Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65 με τη λειτουργία του δεν επέτρεψε μόνο την κυκλοφορία των αυτοκινήτων με μεγαλύτερη ασφάλεια και σιγουριά, αλλά με τα αρχαιολογικά ευρήματα που προέκυψαν κατά τις ανασκαφές, ανέτρεψε τις μέχρι τώρα γνώσεις μας για την κατοίκηση στην ΠΕ Καρδίτσας, αλλά και της δυτικής Θεσσαλίας γενικότερα, από τη Νεολιθική περίοδο μέχρι και τους βυζαντινούς χρόνους.
Μετά το πέρας των εργασιών για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καρδίτσας θεώρησε υποχρέωσή της να επικοινωνήσει τα ευρήματα των ανασκαφικών ερευνών καθώς και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτές μέσα από μία περιοδική έκθεση, με τίτλο «ο χρόνος κρύβει μυστικά, ο δρόμος αποκαλύπτει …ΠΟΛ(ε)ΙΣ», τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σάββατο, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας.
Οι ανασκαφικές έρευνες με αφορμή το έργο κατασκευής «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος – Οδικός άξονας Ε65», ξεκίνησαν το 2009 και ολοκληρώθηκαν το 2015. Τα αρχαιολογικά ευρήματα που προέκυψαν ανέτρεψαν τις μέχρι τώρα γνώσεις μας για την κατοίκηση στην ΠΕ Καρδίτσας, αλλά και τη δυτική Θεσσαλία γενικότερα, από τη Νεολιθική περίοδο μέχρι και τους βυζαντινούς χρόνους. Ήρθαν στο φως, σύμφωνα με όσα δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καρδίτσας Μαρία Βαϊοπούλου, ιερά, οικισμοί, αγροικίες, υπόγεια οικιών, εργαστήρια, κεραμικοί κλίβανοι, νεκροταφεία, που ανήκουν σε πολιτιστικές περιόδους οι οποίες ήταν ελάχιστα γνωστές ή σε κάποιες, όπως η Κλασική περίοδος, για τις οποίες οι γνώσεις μας ήταν ανύπαρκτες. Ο αρχαιολογικός χάρτης της περιοχής άλλαξε με την προσθήκη νέων γνώσεων. Αποδείχθηκε η διαχρονική κατοίκηση από τη Μυκηναϊκή και την Αρχαϊκή περίοδο έως τους ύστερους ρωμαϊκούς και βυζαντινούς χρόνους. Οι πολύ σημαντικές πληροφορίες για τους επίπεδους νεολιθικούς οικισμούς ανέτρεψαν, σύμφωνα με την ίδια, το στερεότυπο της ταύτισης των νεολιθικών οικισμών με τις Μαγούλες. Τα αρχαιολογικά ευρήματα επιβεβαίωσαν τις εμπορικές συναλλαγές με άλλες περιοχές του ελλαδικού χώρου, όπως η Αθήνα ή η Κόρινθος.
Η έκθεση ακολουθεί την πορεία του οδικού άξονα Ε65 από νότο προς βορρά, δηλαδή από τα όρια των ΠΕ Φθιώτιδας και Καρδίτσας και συνεχίζει και στην ΠΕ Τρικάλων. Η κάθε θέση, προσθέτει η αρχαιολόγος, στην οποία έγιναν ανασκαφικές έρευνες, συνοδεύεται από εποπτικό υλικό με πληροφορίες και φωτογραφίες που αφορούν στα σταθερά κατάλοιπα. Προκειμένου ο επισκέπτης να ενημερωθεί και για τις θέσεις όπου έγιναν μεν ανασκαφικές έρευνες αλλά δεν εκπροσωπούνται στην έκθεση από κινητά ευρήματα, έχει τοποθετηθεί εποπτικό υλικό χιλιομετρικής θέσης του οδικού άξονα, που αντιστοιχεί στην πορεία της έκθεσης. Επίσης, εκτός από το όνομα του Δήμου και του Δημοτικού Διαμερίσματος σημειώνεται και η ακριβής χιλιομετρική θέση του οδικού άξονα Ε65.
Παρότι όλα τα ευρήματα ήταν εξίσου σημαντικά, λόγω του περιορισμένου χώρου ο αριθμός των εκθεμάτων δεν υπερβαίνει τα 300. Επιλέχθηκαν ευρήματα μέσα από τα οποία γίνονται αντιληπτές πτυχές της καθημερινότητας των ανθρώπων μέσα στο χρόνο από τη Νεολιθική εποχή μέχρι και τους χριστιανικούς χρόνους.
Προκειμένου να γίνει κατανοητός ο ρόλος και η δουλειά των συντηρητών, επιλέχθηκε τα συμπληρώματα με γύψο να μην βαφούν στα χρώματα των αγγείων και να παραμείνουν εμφανείς οι συγκολλήσεις.
Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη για το κοινό τις ώρες λειτουργίας του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρδίτσας (Τρίτη-Κυριακή 08:00-15:00) και θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό μέχρι τις 18 Μαΐου 2019 (Διεθνής Ημέρα Μουσείων) οπότε θα κλείσει με τη διοργάνωση Ημερίδας στην οποία οι αρχαιολόγοι-ανασκαφείς θα μιλήσουν για τις ανασκαφές, τα ευρήματα καθώς και τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τη μελέτη αυτών.
Η έκθεση χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Ο Όμιλος ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ χορήγησε τρεις προθήκες προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την έκθεση.