Με ένα από τα σημαντικότερα έργα αποκατάστασης, συντήρησης και ανακαίνισης ενός κτιρίου με ιστορία πάνω από έναν αιώνα, αυτού της Μεγάλης Λέσχης, υποδέχθηκε το 2021 ο Δήμος Καβάλας. Το νεοκλασικό αρχοντικό κτίσμα της Μεγάλης Λέσχης που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στα τέλη του 19ου αιώνα, ολοκληρώθηκε στις αρχές του 20ού και εγκαινιάστηκε το 1910, αποτέλεσε αρχιτεκτονικό κόσμημα, επίδειξη πλούτου και δύναμης της τουρκοκρατούμενης ελληνικής κοινότητας, ενώ συνδέθηκε άρρηκτα με την ιστορία της Καβάλας. Μιας περιοχής, η οποία μετά το 1900 μεταμορφώνεται σταδιακά από ένα μικρό και άνυδρο χωριό σε μια μεγάλη πολυπολιτισμική κοινωνία, προσφέροντας πλέον καλύτερη ποιότητα ζωής στους κατοίκους της.
Η σπουδαιότητα και η αξία αυτού του κτιρίου δεν αφορά μόνο τον αρχιτεκτονικό του πλούτο αλλά και το γεγονός ότι στο εσωτερικό του φιλοξενήθηκαν μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας από τον χώρο της πολιτικής, των Γραμμάτων και των Τεχνών, ενώ πραγματοποιήθηκε μια πλειάδα εξαιρετικής ποιότητας εκδηλώσεων.
Η Μεγάλη Λέσχη (ιδιοκτησία της Φιλοπτώχου Αδελφότητας Κυρίων Καβάλας), του αρχαιότερου σωματείου της πόλης, συμπληρώνει τη σειρά των πανέμορφων διατηρητέων κτισμάτων κατά μήκος της λιθόστρωτης οδού Κύπρου, που μαζί με την καθολική εκκλησία του Αγίου Παύλου, το δημαρχιακό μέγαρο, το αρχοντικό Wix, το παλιό παρθεναγωγείο και το μέγαρο Τόκου, που στεγάζει σήμερα την Εφορεία Αρχαιοτήτων, μαρτυρούν τον πλούτο και την ακμή της άλλοτε κραταιάς καπνούπολης.
Το 2021 θα ήταν η χρονιά που οι πόρτες της Μεγάλης Λέσχης θα άνοιγαν ξανά στο κοινό. Οι πολυέλαιοι και οι απλίκες θα φώτιζαν και πάλι τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες που αποκαλύφθηκαν, οι πορσελάνινες σκαλιστές θερμάστρες θα ακτινοβολούσαν ξανά από λάμψη, οι ξύλινοι καθρέφτες θα αντανακλούσαν τη μεγαλοπρέπεια των αιθουσών και η επιβλητική μαρμάρινη είσοδος θα υποδεχόταν έπειτα από εννέα χρόνια όλους εκείνους που θα ήθελαν να μυηθούν στην πλούσια ιστορία της.
Η πανδημία του κορονοϊού, όμως, ανέστειλε δυστυχώς όλες τις εκδηλώσεις και δράσεις που προγραμμάτιζε ο Δήμος Καβάλας και οι εμπλεκόμενοι φορείς. Οι λαμπρές εκδηλώσεις τω εγκαινίων θα δώσουν τη θέση τους σε ψηφιακά εγκαίνια, που στόχο θα έχουν να αναδείξουν αυτό το μοναδικής αρχιτεκτονικής κτίριο.
Προπομπό αυτών των εγκαινίων αποτελεί ένα ενδιαφέρον βιντεάκι που μέσα σε ένα περίπου λεπτό παρουσιάζει την ιστορική διαδρομή της Μεγάλης Λέσχης τον προηγούμενο αιώνα και τα σημαντικό γεγονότα που τη σημάδεψαν φτάνοντας μέχρι το σήμερα. Το βιντεάκι ανέβηκε στη σελίδα του Δήμου Καβάλας, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μέχρι στιγμής κέντρισε το ενδιαφέρον εκατοντάδων φίλων. Η ταλαντούχα Καβαλιώτισσα πιανίστρια και συνθέτρια Αλεξία Βαρβέρη συνέθεσε ειδικά για το σκοπό αυτό τη μουσική που το συνοδεύει, ο μοντέρ Κωνσταντίνος Πατσουλίδης είχε την τεχνική επεξεργασία των εικόνων του βίντεο με τη συνολική επιμέλεια του ιστορικού Κώστα Παπακοσμά.
Η Αλεξία Βαρβέρη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καβάλα, τα τελευταία πέντε χρόνια όμως ζει και εργάζεται ως μουσικός στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπογραμμίζει ότι για την ίδια, όπως και για πολλούς Καβαλιώτες, το κτίριο της Μεγάλης Λέσχης αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής της πόλης.
«Στη μεγάλη κι επιβλητική κεντρική αίθουσα έπαιξα πιάνο ως μαθήτρια του δημοτικού ωδείου και σ’ αυτή την αίθουσα πήρα το πτυχίο μου. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι ήταν σημαντικό για μένα να συμμετάσχω αφιλοκερδώς σ’ αυτή την ψηφιακή γιορτή των εγκαινίων γράφοντας τη μουσική που συνοδεύει τόσο αυτό το πρώτο βιντεάκι όσο και το μεγαλύτερης διάρκειας βίντεο που θα ακολουθήσει και μέσα από το οποίο θα προβάλλονται αναλυτικά οι άνθρωποι και τα γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορική πορεία του εντυπωσιακού αυτού κτίσματος», σημειώνει.
Η μουσική της Αλεξίας Βαρβέρη έχει μια νοσταλγική διάθεση και, όπως επισημαίνει η ίδια, «ήθελα μέσα από τη σύνθεση που έγραψα να αναδείξω το μεγαλείο αλλά και τη σπουδαιότητα αυτού του εμβληματικού κτίσματος που πραγματικά εντυπωσιάζει τον επισκέπτη από την πρώτη κιόλας στιγμή που θα περάσει τη βαριά ξύλινη πόρτα της κεντρικής εισόδου».