Ο Εμανουέλ Μακρόν αποφάσισε την επιστροφή χωρίς «καθυστέρηση» 26 λεηλατημένων έργων τέχνης στο Μπενίν, όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή το Ελιζέ, έπειτα από την υποβολή μιας έκθεσης που προτείνει την ευρεία επιστροφή πολιτιστικών τεχνουργημάτων που μεταφέρθηκαν από την Αφρική κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας.
Η έκθεση δύο ακαδημαϊκών, της Μπενεντίκτ Σαβό από το Collège de France και του Φελουέν Σαρ από το Πανεπιστήμιο Saint-Louis στη Σενεγάλη, σηματοδοτεί δυνητικά ένα ορόσημο στην προσπάθεια Αφρικανικών χωρών να ανακτήσουν έργα που λεηλατήθηκαν από δυτικούς εξερευνητές και αποικιστές.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της γαλλικής προεδρίας, ο Μακρόν στοχεύει να φέρει κοντά ευρωπαϊκές και αφρικανικές χώρες για την οικοδόμηση μιας «πολιτικής ανταλλαγής».
Ο Γάλλος πρόεδρος έγινε ο πρώτος ηγέτης της Δύσης που ξεκίνησε μια συνολική επανεξέταση λεηλασιών της περιόδου της αποικιοκρατίας. Πέρσι είχε πει σε φοιτητές από την Μπουρκίνα Φάσο ότι «η αφρικανική κληρονομιά δεν μπορεί απλά να βρίσκεται σε ευρωπαϊκές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία».
Περίπου το 90% της πολιτιστικής κληρονομιάς των χωρών της Αφρικής πιστεύεται ότι βρίσκεται σήμερα στην Ευρώπη. Μόνο στο Μουσείο Κε Μπρανλί στο Παρίσι βρίσκονται περίπου 70.000 αντικείμενα από την Αφρική, ενώ άλλα τόσα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, δήλωσε πέρσι στο πρακτορείο Reuters ο Σαβό.
Τα μουσεία της Δύσης παραδοσιακά προβάλλουν αντίσταση σε εκκλήσεις επιστροφής αντικειμένων στις χώρες προέλευσής τους, επιστρατεύοντας συχνά ως επιχειρήματα την έλλειψη απαραίτητων πόρων για τη φροντίδα των έργων.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο κυβερνήτης του Νησιού του Πάσχα, επαρχίας της Χιλής, ηγήθηκε μιας αντιπροσωπείας στο Βρετανικό Μουσείο για να ζητήσει την επιστροφή ενός πολύτιμου γλυπτού.
Η γαλλική έκθεση των Σαβό και Σαρ καλεί σε θέσπιση νομοθεσίας για τη διευκόλυνση της επιστροφής τεχνουργημάτων από συλλογές μουσείων, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου. Αναφέρει ότι περίπου 46.000 αντικείμενα στο Μουσείο Κε Μπρανλί στο Παρίσι μπορεί να πληρούν τις προϋποθέσεις για επαναπατρισμό. «Αισθανθήκαμε μια πραγματική επιθυμία από την κυβέρνηση για δράση», δήλωσε ο Σαρ στη «Liberation». «Ήμουν σκεπτικός στην αρχή. Τώρα είμαι πεπεισμένος ότι δεν είναι απλά ένα τέχνασμα δημοσιότητας».
Τα 26 τεχνουργήματα που θα επιστραφούν στο Μπενίν από το Κε Μπρανλί αρπάχτηκαν το 1892 ως λάφυρα πολέμου. Βρίσκονται ανάμεσα σε περίπου 5.000 έργα που έχει ζητήσει η χώρα της Δυτικής Αφρικής.