Το παρισινό Μουσείο Ορσέ ανακοίνωσε ότι απέκτησε, ως προνομιακός αγοραστής, κατά τη διάρκεια μιας διαδικτυακής πώλησης του οίκου δημοπρασιών Christie’s, έναν πίνακα του γνωστού ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Εντουάρ Μανέ, με τίτλο «Κεφάλι νεαρού άνδρα» («Tête de jeune homme»), εμπλουτίζοντας ακόμη περισσότερο την τεράστια συλλογή του με έργα τού εν λόγω καλλιτέχνη. Το έργο είναι εμπνευσμένο από μια αυτοπροσωπογραφία του Iταλού ομότεχνού του Φιλιππίνο Λίππι και η τελική τιμή πώλησης ανήλθε στα 95.000 ευρώ.

Το Ορσέ, το μεγάλο παριζιάνικο μουσείο που ειδικεύεται σε έργα μοντέρνας και ιμπρεσιονιστικής τέχνης (19ος και αρχές 20ού αιώνα), φιλοξενεί σήμερα 30 πίνακες του Μανέ (πέρα από τα πολυάριθμα παστέλ και έργα του σε χαρτί). Στην επίζηλη συλλογή του συμπεριλαμβάνονται τα αριστουργηματικά έργα «Ολυμπία» και «Γεύμα στη χλόη».

«Το μουσείο έχει την πιο σημαντική συλλογή στον κόσμο. Ο Μανέ είναι ένας βασικός καλλιτέχνης κι ο άξονας γύρω από τον οποίο στρέφεται το Ορσέ. Είναι μία ιδρυτική προσωπικότητα, που ανακάλυψε την ίδια την έννοια της σύγχρονης τέχνης από τη δεκαετία του 1860», δήλωσε η Λοράνς ντε Καρ, πρόεδρος του δημόσιου αυτού ιδρύματος.

Τον πίνακα «Κεφάλι Νεαρού Άνδρα» εμπνεύσθηκε ο Μανέ από τον πρωτότυπο πίνακα που διατηρείται στην Πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας και χρονολογείται από την αρχή της καλλιτεχνικής του καριέρας, καθώς τον ζωγράφισε σε ηλικία 21 ετών.

«Είναι ένα είδος έργου του Μανέ που δεν διαθέταμε. Διαπιστώνουμε καθαρά τη σχέση του νεαρού ζωγράφου με τον παλαιό “δάσκαλο”. Άνθρωπος που επισκεπτόταν συχνά τα μουσεία, δείχνει τη σχέση αυτή, η οποία αφενός είναι ένας φόρος τιμής, αφετέρου μία παράβαση» του κανόνα στο αντίγραφό του αυτό. «Ο πίνακας αναστατώνει, η πινελιά είναι σταθερή, αποφασισμένη, ενεργητική», προσθέτει η Λοράνς ντε Καρ.

Εκείνη την εποχή ο Μανέ κατέστρεφε ή δώριζε τα έργα της νεότητάς του, ή τα πρωτόλεια, των οποίων η τεχνική εκτέλεση δεν τον ικανοποιούσε.

Του Μανέ είναι γνωστά δώδεκα αντίγραφα μεγάλων ζωγράφων της Ιταλίας, της Ισπανίας ή των “δασκάλων” του Βορρά. Ο Μανέ μπόρεσε να τα αντιγράψει στο Λούβρο κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής του πλάι στον ζωγράφο Τομά Κουτύρ ή κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του, ιδίως όταν έμεινε στη Φλωρεντία το 1853 και το 1857.

Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του για τον Λίππι (1457-1504), έναν από τους διαλεχτούς ζωγράφους του Quattrocento, μοιάζει μοναδικό. Ο Μανέ έδειχνε ιδιαίτερη ευαισθησία για την ιδιαίτερη τεχνική του έργου: μια νωπογραφία πάνω σε ένα επίπεδο πλακάκι, που ο ίδιος κατά την αντιγραφή του την αναπαράγει πάνω σε ξύλινο πίνακα. Στην απόδοση της μορφής, που είναι σε στάση τριών τετάρτων, ο Μανέ επικεντρώνεται στην ιδιαίτερη, ερωτηματική και ανήσυχη έκφραση του βλέμματος, ενώ το στόμα του νεαρού μοντέλου μένει μισάνοιχτο.

Το 2019, το Δημόσιο Ίδρυμα του Μουσείου Ορσέ (το οποίο περιλαμβάνει επίσης το Μουσείο της Ορανζερί) πραγματοποίησε 52 αγορές, έντεκα ήδη κατά τους πρώτους πέντε μήνες του 2020. Μετά την πάροδο των μέτρων περιορισμού, το Ορσέ θα ανοίξει ξανά τις πόρτες του στις 23 Ιουνίου.