Ο εντυπωσιακός εκθεσιακός χώρος του αρχοντικού Αναστασιάδη ή αλλιώς Μαρμάρινο Σπίτι, όπως το γνωρίζουν όλοι οι Δραμινοί, στο κατάφυτο πάρκο των πηγών της Αγίας Βαρβάρας, άνοιξε τις πόρτες του για να φιλοξενήσει μια από τις καλύτερες αισθητικά και αρτιότερες οργανωτικά φωτογραφικές εκθέσεις από την ημέρα έναρξης της λειτουργίας του. Η ζωή και το έργο της διάσημης Ελληνίδας φωτογράφου Nelly’s (κατά κόσμον Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη) παρουσιάζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις καλοφροντισμένες αίθουσες του εκθεσιακού χώρου, ταξιδεύοντας μοναδικά τους επισκέπτες στο χώρο και το χρόνο όπου έζησε και δημιούργησε η φημισμένη καλλιτέχνιδα.
Η έκθεση NELLY’S, που ξεκίνησε να λειτουργεί στα μέσα Σεπτεμβρίου και θα φιλοξενηθεί στο Μαρμάρινο Σπίτι μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024, διοργανώνεται από την ΑμΚΕ Κύκλωψ, του δραστήριου ευπατρίδη επιχειρηματία και μεγάλου ευεργέτη της Δράμας Άρη Θεοδωρίδη και το Μουσείο Μπενάκη που εμπιστεύτηκε τη φωτογραφική συλλογή.
Οι επισκέπτες καθώς περιηγούνται την έκθεση έχουν την ευκαιρία να θαυμάζουν από κοντά φωτογραφίες, αλλά και κοστούμια που σχεδίασε η μεγάλη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα, ενώ εκτίθενται σχέδια για κεραμικά, καθώς και πρωτότυπα κεραμικά της ιδίας. Η παρουσίαση του πολυδιάστατου έργου της Nelly’s επιχειρείται με άξονες τις τρεις πόλεις στις οποίες διαμόρφωσε το φωτογραφικό της βλέμμα: τη Δρέσδη, την Αθήνα και τη Νέα Υόρκη.
Η έκθεση αποτελείται από 130 φωτογραφίες φιλοτεχνημένες από την ίδια τη Nelly’s και επιλεγμένες από το ογκώδες αρχείο του Μουσείου Μπενάκη, με σκοπό να εκπροσωπηθούν οι διαφορετικές αισθητικές τάσεις που υιοθέτησε κατά τη διάρκεια των 45 χρόνων ενασχόλησής της και οι πολυάριθμες φωτογραφικές τεχνικές με τις οποίες πειραματίστηκε.
Παράλληλα, εκτίθεται ο φωτογραφικός εξοπλισμός που χρησιμοποίησε ώστε να τεκμηριώσει τη βαθιά της γνώση γύρω από τη φωτογραφική τεχνολογία. Επίσης, εκτίθεται πλούσιο αρχειακό υλικό όπως πρωτότυπες εκτυπώσεις της ίδιας, εξώφυλλα περιοδικών της εποχής της (όπως το γνωστό σε όλους εξώφυλλο του LIFE με τον Έλληνα εύζωνα που εκδόθηκε στις 16/12/1940) και επιστολικά δελτάρια, συμβάλλοντας στην κατανόηση της χρήσης των φωτογραφιών της στην εποχή της.
Η έκθεση εμπλουτίζεται με τα χειροποίητα κουστούμια που ύφανε η Εύα Σικελιανού-Πάλμερ για τις Δελφικές Εορτές του 1927 (τις οποίες φωτογράφισε η Nelly’s) και από ένα προσωπείο του γλύπτη Φωκίωνα Ρωκ που φιλοτεχνήθηκε για την παράσταση Αισχύλου Ικέτιδες (1930). Η παρουσίαση ολοκληρώνεται με τα ζωγραφικά έργα της Nelly’s σε πορσελάνη, μια δραστηριότητα που ανέπτυξε παράλληλα με τη φωτογραφική της καριέρα κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Αμερική.
Από τις πιο εντυπωσιακές φωτογραφικές αποτυπώσεις που κυριαρχούν στην έκθεση και είναι άρρηκτα συνυφασμένες με το όνομα της δημιουργού είναι οι φωτογραφίες της Ρωσίδας χορεύτριας Elizaveta Nikolska στην Ακρόπολη τον Νοέμβριο του 1930.
Οι επιμελητές της έκθεσης, με τη βοήθεια προτζέκτορα και την τεχνική της κίνησης parallax, επέλεξαν ορισμένες από τις πιο χαρακτηριστικές και διάσημες φωτογραφίες της Nelly’s που τις αποτυπώνουν σε φυσικό μέγεθος στον τοίχο του εκθεσιακού χώρου. Σε αυτές τις φωτογραφίες το αραχνοΰφαντο πέπλο της Ρωσίδας χορεύτριας πραγματικά ανεμίζει μπροστά στους στιβαρούς κίονες του Παρθενώνα, αποδίδοντας μοναδικά σε απόλυτη αρμονία μια σειρά από χορευτικές φωτογραφίες.
Από τις πιο σημαντικές και συνάμα συγκινητικές στιγμές της έκθεσης είναι το βίντεο από το αρχείο της ΕΡΤ όπου η Nelly’s το 1982, και σε προχωρημένη πλέον ηλικία, μιλάει η ίδια στην εκπομπή «Μονόγραμμα» για την πολυσήμαντη διαδρομή της, το σπουδαίο έργο της και τους διάσημους Έλληνες και ξένους που φωτογράφισε, όπως τον Κ. Παλαμά, τον Ε. Βενιζέλο, την Κ. Παξινού, τον Α. Ωνάση, τον Γ. Παπανικολάου και πολλούς άλλους.
Η Μικρασιάτισσα Nelly’s γεννήθηκε το 1899 στο Αϊδίνι, αλλά έλαβε την πρώτη της μόρφωση στη Σμύρνη, όπου εγκαταστάθηκε η οικογένειά της μετά την καταστροφή του Αϊδινίου. Παρόλο που μετέβη στη Δρέσδη μαζί με τον αδελφό της για να σπουδάσει ζωγραφική, εντέλει την κέρδισε η φωτογραφία, στην οποία στράφηκε με δασκάλους τον Ούγκο Έρφουρτ, διάσημο πορτρετίστα της Δρέσδης, και τον Φραντς Φίλντερ.