Εκπληρώνοντας ένα μικρό μόνο μερίδιο του χρέους του προς τον Άγγελο Δεληβορριά (1937-2018), το Μουσείο Μπενάκη δημοσίευσε πρόσφατα μια συλλογική έκδοση στη μνήμη του.
Πρόκειται για τον τόμο Άγγελος. Αφιέρωμα στη μνήμη του Άγγελου Δεληβορριά, στον οποίο δημοσιεύονται άρθρα του επιστημονικού προσωπικού του Μουσείου, το οποίο εργάστηκε κάτω από την καθοδήγηση του τιμώμενου. Το βιβλίο περιλαμβάνει 25 συμμετοχές: ένα φωτογραφικό δοκίμιο και 24 πρωτότυπες μελέτες σημερινών, αλλά και παλαιότερων μόνιμων συνεργατών του Μουσείου.
Τα κείμενα εστιάζουν σε αντικείμενα ή αρχεία από τις συλλογές του Ιδρύματος, καθώς και σε σημαντικές λειτουργίες που επιτελεί συστηματικά το Μουσείο, προσφέροντας έτσι ένα αντιπροσωπευτικό πανόραμα των συλλογών και των δράσεών του. Στον τόμο διασταυρώνονται διαφορετικά γνωστικά πεδία, όπως, λόγου χάρη, η αρχαιολογία και η ιστορία της τέχνης ή η πληροφορική και η φιλολογία· συνομιλούν έργα διαφόρων εποχών και ποικίλων πολιτισμικών προελεύσεων· συνδιαλέγονται τέχνες, όπως το θέατρο και η φωτογραφία, η θρησκευτική ζωγραφική και η παραδοσιακή κεντητική κ.ά.
Το βιβλίο αυτό των 500 σελίδων και των 362 φωτογραφιών, που κυκλοφορεί στη σειρά του επιστημονικού περιοδικού του Μουσείου Μπενάκη, παρουσιάζει το Ίδρυμα στο ιστορικό και πολιτισμικό του ανάπτυγμα, όπως το είχε οραματιστεί ο παλαιός του διευθυντής Άγγελος Δεληβορριάς. Χάρη ακριβώς στην ποικιλία των θεμάτων του και των επιστημονικών προσεγγίσεων, απευθύνεται στο ευρύτερο κοινό με τρόπο γοητευτικό και σύγχρονο.
Το βιβλίο είναι διαθέσιμο στα πωλητήρια του Μουσείου Μπενάκη καθώς και στο benakishop.gr.
Τη δαπάνη της έκδοσης ανέλαβε η Διοικητική Επιτροπή του Μουσείου Μπενάκη.
Με λαμπρές σπουδές αρχαιολογίας και ιστορίας της τέχνης σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού και μετά από σύντομη θητεία στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, ο Άγγελος Δεληβορριάς ανέλαβε τη διεύθυνση του Μουσείου Μπενάκη το 1973. Στα σχεδόν πενήντα χρόνια της διεύθυνσής του, ο τιμώμενος μεταμόρφωσε το ίδρυμα σε ένα πολυδύναμο μουσείο με παραρτήματα ανοιχτά στους πολιτισμούς του κόσμου, σε ένα σημαντικό ερευνητικό κέντρο με πλούσια επιστημονική παραγωγή, σε ένα πολιτιστικό ίδρυμα εφάμιλλο των μεγάλων αντίστοιχων διεθνών ιδρυμάτων. Ο Άγγελος Δεληβορριάς, επίσης, υπήρξε καθηγητής ιστορίας της τέχνης στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών και υπεύθυνος των ανασκαφών στις Αμύκλες της Λακωνίας. Τιμήθηκε με ύψιστες διακρίσεις από ανώτατα πνευματικά ιδρύματα διεθνώς και από την Ακαδημία Αθηνών.
