Μεγάλο αφιέρωμα στον Μάικλ Λόρενς (1943-2021), με τίτλο «Χορευτής στην Ύδρα», παρουσιάζει το ΓΑΚ/Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Ύδρας, τιμώντας έναν ξεχωριστό δημιουργό. Ζωγράφος, γλύπτης, συγγραφέας, συγκαταλέγεται στους καλλιτέχνες που ταυτίστηκαν με τη ζωή του νησιού και την έκαναν ένα με το έργο τους. Σε μια εκτεταμένη παραγωγή από ζωγραφικά και γλυπτά έργα, ο Λόρενς μοιράστηκε την Ύδρα ως μια εμπειρία οικουμενική που μπορεί να μιλήσει πηγαία στο βλέμμα και την καρδιά των φιλότεχνων, Ελλήνων μα και ξένων.
Αμερικανός στην καταγωγή (Λος Άντζελες), ο Λόρενς έζησε στην Ύδρα για περίπου τρεις δεκαετίες ως τον θάνατό του (23 Νοεμβρίου 2021). Με σπουδές ζωγραφικής και γλυπτικής (Bard College και UCLA), για πολλά χρόνια είχε μια ζωή γεμάτη ταξίδια εκθέτοντας σε μητροπόλεις της τέχνης. Όταν ήρθε στην Ύδρα, γοητεύτηκε από το ελληνικό φως και δεν το εγκατέλειψε. Στον ιδιαίτερο ρυθμό του νησιού ανακάλυψε τη δική του πηγή έμπνευσης κι αφέθηκε να χορέψει στο ρωμαλέο πλούτο των χρωμάτων υπηρετώντας ένα είδος νοσταλγικού συμβολισμού που ο ίδιος ονόμασε «ποιητικό εξπρεσιονισμό».
«Ο κόσμος των εικόνων του ήταν για τον ίδιο ένα αληθινό πανηγύρι, ένας ανέμελος χορός, ένα αέναο μπαλέτο από χορευτές, ακροβάτες, παλιάτσους, όμορφες γυναικείες φιγούρες και φιλοσόφους, σπίτια της Ύδρας, μοσχομυριστά λουλούδια και ανέμελα ζώα του νησιού» επισημαίνει η Διευθύντρια του ΓΑΚ/ΙΑΜΥ, Ντίνα Αδαμοπούλου, εξηγώντας πως «με όλα αυτά κατάφερνε ο Λόρενς να “μεταγγίσει” τη δική του ζωντάνια, τη δική του αισιόδοξη πλευρά της ζωής… Οι ατέλειωτες ώρες μοναχικού διαλογισμού που είχε επιλέξει ως εσωτερική του ανάγκη, η καλλιτεχνική του έμπνευση και η συνακόλουθη δημιουργία ήταν για εκείνον ένα είδος αληθινής όσο και συνειδητής τελετουργίας».
Σε μια εποχή που δεν υπήρχε η ευκολία του διαδικτύου, ο Μάικλ Λόρενς παρουσίασε το έργο του σε μεγάλες γκαλερί των ΗΠΑ –Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη, Πάλο Άλτο και Ντένβερ–, ενώ δεν ήταν άγνωστος στα ευρωπαϊκά κέντρα. Εξαιρετικά αγαπητός στους ξένους επισκέπτες, αλλά και στον κόσμο της Ύδρας, ο Μάικλ έφυγε ως Υδραίος. Ανήκει κι αυτός στους μεγάλους ευεργέτες του νησιού, καθώς άφησε μια μεγάλη ζωγραφική και γλυπτική παραγωγή υπέρ των σκοπών του ΓΑΚ/ΙΑΜΥ. Τα έργα του μέσα στις προθήκες του Μουσείου είναι ριζωμένα με τον τόπο όπως τα λαϊκά τεχνουργήματα.