Ήταν μια σπάνια διαταραχή στην όραση του Λεονάρντο Ντα Βίντσι το μυστικό της καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας του; Αυτό υποστηρίζεται σε νέα επιστημονική έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στις 18 Οκτωβρίου στο JAMA Opthalmology.

Ο Κρίστοφερ Τάιλερ καθηγητής, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο City του Λονδίνου και στο Ινστιτούτο Ερευνών Οφθαλμών Smith-Kettlewell στο Σαν Φρανσίσκο, στη μελέτη του εξετάζει πορτρέτα και αυτοπροσωπογραφίες του Ιταλού καλλιτέχνη της Αναγέννησης σε μια προσπάθεια να προσδιορίσει εάν μια κατάσταση που ονομάζεται εξωτροπία –μορφή στραβισμού (γνωστή και ως wall-eyed) στην οποία το ένα μάτι βγαίνει εκτός ευθυγράμμισης– ήταν αυτό που βοήθησε το έργο του.

Αφού έλαβε μετρήσεις των θέσεων των ματιών, ο Τάιλερ διαπίστωσε ότι πολλά πορτρέτα εμφανίζουν κακή ευθυγράμμιση που υποδηλώνει τη συγκεκριμένη κατάσταση. Ο ερευνητής εξέτασε ένα γλυπτό του Δαβίδ από τον Αντρέα ντε Βερόκιο, για το οποίο πιστεύεται ότι χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο ο νεαρός Λεονάρντο Ντα Βίντσι, το γλυπτό «Νεαρός Ιωάννης Βαπτιστής» από τον Μπενεντέτο ντα Μαϊάνο που υποτίθεται ότι βασίζεται επίσης στον καλλιτέχνη, και ακόμη τον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου», έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.

Στα μάτια του φημισμένου «Σωτήρα του Κόσμου», έργο το οποίο κάποιοι εικάζουν ότι περιέχει αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη, παρατηρούνται επίσης αποκλίνουσες κόρες, όπως διαπιστώνεται στη μελέτη.

Ο ερευνητής συμπέρανε ότι το αριστερό μάτι του Λεονάρντο επηρεαζόταν όταν χαλάρωνε το βλέμμα του, αλλά ότι ο καλλιτέχνης μπορούσε επίσης να το επανευθυγραμμίσει, όταν εστίαζε το βλέμμα.

Ο Ντα Βίντσι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, είχε διακοπτόμενη εξωτροπία με αποτέλεσμα την ικανότητα να αλλάζει σε μονοφθαλμική όραση, που εξηγεί ίσως τη μεγάλη ευκολία απεικόνισης της τρισδιάστατης στερεότητας των προσώπων και των αντικειμένων και του βάθους των αντικειμένων σε έναν δισδιάστατο καμβά και την ικανότητα να εστιάζει παράλληλα και σε κοντινές, επίπεδες επιφάνειες.

Παρόμοιες μελέτες που έχουν ακολουθήσει την ίδια ερευνητική μέθοδο έχουν δείξει ότι και άλλοι μεγάλοι ζωγράφοι όπως ο Ρέμπραντ και ο Ντεγκά, είχαν επίσης διαταραχές όρασης.

Αλλά είναι αυτά τα πορτρέτα που εξετάστηκαν στη μελέτη πραγματικά εμπνευσμένα από την εικόνα του καλλιτέχνη; Ο βαθμός στον οποίο ο Λεονάρντο αναπαριστούσε τη δική του όψη στο έργο του αποτελεί αντικείμενο συνεχών συζητήσεων – ακόμα κι αν ο ίδιος ο μεγάλος Αναγεννησιακός γράφει ότι όλοι οι καλλιτέχνες αντικατοπτρίζουν τη δική τους εμφάνιση στο έργο τους, αναφέρεται σε δημοσίευμα του Αrtnet, στο οποίο σημειώνεται ότι στην έρευνα δεν έχει συμπεριληφθεί το πιο διάσημο και βέβαιο πορτρέτο του, η Αυτοπροσωπογραφία του Ντα Βίντσι.