Με δύο σημαντικές εκθέσεις και τη φιλοδοξία να αποτελέσουν «σταθμό» στην καλλιτεχνική ζωή της πρωτεύουσας, ο Δήμος Αθηναίων «σηκώνει» την αυλαία του Πολιτισμού για το 2022. Η πρώτη ανατέμνει με πρωτότυπο τρόπο τη ζωή της Μελίνας Μερκούρη, 100 χρόνια από τη γέννησή της, σε μια περίοδο που το όραμά της για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα αναγεννιέται εντός και εκτός Ελλάδας. Η δεύτερη, με τίτλο «Ειδύλλια Οδός», ανασυνθέτει μέσα από τα σύγχρονα έργα 33 Ελλήνων και ξένων εικαστικών, την άχρονη Αθήνα, της πανδημίας και της ιστορίας, κάνοντας μία περιπλάνηση στους δρόμους των περασμένων αιώνων.
Η έκθεση για τη Μελίνα Μερκούρη πραγματοποιείται στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή της. Θα «ταξιδέψει» το αθηναϊκό κοινό για περίπου δύο μήνες –από τις 18 Ιανουαρίου έως τις 11 Μαρτίου– στις μεγάλες στιγμές της Ελληνίδας σταρ που αγαπήθηκε εντός και εκτός συνόρων. Σημειώνεται ότι η έναρξη αυτήν την ημερομηνία δεν είναι καθόλου τυχαία καθώς το «18» ήταν ο αριθμός της Μελίνας και του Ντασσέν: Στις 18 γνωρίστηκαν, στις 18 παντρεύτηκαν και στις 18 προγραμμάτιζαν κάθε τους πρεμιέρα.
Η έκθεση με τίτλο «Να με θυμάσαι και να μ’ αγαπάς» χωρίζεται σε τρεις ενότητες και σε αυτές αποτυπώνονται η κινηματογραφική της πορεία, οι ερμηνείες της στο θέατρο, αλλά και η αγωνιστική και πολιτική της δράση. Εκτίθεται πλούσιο φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, καθώς και προσωπικά της αντικείμενα: Δεκατρία κοστούμια από θεατρικές παραστάσεις και ταινίες, 25 αφίσες από τις κινηματογραφικές της επιτυχίες, 37 φωτογραφίες της με μεγάλες διεθνείς προσωπικότητες –με τον Σαλβαντόρ Νταλί, τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’, τη βασίλισσα Ελισάβετ, την Ίντιρα Γκάντι, την Κατρίν Ντενέβ, τον Φελίπε Γκονζάλες–, πρωτότυπα σενάρια με ιδιόχειρες σημειώσεις της, 6 ανέκδοτες επιστολές, προσωπικά της είδη, το καμαρίνι της, αλλά και αντικείμενα που είχε μαζί της στο τελευταίο ταξίδι στη Νέα Υόρκη.
Εκατό χρόνια μετά τη γέννησή της, σημειώνει ο Δήμος Αθηναίων «θυμόμαστε και αγαπάμε τη “Στέλλα” και την “Ίλια” του “Ποτέ την Κυριακή”, τη “Φαίδρα” και τη “Μπλανς Ντυμπουά” από το “Λεωφορείο ο Πόθος”, τη Μελίνα ως Κλυταιμνήστρα στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, τη Μελίνα που γοήτευσε τις Κάννες και τη Νέα Υόρκη και που κατέκτησε τον κόσμο με “Τα παιδιά του Πειραιά”. Αλλά και τη Μελίνα με τη δυνατή φωνή και την αντιδικτατορική δράση, τη γυναίκα που εμπνεύστηκε και εγκαινίασε το θεσμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας για την Ευρώπη, τη μακροβιότερη μέχρι σήμερα Υπουργό Πολιτισμού, που συνδέθηκε όσο κανείς άλλος με τη διεκδίκηση της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα».
Στην έκθεση «Ειδύλλια Οδός (έως 6 Μαρτίου) οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες χειρίζονται πολλά και διαφορετικά μέσα, με την προσωπική τους ματιά για το περιβάλλον στο οποίο ζουν. Η πόλη της Αθήνας ως τοπόσημο και η μακραίωνη ιστορία της συνδέονται με ένα πλήθος από πρώτες ύλες: το χώμα, το μάρμαρο, τις κλωστές και υφάνσεις, τα υλικά της γης και της φύσης. Τα έργα επηρεασμένα από τη συνθήκη της πανδημίας φανερώνουν την προσπάθεια να ξεφύγουμε στις σκέψεις και στα όνειρα με περιπλάνηση σε μια Αθήνα χωρίς κόσμο, στα μονοπάτια του Λυκαβηττού, στη Ρωμαϊκή Αγορά, στα Αναφιώτικα. Μέσα από τα έργα των σύγχρονων καλλιτεχνών, το «χθες» συναντά το «σήμερα». Στις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα, αφουγκράζονται τους αρχαίους δρόμους. Εδώ, περπατούν και συζητούν πολίτες αλλά και δούλοι φορτωμένοι, ζώα και άμαξες που μεταφέρουν την καθημερινή βρώση και την ένδυση, τα προϊόντα του εμπορίου που θα αποθηκευτούν στα λιμάνια έως ότου βρεθούν στη θάλασσα.