Ειδική έκδοση στη σειρά του Περιοδικού Μουσείο Μπενάκη
Υπεύθυνη σύνταξης: Μάρια Διαμάντη
Συντακτική επιτροπή: Ειρήνη Γερουλάνου, Γιώργης Μαγγίνης, Μάρια Διαμάντη
19 μελέτες στα ελληνικά, 5 μελέτες στα αγγλικά / 500 σελίδες / 362 φωτογραφίες. Χαρτόδετο με αυτιά
ISSN 1109-4109 / ISBN 978-960-476-317-7
Πρόλογος
Επικήδειος για τον Άγγελο Δεληβορριά
Εργογραφία του Άγγελου Δεληβορριά
Λεωνίδας Κουργιαντάκης: «Το ίχνος και το βλέμμα»
Μελέτες
Irini Papageorgiou: «Some Thoughts on a Neolithic Figurine of a Woman Giving Birth, in the Benaki Museum Collections»
Ιωάννα Προβίδη: «H καθιστή θεότητα σε παραστάσεις της κρητομυκηναϊκής τέχνης»
Δημήτρης Δαμάσκος: «Βορειοελλαδικά γλυπτά ρωμαϊκών χρόνων στο Μουσείο Μπενάκη»
Maria Sarri: «A Bone Plaque at the Benaki Museum with a Scene from the Myth of Hippolytus and Phaedra»
Μάρα Βερύκοκου: «Έξι ιατρικά και χειρουργικά εργαλεία για την ίαση ασθενειών από την ύστερη αρχαιότητα έως τον μεσαίωνα»
Πανωραία Μπενάτου: «Εικονίδιο με τον Χριστό Άκρα Ταπείνωση»
Alexandra-Eleni Kalliga: «The Stroganov Micrographic Triptych of the Benaki Museum Collections. A Non-Invasive Study on Materials and Technique»
George Manginis: «An Augsburg Cabinet at the Benaki Museum»
Mina Moraitou: «“The pride of Nicaea, the splendour of the universe”: Iznik Pottery with Greek Inscriptions»
Άννα Μπαλλιάν: «ΧΕΙΡ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΑΡΓΥΡΑΙΑΣ: μια Φαναριώτισσα Δέσποινα ή η Δεσποινέτα αλλιώς»
Ξένια Πολίτου: «Τα ξεφτιστά λευκοκεντήματα των Κυκλάδων. Μικρή συμβολή στη μελέτη της ελληνικής νησιωτικής κεντητικής»
Αθηνά Ζουπαντή / Μαρία Ξεναρίου / Κωνσταντίνος Ι. Στεφανής / Μίρκα Παλιούρα: «Σπάνιες εκδόσεις και εικονογραφικές παραλλαγές στη Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου»
Δημήτρης Αρβανιτάκης: «“Η ελευθερία του Τύπου ισοδυναμεί με την πολιτική ελευθερία”. Σημειώσεις για το πρώτο ελληνικό τυπογραφείο»
Πίτσα Τσάκωνα: «Τα προσφυγικά βιβλία στο Μουσείο Μπενάκη: Μια πολύτιμη συλλογή»
Αλίκη Τσίργιαλου: «Nelly’s, Franz Fiedler, Άγγελος Σεραϊδάρης και η άγνωστη ιστορία μιας φωτογραφίας»
Γεωργία Ιμσιρίδου: «Δημήτρης Χαρισιάδης: Η καθαρότητα της ψυχής»
Ζέτα Αντωνοπούλου: «“Ἐργαστήριον γλύπτου Ἰωάννου Παππᾶ εἰς συνοικίαν Ζωγράφου”. Η μελέτη του αρχιτέκτονα Πάνου Τσολάκη και οι μετέπειτα οικοδομικές φάσεις του κτηρίου»
Ιωάννα Μωραΐτη: «Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Ένα αρχείο, μια εποχή. Γνωστές και άγνωστες συνεργασίες στον χώρο του θεάτρου»
Φανή-Μαρία Τσιγκάκου: «Αποσπάσματα μιας μακράς συνομιλίας: Οι γυναίκες του Γιάννη Μόραλη στο Μουσείο Μπενάκη»
Μάρια Διαμάντη: «Παντελής Πρεβελάκης, Ο άρτος των αγγέλων: με αφορμή το χειρόγραφο στην Πινακοθήκη Γκίκα»
Αλέκος Π. Ζάννας: «Οι φάκελοι της Ασφάλειας. (Με αφορμή τον φάκελο του Παύλου Α. Ζάννα)»
Μαρία-Χριστίνα Δεστούνη-Γιαννουλάτου: «Ο εκπαιδευτικός χρόνος στο Μουσείο και οι σχέσεις μακράς διαρκείας»
Ιφιγένεια Διονυσιάδου / Ζωή Μεταξιώτου: «Η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στο Μουσείο Μπενάκη»
Σοφία Χάνδακα: «Τι κάνει τα μουσεία μοναδικά; Περί συμμετοχικότητας, βιωσιμότητας και ευημερίας»