Η έκθεση φωτογραφίας του Σωκράτη Μαυρομμάτη «Αποσπάσματα • Fragments» εγκαινιάζεται την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 στις 19:30, στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108). Η έκθεση είναι παραγωγή του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή και παρουσιάστηκε με επιτυχία για πρώτη φορά στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 2017.

Το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή ιδρύθηκε το 1979 από την Έφη Μιχελή με σκοπό τη μελέτη και έρευνα της φιλοσοφικής Αισθητικής –τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, όσο και στις εφαρμογές της– με την ταυτόχρονη διεύρυνση των ορίων της. Στο πλαίσιο αυτό διοργάνωσε την έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη, με στόχο να θέσει ερωτήματα και προβληματισμούς στον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ Φωτογραφίας, Αρχαιολογίας, Τέχνης και Αισθητικής.

Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα μικρό μέρος από το έργο του διεθνούς φήμης φωτογράφου Σωκράτη Μαυρομμάτη, που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην «εφαρμοσμένη» αρχαιολογική φωτογραφία. Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε από τον ίδιο τον φωτογράφο και περιλαμβάνει τόσο ασπρόμαυρες όσο και έγχρωμες φωτογραφίες. Τα έργα που απεικονίζονται προέρχονται από μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας καθώς και από την καταγραφή των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη.

Οι φωτογραφίες του Μαυρομμάτη δεν αποτελούν απλώς τεκμήρια για τους αρχαιολόγους μελετητές –αναδεικνύοντας λεπτομέρειες πολλές φορές αθέατες στο γυμνό μάτι–, αλλά αποκαλύπτουν την προσωπική του συγκίνηση.  Το βλέμμα του είναι παρόν και διακριτό. Μέσα από αυτό προβάλλονται σημαντικά στοιχεία μνημείων και αρχαιολογικών ευρημάτων.

«Η αισθητική στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία διαμορφώθηκε στα πρώτα εκατό περίπου χρόνια φωτογραφικής παρουσίασης μνημείων και αντικειμένων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος» αναφέρει ο Σωκράτης Μαυρομμάτης σχετικά με το αντικείμενο της έκθεσής του. «Από τη δεκαετία του 1850 έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1960, η μετατροπή της έγχρωμης πραγματικότητας σε μαυρόασπρη καθιέρωσε την ανάγνωση του αρχαίου κόσμου με αφαιρετικό τρόπο και κατά συνέπεια με αποδοχή της καλλιτεχνικής υπόστασης της απεικόνισής του. Τα επόμενα χρόνια, που η έγχρωμη αποτύπωση ξεπέρασε τις αδυναμίες της ως προς την αξιοπιστία και την αντοχή της στον χρόνο, οι φωτογραφημένες αρχαιότητες έχασαν κάπως εικαστικά, αλλά κέρδισαν σε τεκμηρίωση. Στην ήδη διαμορφωμένη αισθητική της μαυρόασπρης απόδοσης, το χρώμα ανάγκασε φωτογράφους και κοινό στην αποδοχή μιας “αλήθειας” πιο κοντά στην πραγματικότητα, προσθέτοντας όμως μια νέα παράμετρο που αναζητούσε νέες φόρμες, αφηρημένα σχήματα, αλλά και λεπτομέρειες ενός απροσδόκητου μικρόκοσμου, μιας δυσδιάκριτης πληροφορίας σε ένα μικρό απόσπασμα.

»Τα συνδετικά στοιχεία που συνοψίζουν το περιεχόμενο αυτής της παρουσίασης είναι η αποσπασματική απόδοση μνημείων και αντικειμένων που φθάνουν έως τη λεπτομέρεια ενός σχεδόν αόρατου σημείου, εκεί που η τεκμηρίωση και η εικαστική πρόθεση συνυπάρχουν. Όλες οι εικόνες εντάσσονται στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία και έχουν γίνει για τις ανάγκες καταγραφής των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη και την εικονογράφηση αρχαιολογικών βιβλίων και καταλόγων» καταλήγει ο φωτογράφος.

Η έκθεση συνοδεύεται από ομότιτλο κατάλογο, ενώ ο Σωκράτης Μαυρομμάτης θα ξεναγήσει το κοινό στην έκθεση το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018 στις 12:00.

Διαλέξεις

Με αφορμή την έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη, ο διευθυντής του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ Γιάννης Επαμεινώνδας θα πραγματοποιήσει τέσσερις διαλέξεις με θέμα «Γιατί ο Παρθενώνας», τις Τετάρτες 12 Δεκεμβρίου 2018 και 9, 16 και 23 Ιανουαρίου 2019, στις 18:00.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό αλλά, λόγω της παλαιότητας του κτιρίου, ο αριθμός των επισκεπτών σε κάθε ομάδα είναι περιορισμένος. Για να δηλώσετε συμμετοχή στις διαλέξεις, παρακαλείστε να επικοινωνήσετε με τη γραμματεία του Κέντρου, καθημερινά 9:00-15:00, στα τηλέφωνα 2310 295170 και 2310 295177.

Πληροφορίες

Διάρκεια έκθεσης: 7 Δεκεμβρίου 2018 – 27 Ιανουαρίου 2019

Ωράριο έκθεσης: Τρίτη–Κυριακή: 10:30-18:00 (Δευτέρα κλειστά)

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό.