Μια έκθεση που διερευνά την έννοια της σύγκρουσης μέσω της τέχνης του ψηφιδωτού και της μεταμορφωτικής δύναμης του νερού παρουσιάζεται από τις 18 Ιουλίου ως τις 31 Αυγούστου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την έκθεση «The River/ Voicing Water» της Χριστίνας Νάκου και της Άννας Παγκάλου, μια παραγωγή που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2024 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός».

Με αφετηρία τη ρωμαϊκή αρχαιότητα και τη συλλογή ρωμαϊκών ψηφιδωτών του Αρχαιολογικού Μουσείου, η έκθεση επιχειρεί να συνδέσει τις δύο πόλεις, τη Θεσσαλονίκη και τη Ρώμη, αναδεικνύοντας το σύγχρονο ερώτημα της βιωσιμότητας του νερού. Η ιδέα και ο σχεδιασμός της στηρίχθηκε σε έρευνα που υλοποίησε η Χριστίνα Νάκου στην Αμερικάνικη Ακαδημία της Ρώμης, εστιάζοντας σε τρεις άξονες: τη φυσική ροή του πόσιμου νερού, τα συχνά αθέατα δίκτυα των υδραγωγείων και τα σιντριβάνια ως λατρευτικά έργα τέχνης.  Η έκθεση αναπτύσσεται σε δύο μέρη: την εικαστική και ηχητική εγκατάσταση της Χριστίνας Νάκου με τίτλο «The River» και τις επιτελεστικές δράσεις / performances της Άννας Παγκάλου με τίτλο «Voicing Water».

Όπως αναφέρει στη σχετική ανακοίνωση: «διατρέχοντας τον 21ο αιώνα, στις απαρχές ενός ψηφιακού και εικονικού κόσμου, η τέχνη του ψηφιδωτού χαρτογραφεί επίμονα μια χειροποίητη υλικότητα που συνδέεται με την ανθρώπινη σωματικότητα. Η θραύση των μαρμάρων για τη δημιουργία των χειροποίητων ψηφίδων συμβαίνει μέσα σε έναν κόσμο όπου ο άνθρωπος συνδιαλέγεται ακόμα με το περιβάλλον του προσπαθώντας να το αισθανθεί, να το κατανοήσει και να το εξευμενίσει. Η καλλιτέχνις καλεί τους θεατές να αφεθούν στους ήχους του ποταμού, να περιεργαστούν το ψηφιδωτό, να το αγγίξουν, να το αισθανθούν απτικά, να παρατηρήσουν τις διαδρομές του νερού και να επιχειρήσουν να δουν πέρα από το ορατό.  Το έργο ως σύνολο προβάλλει την εμπειρία του βιωμένου χρόνου και την πολλαπλότητα των αισθήσεων που μας συνδέουν με τον φυσικό κόσμο και τους συνανθρώπους μας».

Ο σχεδιασμός της έκθεσης προτείνει την συμπερίληψη των αισθήσεων στην εξερεύνηση του έργου. Η όραση, η ακοή,  η αφή  και η ενεργοποίηση της κιναισθητικής αντίληψης και της μνήμης προσκαλούν τους επισκέπτες να διερευνήσουν ευρύτερα την έννοια της ροής ως συνθετικό στοιχείο της πολιτισμικής διαδικασίας.

Οι επιτελεστικές δράσεις «Voicing Water» της  Άννας Παγκάλου προσδοκούν να δώσουν Φωνή στο Νερό. Η ανθρώπινη φωνή διαδρά με το υδάτινο στοιχείο με διαφορετικές κάθε φορά ποσότητες – από μια γουλιά νερού έως και βυθιζόμενη εντός του. Εξερευνάται πώς το νερό μεταδίδει τον ήχο, πώς το νόημα των λέξεων χάνεται εντός του και πώς τα μελωδικά στοιχεία εμπλουτίζονται από αυτό. Οι δύο ειδικά σχεδιασμένες για την έκθεση επιτελεστικές δράσεις συνομιλούν με το έργο «The River» της Νάκου και τα  θέματα που εξερευνά, εστιάζοντας στην κατανόηση της φύσης του Νερού και την ανθρώπινη διάνοια που συνδέεται με αυτό. Αρχαίοι πίθοι από τη συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης γίνονται οι πρωταγωνιστές, συνομιλούν με την ανθρώπινη φωνή και μας προφέρουν τον ήχο τους. Το σιντριβάνι του Ήρωνα, η Επικούρεια σκέψη, το ποίημα «Περί Φύσεως» του Λουκρήτιου συνδέουν τις μυθολογικές αφηγήσεις των αγαλμάτων των σιντριβανιών, την υδραυλική τεχνολογία και τη συμβολή της στη δημιουργία μουσικών οργάνων (αρχαία ύδραυλις) παρατηρώντας τη Ροή, την Πίεση του Νερού και τη Σύγκρουση που φέρει εάν εμποδιστεί. 

Η έκθεση υλοποιήθηκε με την ευθύνη, εποπτεία και αρχαιολογική τεκμηρίωση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.