Εφοδιασμένο φέτος το καλοκαίρι με δύο νέα «αποκτήματα» είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Παράλληλα με την έκθεση «Το δώρο του Διονύσου», που θα παρουσιάζεται σε αυτό τους θερινούς μήνες, στους χώρους του λειτουργεί ένα πολύ πρόσφατα ανακαινισμένο πωλητήριο, αλλά και ένα επίσης αναδιαμορφωμένο αναψυκτήριο.
Δεν υπάρχει οργανωμένο μουσείο σε όλη την Ευρώπη που να μη διαθέτει ένα εξίσου καλά δομημένο και εφοδιασμένο πωλητήριο, όπου ο επισκέπτης να μπορεί να βρει και να αγοράσει αντικείμενα-ενθυμήματα. Αυτό ήταν κάτι στο οποίο το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης υστερούσε, δεδομένου ότι διέθετε έναν αντιστρόφως ανάλογο του μεγέθους του χώρο, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αποπνικτικός.
Γνωρίζοντας καλά τον τρόπο λειτουργίας ενός εξωστρεφούς μουσείου, οι άνθρωποι του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης αποφάσισαν να προσαρμόσουν σε πιο σύγχρονα δεδομένα και το δικό τους πωλητήριο. «Μετά την ανακαίνιση του μουσείου, συνέβη το εξής δυσάρεστο: Ενώ το πωλητήριό μας ήταν μεγαλύτερο σε τετραγωνικά, για λόγους αρχιτεκτονικούς, συρρικνώθηκε και μετατράπηκε σε έναν κλειστό χώρο στο πλάι των εισιτηρίων, τον οποίο πολύ δύσκολα έβλεπε κανείς. Το πωλητήριο πρέπει να έχει ένα πολύ ευχάριστο περιβάλλον», λέει στη «Μακεδονία» η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Πολυξένη Βελένη.
Για να επιτευχθεί αυτό, η πρώτη ενέργεια ήταν να ανοιχτούν παράθυρα περιμετρικά του χώρου, ώστε «να είναι ορατός και για αυτούς που περνούν έξω και γύρω από αυτό, αλλά και για να βελτιωθεί η ατμόσφαιρα και για τους ίδιους τους αγοραστές και για τους πωλητές. Με την ευκαιρία, ανανεώσαμε όλα τα έπιπλα και τα κάναμε πιο λειτουργικά», συμπληρώνει η κ. Βελένη.
Οι οικοδομικές εργασίες διήρκεσαν δύο μήνες και το πωλητήριο άρχισε να λειτουργεί τη μέρα των εγκαινίων της έκθεσης «Το δώρο του Διονύσου», η οποία θα παρουσιάζεται στο μουσείο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Ταυτόχρονα με αυτό, όμως, άνοιξε επίσημα στις 14 Ιουλίου και το νέο αναψυκτήριο που δημοπρατήθηκε μέσα στον χειμώνα. «Στα εγκαίνια, που έγιναν με τη συναυλία του Μίλτου Πασχαλίδη, είχαμε απίστευτη προσέλευση. Περίπου 2.500 άνθρωποι μας επισκέφθηκαν. Το ευχάριστο είναι πως ήρθαν ηλικίες μεταξύ 20 και 38 ετών, άνθρωποι που στατιστικά δεν έρχονται στο μουσείο και δύσκολα τους φέρνεις με οποιονδήποτε τρόπο. Βέβαια, πολλοί από αυτούς τηλεφωνούσαν από το πρωί για να ρωτήσουν πού βρισκόμαστε, αλλά είναι ελπιδοφόρο και μόνο το γεγονός ότι μας επισκέφτηκαν. Στόχος είναι να έχουμε ένα ωραίο αναψυκτήριο με λειτουργία και μετά το κλείσιμο του μουσείου, να γίνει στέκι για την πόλη. Εξάλλου, αυτή η μικρή πλατεία, κάτω απ’ τα πλατάνια είναι από τα ωραιότερα μέρη της Θεσσαλονίκης. Προσπαθούμε να βρίσκουμε συνέχεια πράγματα ώστε να ελκύουμε το κοινό. Μια δύο φορές τον μήνα έχουμε σκοπό να συνεχίσουμε τις μουσικές εκδηλώσεις», συμπληρώνει η κ. Βελένη.
Το πωλητήριο και το αναψυκτήριο του μουσείου ανήκουν στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, την κεντρική υπηρεσία που διαχειρίζεται όλα τα έσοδα των κρατικών μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. Πρόκειται για δύο χώρους που ευνοούν την εξωστρέφεια του μουσείου, το οποίο τώρα το καλοκαίρι δέχεται πολλούς τουρίστες. «Είναι σημαντικό ότι φέτος δεν έχουμε πτώση των εισιτηρίων. Είμαστε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, χωρίς να έχουμε αυξητικές τάσεις. Κατά μέσο όρο μας επισκέπτονται 130 με 140 χιλιάδες τον χρόνο», τονίζει η κ. Βελένη.