Το Παναθηναϊκό Στάδιο, με τη μεγάλη επισκεψιμότητα στο Διαδίκτυο, θα απαλλαγεί από τις προσθήκες του 2004 ώστε να ανοίξει τις πύλες του ξανά στο κοινό
«Ανοίξτε το Καλλιμάρμαρο Στάδιο στους θαυμαστές του. Αφήστε τους να δουν το μνημείο- σύμβολο των νέων Ολυμπιακών Αγώνων, που ξεκίνησε ο βαρόνος ντε Κουμπερτέν το 1896. Δώστε μας τη δυνατότητα να τακτοποιήσουμε το μνημείο και τον περιβάλλοντα χώρο για να αξιοποιηθεί τουριστικά». Αυτό είναι το αίτημα της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής προς το υπουργείο Πολιτισμού, ώστε στις 15 Απριλίου να εγκαινιαστεί το άνοιγμά του προς το κοινό. Το Παναθηναϊκό Στάδιο βρίσκεται εκεί όπου προϋπήρξε το Στάδιο της κλασικής εποχής, το οποίο κατασκευάστηκε για την εορτή των Παναθηναίων. Η ανακατασκευή του έγινε για την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων (1896) από τον αρχιτέκτονα Ανδρέα Μεταξά. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1906, ο χώρος του Σταδίου συνδέθηκε με διαφορετικού χαρακτήρα εκδηλώσεις. Λίγο ροκ συναυλίες, κάποιες εκδηλώσεις ποπ καλλιτεχνών, υποδοχές θριάμβου (Εuro 2004), τερματισμοί αγώνων Κλασικού Μαραθωνίου. Από το 2003, η πύλη του Σταδίου έκλεισε για τον κόσμο. Το Παναθηναϊκό Στάδιο, η μεγάλη πλατεία μπροστά από αυτό, οι λόφοι Αρδηττού και Άγρα, χαρακτηρίστηκαν νεώτερα μνημεία. Ωστόσο, η επισκεψιμότητα της ιντερνετικής διεύθυνσης κατά την εκτίμηση της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής είναι πολύ μεγάλη. Ενώ τα τουριστικά λεωφορεία χρεώνουν σήμερα με 12 ευρώ τους τουρίστες για μία πεντάλεπτη ξενάγηση στο πλάτωμα, έξω από το Στάδιο. «Ο χώρος μπορεί να δεχτεί έως και 450.000 επισκέπτες τον χρόνο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, το Στάδιο μπορεί να δεχτεί έως και 1.500 την ημέρα. Στόχος μας λοιπόν είναι να το ανοίξουμε στο κοινό ώστε ο κόσμος να μπαίνει μέσα στο Στάδιο, κάνοντας μία ειδική διαδρομή διάρκειας είκοσι λεπτών για να παρακολουθήσει την ηλεκτρονική ξενάγηση με 11 σημεία ενδιαφέροντος», επισημαίνει ο αρχιτέκτονας της τεχνικής επιτροπής της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Παύλος Τζηβανάκης.
Ωστόσο το μνημείο έχει κάποια «ψεγάδια». Το εξωτερικό του «πετάλου» του Σταδίου έχει αλλοιωθεί με βάσεις από μπετόν που τοποθετήθηκαν το 2004 για τη στήριξη της μεταλλικής κατασκευής των ολυμπιακών κύκλων. Γύρω από το πέταλο υπάρχουν σωλήνες και καλώδια που δεν έχουν απομακρυνθεί και δημιουργούν εικόνα αταξίας. Επίσης, ο εξωτερικός και ο εσωτερικός διάδρομος του Σταδίου έχουν αλλοιωθεί με μεταλλικές κλίμακες που τοποθετήθηκαν προσωρινά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και δεν έχουν ακόμη απομακρυνθεί, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν φθορές στα μαρμάρινα μέλη του Σταδίου.
Στο εσωτερικό του Σταδίου έχουν τοποθετηθεί μαρμάρινες αναμνηστικές στήλες Ολυμπιονικών, με ασταθείς εδράσεις, ενώ πίσω από το πέταλο το κτίριο που έχει μετατραπεί σε «Μουσείο Παλαίμαχων Ολυμπιονικών» λειτουργεί χωρίς άδεια. Στα σχέδια της τουριστικής αξιοποίησης του Παναθηναϊκού Σταδίου και του ανοίγματός του και προς άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, είναι η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή να καθαρίσει τον χώρο του Σταδίου από τις εγκαταστάσεις και τις σωληνώσεις που φθείρουν το μνημείο, να τοποθετήσει στη δεξιά γωνία της όψης δύο προκατασκευασμένους οικίσκους για τους φύλακες του Σταδίου και το πωλητήριο, να επαναλειτουργήσουν οι νέες μετά του 2004 εγκαταστάσεις WC. Επίσης συζητούν για την επαναλειτουργία του αναψυκτηρίου, καθώς και για την περίφραξη μέρους της πλατείας με σύστημα κινητών πλαισίων (ύψους 1,90 μ.) για τον καλύτερο έλεγχο των επισκεπτών.
Με μια ματιά:
● Κατασκευάστηκε την κλασική εποχή από τον Λυκούργο.
● Στα ρωμαϊκά χρόνια ήταν το Στάδιο του Ηρώδη του Αττικού.
● Η ανακατασκευή του έγινε το 1896.
Πεζοδρόμηση της οδού Βασ. Όλγας
Τα μέλη της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων επισημαίνουν ότι η πρόταση αξιοποίησης δεν αποσαφηνίζει το ζήτημα στάθμευσης των τουριστικών λεωφορείων. Η Βασιλίσσης Όλγας (σημείο στάθμευσης μέχρι σήμερα των τουριστικών λεωφορείων) θα πεζοδρομηθεί και θα ενταχθεί στο πρόγραμμα ενοποίησης του ιστορικού κέντρου. Λένε επίσης πως ούτε είναι εφικτό να σταθμεύουν τα λεωφορεία στον λεωφορειόδρομο μπροστά στο Στάδιο ή να ανεβαίνουν πάνω στην πλατεία.
Πηγή: Τα Νέα, Ε. Φαλίδα, 8/3/10