Τα ερείπια μιας oχυρής εγκατάστασης του 10ου αι, π.Χ. στην Κοιλάδα του Ηλά, στο Ισραήλ αποδεικνύουν το εύρος της της πολιτικής δύναμης του βασιλιά Δαβίδ. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζονται αρχαιολόγοι με επικεφαλής τον καθηγητή Γιόζεφ Γκαρφίνκελ (Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ). Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του καθηγητή Γκαρφίνκελ στο συνέδριο City of David, η θέση που ονομάζεται Κιρμπέτ Κεϊάφα και ανασκάπτεται επί 20 χρόνια παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς φαίνεται ότι αντανακλά την παρουσία ενός μεγάλου ενιαίου ισραηλιτικού βασιλείου.
Τρία στρώματα κατοίκησης εμφανίζονται στη θέση: ένα υστερορωμαϊκό-βυζαντινό (4ος- 6ος αι. μ.Χ.), ένα ύστερο περσικό ή πρώιμο ελληνιστικό (350-270 π.Χ.) και τέλος ένα τελευταίο που τοποθετείται στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου (ύστερος 11ος – πρώιμος 10ος αι. π.Χ.) . Στο βαθύτερο αυτό στρώμα έχουν βρεθεί ίχνη οχυρώσεων τόσο ισχυρών που προϋποθέτουν συντονισμένη εργασία ως αποτέλεσμα ύπαρξης κεντρικής εξουσίας.
Και εδώ αρχίζουν τα ιστορικά προβλήματα. Κατά τη Βίβλο – τη σημαντικότερη ιστορική πηγή για την εποχή – ο 10ος αι. π.Χ. είναι η εποχή της ακμής του ενιαίου ισραηλιτικού βασιλείου με επικεφαλής τον Δαβίδ. Παρά το γεγονός όμως ότι η ιστορική ύπαρξη του Δαβίδ έχει τεκμηριωθεί από τα αρχαιολογικά δεδομένα, η έκταση της εξουσίας του αμφισβητείται ακόμη, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν δύο θεωρητικές “σχολές” με αντικρουόμενες απόψεις. Έτσι, η “παραδοσιακή σχολή” υποστηρίζει ότι ο Δαβίδ ήταν ηγέτης μιας εκτεταμένης περιοχής ενώ οι “μινιμαλιστές” βλέπουν τον βιβλικό βασιλιά ως ελάσσονα ηγεμόνα μιας μικρής επικράτειας, με ασήμαντη πολιτική θέση.
Η αποκάλυψη του Κιρμπέτ Κεϊάφα ευνοεί, σύμφωνα με τον δρα Garfinkel, τους παραδοσιακούς ιστορικούς. Αν και η θέση είναι μικρή σε έκταση, η κεντρική οργάνωση που προϋποθέτει η κατασκευή του ισχυρού τείχους της υπαγορεύει την ύπαρξη ενός ηγεμόνα μιας μεγάλης επικράτειας, τμήμα της οποίας ήταν η θέση. Η ραδιοχρονολόγηση των καταλοίπων (κεραμικής και αντικειμένων καθώς και κουκουτσιών από ελιές) στα 1051-969 π.Χ. συνηγορεί με την υψηλή χρονολόγηση των παραδοσιακών, αν και έχει αμφισφητηθεί. Τέλος η καταστροφή της θέσης 20 χρόνια μετά τη δημιουργία της συμφωνεί με τις βιβλικές αναφορές σε συνοριακές διαφορές μεταξύ Φιλισταίων και Ισραηλιτών τον 11ο-10 αι. π.Χ. στην Κοιλάδα του Ηλά. Άλλωστε, η φιλισταϊκή θέση Γαθ (Τελ Σάφι) βρίσκεται σε απόσταση μόλις 12 χλμ.
Ήταν λοιπόν ο Δαβίδ ο ισχυρός ηγεμόνας του Κιρμπέτ Κεϊάφα; Ένας θεός ξέρει… και η αρχαιολογία σκοπεύει να το στηρίξει.