Περισότερα από 2,5 χιλιάδες χιλιόμετρα χρειάστηκε να διανύσει η γιγαντιαία αράχνη Maman της Λουίζ Μπουρζουά από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Σερράλβες του Πόρτο για να φτάσει, με τη συνεργασία του πολιτιστικού οργανισμού ΝΕΟΝ, στο κανάλι του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπου φιλοξενείται, στην Εσπλανάδα.

Χάρη στη συνεργασία των δύο φορέων με κοινό παρανομαστή τη διάδοση της τέχνης στον δημόσιο χώρο αλλά και το πλούσιο παράλληλο πρόγραμμα για παιδιά και ενήλικες με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το ελληνικό κοινό θα έχει τους επόμενους επτά μήνες τη δυνατότητα να επεξεργαστεί ελεύθερα και να συνομιλήσει με το έργο της εμβληματικής Αμερικανογαλλίδας γλύπτριας Λουίζ Μπουρζουά (1911-2010). Αν και η σπουδαία εικαστικός εργάστηκε για δεκαετίες, το έργο της συγκέντρωσε προσοχή και ευρεία αναγνώριση μόνον όταν σε ηλικία 71 ετών έγινε η πρώτη γυναίκα γλύπτρια, της οποίας αναδρομική έκθεση φιλοξενήθηκε στο ΜΟΜΑ της Ν. Υόρκης.

Η μνημειακή κατασκευή, ύψους δέκα μέτρων από μπρούντζο και χάλυβα, με τα οχτώ πόδια και τα είκοσι μαρμάρινα αυγά στην κοιλιά-κλωβό της δημιουργήθηκε το 2000 μετά από ανάθεση της Tate Modern. Kαι είναι η μεγαλύτερη μιας σειράς από αράχνες σε ατσάλι που η Μπουρζουά ξεκίνησε να κατασκευάζει το 1994, σχεδόν πενήντα χρόνια αφότου είχε φτιάξει το πρώτο της σχέδιο αράχνης, το 1947.

Σε όποιο δημόσιο χώρο κι αν έχουν στηθεί, σε Αμερική και Ευρώπη, οι αράχνες της Λουίζ Μπουρζουά συναρπάζουν τους θεατές. Γεγονός που οφείλεται, σύμφωνα με την ερμηνεία της διευθύντριας του ΝΕΟΝ Ελίνας Κουντούρη στην επιτόπια αποκάλυψη της εγκατάστασης, «όχι μόνο στο μνημειακό μέγεθος και την ανατριχιαστική ρεαλιστικότητα των έργων, αλλά ίσως και γιατί μας καλούν να αναμετρηθούμε με τους προαιώνιους φόβους, τις ενστικτώδεις αγωνίες και τους τρόπους με τους οποίους συσχετιζόμαστε στο κοινωνικό πεδίο. Μέσα από την τέχνη της, η Λουίζ Μπουρζουά εξέφρασε τις βαθύτερες σκέψεις και τους φόβους της. Διαχειρίστηκε τα προβλήματα κι έδωσε μορφή στα συναισθήματα της: στα χαρακτικά, στα σχέδια, τα έργα από ύφασμα, τις εγκαταστάσεις και τα γλυπτά της για τα οποία έγινε περισσότερο γνωστή, εξερευνά θέματα ενοχής, φόβου, μνήμης, μητρότητας και αγάπης. Το Maman αντανακλά επίσης τα διφορούμενα, αντιφατικά και πολύπλοκα συναισθήματα γύρω από την εμπειρία της ίδιας από τη μητρότητα».

Όπως έχει πει η ίδια η Λουίζ Μπουρζουά: «Απέτυχα ως σύζυγος, γυναίκα, μητέρα, οικοδέσποινα, καλλιτέχνιδα, επιχειρηματίας, φίλη, κόρη, αδελφή, αλλά δεν απέτυχα στην αναζήτηση της αλήθειας».