Με τις μαγικές ασπρόμαυρες εικόνες του καταξιωμένου και ταλαντούχου φωτογράφου της διασποράς Κωνσταντίνου Μάνου, αλλά και ένα εντυπωσιακό χριστουγεννιάτικο δέντρο ύψους δώδεκα μέτρων, η ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ υποδέχεται φέτος τις γιορτές τους χιλιάδες επισκέπτες της ακριτικής Δράμας.
Ο μοναδικής αισθητικής εκθεσιακός χώρος του αρχοντικού Αναστασιάδη ή αλλιώς «Μαρμάρινο Σπίτι» φιλοξενεί μέχρι τις 16 Φεβρουαρίου 2025 μια έκθεση με φωτογραφίες του πολυβραβευμένου καλλιτέχνη Κωνσταντίνου Μάνου. Γεννημένος το 1934, στην Κολούμπια της Νότιας Καρολίνας, από Έλληνες γονείς, μεγάλωσε και έζησε στις ΗΠΑ, ενώ από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με την τέχνη της φωτογραφίας.
Η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά από ασπρόμαυρες φωτογραφίες που έβγαλε ο ίδιος, όταν κατά τη δεκαετία του 1960 βρέθηκε στην Ελλάδα και περιηγήθηκε στα ελληνικά νησιά, αλλά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας. Στην έκθεση, που διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και την ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, του επιχειρηματία και ευεργέτη της Δράμας Άρη Θεοδωρίδη, εκτίθενται συνολικά 72 πρωτότυπες φωτογραφικές εκτυπώσεις που φιλοτέχνησε ο ίδιος ο καλλιτέχνης το 1972, για τη σύνθεση του ομότιτλου λευκώματος «A Greek Portfolio».
Ο επισκέπτης, καθώς περιδιαβαίνει τους ιδιαίτερα καλοφροντισμένους χώρους της έκθεσης, ταξιδεύει νοερά σε μια άλλη Ελλάδα. Γίνεται συνοδοιπόρος στα απομακρυσμένα χωριά και νησιά της άγνωστης πατρίδας της δεκαετίας του ’60. Εκεί όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σ’ ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα για επιβίωση, προσηλωμένοι σ’ έναν τρόπο ζωής απαράλλακτο για αιώνες. Στις φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Μάνου αποκρυσταλλώνονται εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό και αυστηρό ύφος, αλλά και με πολλή τρυφερότητα.
Έχοντας συμπληρώνει σήμερα το 90ό έτος της ηλικίας του, ο Κωσταντίνος Μάνος υπήρξε μέλος του διεθνούς πρακτορείου Magnum Photos και φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές πολλών σημαντικών ιδρυμάτων. Με τη φωτογραφία ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά ως μαθητής, όντας μέλος της φωτογραφικής λέσχης του σχολείου του. Στο πανεπιστήμιο ανακάλυψε τον Henri Cartier-Bresson και το έργο του.
Έχοντας βρει τον μέντορά του, απέκτησε αμέσως την πρώτη του μηχανή Leica, με την οποία πραγματοποίησε τις πρώτες του λήψεις σ’ ένα μικρό νησί απέναντι από τα παράλια της Νότιας Καρολίνας, όπου κατοικούν απόγονοι σκλάβων που εργάζονταν σε φυτείες. Σε ηλικία μόλις δεκαεννέα ετών προσλήφθηκε ως επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης για το καλοκαιρινό της φεστιβάλ. Η συνεργασία του αυτή οδήγησε στην έκδοση του πρώτου του βιβλίου, με τίτλο Portrait of Α Symphony.
Αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο το 1954 με πτυχίο στην αγγλική λογοτεχνία. Μετά τη λήξη της στρατιωτικής του θητείας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και εργάστηκε ως επαγγελματίας φωτογράφος για τα περιοδικά Esquire, Life και Look. Από το 1961 έως το 1963 έζησε στην Ελλάδα, όπου φωτογράφισε για το λεύκωμα A Greek Portfolio, το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1972. Το βιβλίο απέσπασε πολλές διακρίσεις. Το 1999 επανεκδόθηκε, με αφορμή την έκθεση των φωτογραφιών του στο Μουσείο Μπενάκη.
Επιστρέφοντας στις ΗΠΑ, εγκαταστάθηκε στη Βοστόνη και συνεργάστηκε με τις εκδόσεις Time – Life συμβάλλοντας στην εικονογράφηση του βιβλίου τους για την Αθήνα. Το 1974, εργάστηκε ως κύριος φωτογράφος του «Where’s Boston?», μιας παραγωγής πολυμέσων, με θέμα τη ζωή της πόλης 200 χρόνια μετά την Αμερικανική Ανεξαρτησία. Το 2003 απέσπασε το βραβείο Leica Medal of Excellence ανάμεσα σε 250 φωτογράφους για την έγχρωμη δουλειά του.
Οι επισκέπτες που φέτος τις γιορτές θα επισκεφθούν την έκθεση στον εκθεσιακό χώρο του «Μαρμάρινου Σπιτιού» έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά και το εντυπωσιακό χριστουγεννιάτικο δέντρο, που οι άνθρωποι της ΚΥΚΛΩΨ έστησαν στον πάντα καταπράσινο κήπο που απλώνεται μπροστά από το μοναδικής αρχιτεκτονικής αρχοντικό.
Με συνολικό ύψος δώδεκα μέτρα, στολισμένο με χρωματιστές μπάλες και χιλιάδες λαμπιόνια, το επιβλητικό δέντρο δεσπόζει κυριολεκτικά στο πανέμορφο πάρκο των πηγών της Αγίας Βαρβάρας, που δυστυχώς, λόγω της κλιματικής αλλαγής και της έλλειψης βροχοπτώσεων, δεν έχει σχεδόν καθόλου νερό.
Την ίδια ώρα συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι εργασίες στο εσωτερικό του «Μαρμάρινου Σπιτιού» για τη δημιουργία των εκθεσιακών χώρων που θα φιλοξενήσουν φωτογραφικές μηχανές από ολόκληρο τον κόσμο, μεταμορφώνοντας το αρχοντικό του 19ου αιώνα σε ένα σύγχρονο φωτογραφικό μουσείο. Περισσότερες από 1.500 μηχανές, μέρος της προσωπικής συλλογής του Άρη Θεοδωρίδη, θα βρουν θέση στις προθήκες του νέου μουσείου, δίνοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης της φωτογραφικής μηχανής και της χρήσης τους.
Οι επισκέπτες του μουσείου θα έχουν τη ευκαιρία να δουν μοναδικά εκθέματα από την εξέλιξη του μέσου της φωτογραφίας, όπως φορητές camera obscura, μηχανές δαγκεροτυπίας, κατασκοπικές μηχανές από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και την ψυχροπολεμική περίοδο, στερεοσκοπικές και πανοραμικές μηχανές. Στους χώρους του μουσείου θα υπάρχει ακόμα λειτουργικός σκοτεινός θάλαμος, αναπαράσταση φωτογραφικού studio εποχής και βιβλιοθήκη φωτογραφικών θεμάτων.