Ο Γαλλοελβετός φωτογράφος Φρεντ Μπουασονά, σε μια ελληνική αποστολή με τον συμπατριώτη του, ιστορικό τέχνης Ντανιέλ Μποντ Μποβί, πραγματοποίησε στις 2 Αυγούστου του 1913 την πρώτη καταγεγραμμένη ανάβαση στον Όλυμπο. Τους βοήθησε τότε ο έμπειρος Χρήστος Κάκκαλος από το Λιτόχωρο, ο οποίος από πολύ νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με το βουνό και προς τιμήν του «βαφτίστηκε» το ομώνυμο καταφύγιο, στο ανατολικό άκρο του Οροπεδίου των Μουσών, σε ύψος 2.650 μέτρων.
Η αποστολή αυτή ήταν κομμάτι ενός από τα πολλά ταξίδια που πραγματοποίησε από το 1903 έως το 1933 ο Μπουασονά στην Ελλάδα, εικόνες από τα οποία περιλαμβάνει η έκθεση με τίτλο «Ο Φρεντ Μπουασονά και η Μεσόγειος. Μια φωτογραφική Οδύσσεια», που εγκαινιάστηκε την περασμένη Πέμπτη στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης από τον υφυπουργό Πολιτισμού, αρμόδιο για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη.
Ο Όλυμπος, το Άγιο Όρος, η Παραμυθιά της Ηπείρου, ο Παρνασσός είναι μόνο μερικές από τις εικόνες, 110 στο σύνολό τους, μέσα από τις οποίες ο επισκέπτης παρακολουθεί τη διαμόρφωση του φωτογραφικού βλέμματος του Φρεντ Μπουασονά, τις πηγές της έμπνευσής του και τη μακρόχρονη προσπάθειά του να αναγάγει τη φωτογραφία στη σφαίρα των καλών τεχνών.
Όπως ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου η Estelle Sohier, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, που έχει τη γενική επιμέλεια, η έκθεση εκτός από τις διαφορετικές διαστάσεις του φωτογραφικού έργου του Μπουασονά, «αναδεικνύει και το τι προσέφερε η Ελλάδα στην επαγγελματική του πορεία».
Στη συνέντευξη Τύπου παραβρέθηκε και η δισεγγονή του Μπουασονά, Κλεό Μπορέλ, η οποία αγαπά επίσης την Ελλάδα και την επισκέπτεται συχνά. Όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, συγκινήθηκε ιδιαίτερα όταν βρέθηκε στην Ουρανούπολη, ατενίζοντας απέναντι τον Όλυμπο, στην ίδια θέση που είχε βρεθεί ο προπάπππους της στις αρχές του περασμένου αιώνα.
Τους επισκέπτες της έκθεσης στο Μουσείο Φωτογραφίας υποδέχεται το φωτογραφικό αυτοπορτρέτο του 1900 του Φρεντ Μπουασονά και ακολουθούν οι διαδρομές του μέσα στον κόσμο, από τις Άλπεις μέχρι την έρημο του Σινά, οι οποίες περνούν και διασταυρώνονται στη Μεσόγειο.
Η έκθεση αυτή αποτελεί, όπως τόνισε η Ηρώ Κατσαρίδου, διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, «προανάκρουσμα μιας αναδρομικής έκθεσης, δικής μας συλλογής 13.000 φωτογραφικών αντικειμένων του αρχείου Μπουασονά».
Τη συνεπιμέλεια της έκθεσης υπογράφει η ιστορικός τέχνης Αρετής Λεοπούλου και η έκθεση αποτελεί παραγωγή του MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης/Thessaloniki Museum of Photography, με τη συνεργασία του Τμήματος Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου της Γενεύης, της Βιβλιοθήκης της Γενεύης και του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας της Πόλης της Γενεύης / Musée d’art et d’histoire de Genève και με τη συνδρομή της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Γιατρομανωλάκης εγκαινίασε επίσης στο Λιμάνι την έκθεση «Εκφάνσεις ύφανσης μέσα από έργα των συλλογών του MOMus», στο χώρο του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών.
Για πρώτη φορά στην ιστορία του MOMus, έργα και από τα τρία Μουσεία του MOMus (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Μουσείο Φωτογραφίας) συνθέτουν μια νέα πρωτότυπη παραγωγή, η οποία επιχειρεί να ανανοηματοδοτήσει μέρος των συλλογών, αλλά και της ιστορίας της τέχνης και να αναδείξει πολλαπλές όψεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας με σημείο αναφοράς το νήμα, το ύφασμα και τις διαδικασίες ύφανσης.
Η έκθεση, την επιμέλεια της οποίας υπογράφουν η Θούλη Μισιρλόγλου, αν. διευθύντρια MOMus-ΠΚΤ, και η Δόμνα Γούναρη, επιμελήτρια MOMus-ΠΚΤ, εκκινά από την περίοδο του μοντερνισμού μέσα από έργα της ρωσικής πρωτοπορίας και διατρέχει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή από το 1960 ως και σήμερα.
Όπως ανέφερε η κ. Μισιρλόγλου, περιλαμβάνει έργα ετερόκλητων καλλιτεχνών, οι οποίοι πατάνε στην παράδοση, περισσότερο σαν ανάμνηση με νέα δεδομένα.
Τα μουσεία του MOMus θα είναι ανοιχτά κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ και το εισιτήριο για τους επισκέπτες θα είναι μειωμένο κατά 50%.
Η καθυστέρηση στην τοποθέτηση του νέου διοικητικού συμβουλίου του MOMus, που ορίστηκε τον Ιούλιο, είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσουν και οι διαδικασίες των διαγωνισμών για τις/τους τρεις επικεφαλής των μουσείων MOMus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης- Συλλογή Κωστάκη, MOMus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και MOMus – Κέντρο Πειραματικών Τεχνών, αλλά και για το νέο γενικό διευθυντή/τρια.
Στις εκκρεμότητες αυτές, όπως και στην ανάγκη για επιπλέον προσωπικό, αναφέρθηκε ο νέος πρόεδρος του ΔΣ του MOMus, Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος, σημειώνοντας ότι αυτή τη στιγμή εργάζονται για τον Οργανισμό 35 άτομα, ενώ χρειάζονται 104.
Ο κ. Χριστοφιλόπουλος αναφέρθηκε και στα κτιριακά προβλήματα του Οργανισμού, σημειώνοντας ότι παρόλο που τα Μουσεία στεγάζονται σε όμορφα κτίρια, έχουν μεγάλες ανάγκες υποδομής, όπως φάνηκε και από την πρόσφατη θεομηνία, με την ισχυρή βροχόπτωση να έχει προκαλέσει προβλήματα, χωρίς να έχουν καταγραφεί καταστροφές σε έργα, στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μέσα στη ΔΕΘ.
Επίσης, μέσα στους στόχους του νέου ΔΣ του MOMus είναι να μπουν τα μουσεία «στην ατζέντα των ανθρώπων που ασχολούνται με τον τουρισμό», όπως είπε ο πρόεδρος του MOMus, ενώ έμφαση θα δοθεί και στην ανάπτυξη των πωλητηρίων, μέσα από τα οποία εκτός από έσοδα στα Μουσεία, δίνεται και βήμα σε Έλληνες δημιουργούς, αλλά και στη συνεργασία με φορείς έρευνας.