Samuel Baud-Bovy, Μελέτες για το κλέφτικο τραγούδι, μτφρ.: Ιφιγένεια Μποτουροπούλου, Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Αθήνα 2022, 186 σελ. ISBN 978-0-9013057-1-7
Πρόλογος: Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης
Εισαγωγικό σημείωμα: Μάρκος Φ. Δραγούμης
Πρόλογος στη γαλλική έκδοση: Μέλπω Μερλιέ
Μουσικολογική επιμέλεια: Παναγιώτα Αναγνώστου / Παναγιώτης Κ. Πούλος
Η σπουδαιότητα της συμβολής του Samuel Baud-Bovy στη μελέτη του δημοτικού τραγουδιού είναι γνωστή στην ελληνική μουσικολογία. Ο Samuel Baud-Bovy συνέβαλε κατ’ ουσίαν στη μετεξέλιξη της μελέτης της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής από απλή λαογραφία σε εθνομουσικολογία.
Στον παρόντα τόμο ο Samuel Baud-Bovy, αφού ασχολείται με το ιδιότυπο στροφικό σχήμα και την προσωδία τους, χωρίζει σε δύο κατηγορίες τα κλέφτικα τραγούδια –τα με και χωρίς ρεφρέν– συγκρίνοντας 24 παραδείγματα αντλημένα από 7 συλλογές παλαιότερες του 1958, συν μερικές από τις σχετικές ηχογραφήσεις του 1930 που πραγματοποιήθηκαν από το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο (Μέλπω Μερλιέ – Hubert Pernot κ.ά.). Επιπλέον καταγράφει για πρώτη φορά σε δυτική σημειογραφία το σύνολο των 17 κλέφτικων τραγουδιών που αποτυπώθηκαν σε δίσκους στην προαναφερθείσα ηχογράφηση με εντυπωσιακή έμφαση στη λεπτομέρεια.
Το εμβληματικό αυτό έργο εκδόθηκε για πρώτη φορά στη γαλλική γλώσσα το 1958 από το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο. Η έκδοση περιλαμβάνει CD με 17 κλέφτικα τραγούδια της Ρούμελης σε μουσική καταγραφή από τους δίσκους του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου.
Φωτογραφία εξωφύλλου: William Kinnard (1788-1839), Ελληνικός χορός στους Δελφούς, 1820. Yδατογραφία σε χαρτί, 17×24 εκ. Αρ. Ευρ. 24026, δωρεά Δαμιανού Κυριαζή. © 2021, Μουσείο Μπενάκη.