουν τα νερά της βροχής στο χαμηλότερο επίπεδο της αυλής και κατά συνέπεια στο εσωτερικό του κτηρίου.
Το πιο εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι το δεύτερο κτήριο που έχει προστεθεί ως επέκταση στο ήδη υπάρχον του Μουσείου και είναι συνολικής επιφάνειας 300 τ.μ.
Πέρα από τον όροφο που βρίσκεται στο επίπεδο του ισογείου του παλιού κτηρίου, το νέο αυτό κτίσμα περιλαμβάνει και δύο υπόγεια, στο ένα από τα οποία θα τοποθετηθούν διάφορες δεξαμενές, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του προορίζεται να λειτουργήσει ως χώρος εκθέσεων και αποθήκευσης, αλλά και ως χώροι υγιεινής για το κοινό.
Το υπόλοιπο έργο αφορά στη ρύθμιση του φωτισμού συνολικά των εγκαταστάσεων, την τοποθέτηση συστήματος αυτόματης ξενάγησης μέσω μεγαφώνων, καθώς και κλειστού συστήματος τηλεόρασης και συστήματος κεντρικού ελέγχου κ.ά.
Σύμφωνα με την υφιστάμενη μελέτη, απώτερος στόχος μετά την ολοκλήρωση του έργου είναι το αποκατεστημένο πλέον «μνημείο», όπως έχει χαρακτηριστεί το κέλυφος του Μουσείου Τεριάντ από το Υπουργείο Πολιτισμού, να λειτουργεί στο εξής τόσο ως μουσειακός χώρος έκθεσης των έργων, όσο και ως χώρος πραγματοποίησης επιλεγμένων περιοδικών εκθέσεων κι εκδηλώσεων.
Η αρχική πρόθεση του διοικητικού συμβουλίου του Μουσείου, που ήταν η πραγματοποίηση ανοιχτών εκδηλώσεων καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης των έργων προκειμένου το Μουσείο να παραμείνει «ενεργό», μπορεί να μην υλοποιήθηκε, ωστόσο έχει βρεθεί ένας άλλος τρόπος να «επικοινωνούν» τα έργα των σπουδαίων καλλιτεχνών που φιλοξενούσε (τα οποία δεν έχουν φύγει ακόμη στην Αθήνα), με το «μικρό» τουλάχιστον κοινό της Μυτιλήνης. Κι αυτό αφού, μέσω πρωτοβουλίας του συμβουλίου, ο διευθυντής του Μουσείου, Κώστας Μανιατόπουλος, πραγματοποιεί παρουσιάσεις των έργων σε δημοτικά σχολεία αρχικά της Μυτιλήνης και στη συνέχεια και του υπόλοιπου νησιού, μέσα από τις οποίες γίνονται συζητήσεις για θέματα μοντέρνας τέχνης, με τους μαθητές να ανταποκρίνονται πολύ θετικά.
Αυτό που μένει τώρα να φανεί, είναι το εάν, μετά και τις πολιτικές εξελίξεις, θα υπάρξει κανονικά η χρηματοδότηση για την περαιτέρω πορεία του έργου. «Είμαστε σε αναμονή», είπε χτες μιλώντας στο «Εμπρός» η κ. Δανιά. «Αν δοθούν όπως προβλέπονται οι χρηματοδοτήσεις, το έργο θα προχωρήσει κανονικά».