Καρτ ποστάλ με ανάγλυφα έργα τέχνης και QR με περιγραφή του έργου και πρόσβαση σε νοηματική διερμηνεία κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά σε μουσεία της Ελλάδας με στόχο την ισότιμη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία στην εμπειρία της τέχνης.

Πρόκειται για πρωτοβουλία της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Offstream η οποία, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, τα τελευταία τέσσερα χρόνια αποσκοπεί στο να κάνει την τέχνη περισσότερο προσβάσιμη και συμπεριληπτική σε τυφλά, κωφά, βαρήκοα, και με μειωμένη όραση άτομα μέσα από δράσεις, έρευνα και παραγωγή αντικειμένων που απευθύνονται σε όλα τα άτομα.

Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό/ Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Χριστίνα Βλάχου, ιδρύτρια της Offstream μαζί με την Στέλλα Αναστασάκη, το project με τις κάρτες που ονομάζεται Σημεία Συνάντησης προέκυψε μέσα από τη συνεργασία με δέκα μουσεία της Ελλάδας, υπό την αιγίδα και την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση.

«Αποτελείται από δέκα καρτ ποστάλ, μια για κάθε έργο τέχνης από το κάθε μουσείο. Στη μία πλευρά, είναι το έργο τέχνης, το οποίο είναι ανάγλυφο για να είναι προσβάσιμο και από άτομα με βλάβη στην όραση και στην πίσω πλευρά υπάρχουν οι πληροφορίες του έργου τέχνης, θέση για γραμματόσημο και QR κωδικός που δίνει πρόσβαση στην περιγραφή του έργου» λέει η κα Βλάχου διευκρινίζοντας ότι η περιγραφή του κάθε έργου τέχνης δημιουργήθηκε ομαδικά από άτομα με και χωρίς αναπηρία κατά τη διάρκεια των δράσεων που υλοποίησε η OffStream στα δέκα συνεργαζόμενα μουσεία το φθινόπωρο του 2023. Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια, είναι η πρώτη φορά που δημιουργούνται συμπεριληπτικές καρτ ποστάλ με τη συγκεκριμένη τεχνική και με συμμετοχικό τρόπο.

Ο προσανατολισμός των καρτ ποστάλ ορίζεται από το εξάστιγμο της braille που βρίσκεται πάντα στην πάνω αριστερή γωνία κάθε πλευράς τους. Σε κάθε κάρτα, στη μία πλευρά υπάρχει φωτογραφική και ανάγλυφη αποτύπωση του έργου τέχνης και στην άλλη βρίσκονται οι πληροφορίες του έργου τέχνης και, πάνω δεξιά, θέση για γραμματόσημο. Κάτω δεξιά, QR κωδικός παρέχει πρόσβαση στη δημιουργική περιγραφή και στις πληροφορίες του έργου τέχνης.

«Σε συνεργασία με τα συνεργαζόμενα μουσεία, επιλέχθηκε ένα έργο τέχνης που ανήκει στη συλλογή τους και δημιουργήθηκε για το κάθε μουσείο μία κάρτα που διατίθεται εδώ και λίγες μέρες στα πωλητήρια των μουσείων» αναφέρει η κα Βλάχου.

Συγκεκριμένα, για το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης επιλέχθηκε το έργο «Σκάλες» του Αχιλλέα Απέργη, για το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, το έργο «Η γέννηση της Αφροδίτης» της Άλεξ Μυλωνά, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης επέλεξε το έργο «Χωρίς τίτλο» του Γιάννη Κουνέλλη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ένα μαρμάρινο γυναικείο ειδώλιο ύψους 35,6 εκ. που αναλογεί με το ύψος φιάλης κρασιού και δημιουργήθηκε μεταξύ 2700 και 2300 π.Χ. από άγνωστη/ο δημιουργό, και το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης τη μακέτα εξωφύλλου για το περιοδικό Καλλιτέχνες Κινηματογράφου (Artisty Kino) της Λιουμπόβ Ποπόβα. Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Πινακοθήκη Κωνσταντίνος Ξενάκης» στις Σέρρες επέλεξε το έργο του Κωνσταντίνου Ξενάκη «Αλχημεία Β’», το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ το έργο «Πεταλούδες ή Σινιάλα» της Ιωάννας Σπητέρη, το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή επέλεξε το ζωγραφικό έργο «Καρυάτιδα» του Αmedeo Modigliani και το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης το έργο του Γιάννη Στυλιανού «Εξωτερική Σκάλα». Τέλος η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα επέλεξε το «Λαύριον», ένα ζωγραφικό έργο του Κωνσταντίνου Μαλέα.

«Σε κάθε μουσείο, εκτός από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης “Πινακοθήκη Κωνσταντίνος Ξενάκης” στις Σέρρες που δεν διαθέτει πωλητήριο, έχουν ήδη διατεθεί από 5 συμπεριληπτικές κάρτες οι οποίες είναι προς πώληση εδώ και λίγες μέρες στους χώρους τους» κατέληξε η κα Βλάχου.