Οι επισκέπτες στη εκκλησία Σάντα Μαρία Ματζόρε στη Ρώμη είναι τυχεροί. Θα προσέξουν ότι η εικόνα Salus Populi Romani (Σωτηρία του Λαού της Ρώμης), μια από τις αγαπημένες εικόνες της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και του ίδιου του Πάπα Φραγκίσκου, λάμπει ξανά.
Συντηρητές των Μουσείων του Βατικανού εργάστηκαν μήνες για να αποκαταστήσουν τη βυζαντινής τεχνοτροπίας εικόνα της Παναγίας και του Θείου Βρέφους στο αρχικό της μεγαλείο. Έφεραν ξανά στο φως τα αρχικά χρώματα και αφαίρεσαν προσθήκες.
Τον περασμένο Ιούλιο, οι συντηρητές κατέληξαν ότι χρειαζόταν επείγουσα παρέμβαση «για να επιδιορθωθούν και να σταθεροποιηθούν περιοχές που διέτρεχαν κίνδυνο», όπως επεσήμανε πρόσφατα σε άρθρο της στη «L’Osservatore Romano», την εφημερίδα του Βατικανού, η διευθύντρια των Μουσείων, Μπάρμπαρα Τζάτα.
Η χρονολόγηση της δημιουργίας της εικόνας αποτελεί αντικείμενο συζήτησης εδώ και πολύ καιρό. Ο θρύλος τη θέλει να είναι μία από τις λίγες εικόνες της Παρθένου που αγιογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς στην Ιερουσαλήμ.
Πολλοί ειδικοί, ωστόσο, επιχειρηματολογούν ότι, υφολογικά, η εικόνα ταιριάζει με έργα που έγιναν τον Μεσαίωνα. Οι έρευνες με ραδιενεργό άνθρακα που έγιναν στο ξύλο, στο πλαίσιο της αποκατάστασης της εικόνας, επιβεβαίωσαν χρονική ψαλίδα μεταξύ του τέλους του 9ου αιώνα και των αρχών του 11ου. Η ίδια η διευθύντρια των Μουσείων του Βατικανού υποστηρίζει ότι η Salus Populi Romani ταιριάζει με έργα που φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ του 11ου και 13ου αιώνα.