Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με ανακοίνωσή του θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα προς την Υπουργό Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, σχετικά με το ρόλο του σωματείου «Διάζωμα» στην ανάδειξη και προβολή του μνημειακού πλούτου της χώρας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ανακοίνωσης:
«Σήμερα Τετάρτη 17/1/2018, η Υπουργός Πολιτισμού κα Κονιόρδου παραχώρησε συνέντευξη τύπου στα Εργαστήρια Εκμαγείων και Αντιγράφων του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ), στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, με θέμα τους άξονες στρατηγικής ανάπτυξης του ΤΑΠ.
»Κατά σύμπτωση, την ίδια μέρα ο πρόεδρος του σωματείου Διάζωμα κ. Μπένος μίλησε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας, προσκεκλημένος της οικείας Εφορείας Αρχαιοτήτων με θέμα: “Η πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου. Η αξία και η μαγεία των συνεργειών”.
»Με αφορμή τη σύμπτωση αυτή θα θέλαμε να θέσουμε τα παρακάτω ερωτήματα προς την κα Κονιόρδου, που τυγχάνει και η ίδια ενεργό μέλος του Διαζώματος:
»1. Ποια είναι η πραγματική εμπλοκή του σωματείου Διάζωμα στα σχεδιαζόμενα και υλοποιούμενα δημόσια, συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ, έργα, σχετικά με την ανάδειξη και προβολή του μνημειακού πλούτου της χώρας, όπως “Η πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου”;
»2. Συμμερίζεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ τις απόψεις του προέδρου του Διαζώματος, όπως διατυπώθηκαν πρόσφατα (1/12/2017) σε εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ενώπιον της Υπουργού Τουρισμού, ότι “το Διάζωμα αποφυλακίζει τα μνημεία”, ότι “πρέπει να ικανοποιούμε και τις πιο ακραίες απαιτήσεις σε ώρες επισκεψιμότητας” και ότι “ο ιδιωτικός τομέας και οι επιχειρήσεις πρέπει να μπουν ενεργά στη διαδικασία αξιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος”; Τι απαντά στην πρόταση του κ. Μπένου πως: “Σε σχέση με τα έσοδα θα πρότεινα το 1/3 να πηγαίνει στους χώρους, το 1/3 στο ΤΑΠ και το άλλο 1/3 στον φορέα διαχείρισης για δράσεις μάρκετινγκ κ.τ.λ.”;
»3. Με ποιους τρόπους διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και η καταβολή των νόμιμων τελών στο ΤΑΠ, για τη χρήση ψηφιακών απεικονίσεων μνημείων στα σχεδιαζόμενα από το Διάζωμα, σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες, ψηφιακά υλικά προβολής μνημείων;
»4. Πώς διασφαλίζεται η αρτιότητα των μελετών για αναστηλωτικές ή άλλες εργασίες επί μνημείων που αναθέτει το Διάζωμα, χωρίς διαγωνισμό, απευθείας (κατά προτίμηση σε “εθελοντές”-μέλη του) και οι οποίες συντάσσονται αγνοώντας τις παρατηρήσεις-προτάσεις των αρμόδιων υπηρεσιακών στελεχών και των επιστημονικών υπευθύνων;
»5. Τι είδους προνομιακή εμπλοκή προβλέπεται να έχει ένα σωματείο όπως το Διάζωμα σε εθνικές συμμετοχές σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως είναι το πρόγραμμα “2018 Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς” και οι “Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς” (πρόγραμμα “Δημιουργική Ευρώπη”); Και γιατί;
»6. Για ποιον λόγο εμπλέκεται ο κ. Μπένος (και άλλοι εξωθεσμικοί) στο ζήτημα της προετοιμασίας και συγκρότησης φακέλων υποψηφιότητας για την εγγραφή ελληνικών μνημείων στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ουνέσκο, αρμοδιότητα των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ;
»7. Γιατί όλα τα παραπάνω, ενώ είναι κατεξοχήν αρμοδιότητες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, προετοιμάζονται και υλοποιούνται ερήμην της, ενώ η ίδια συστηματικά ευνουχίζεται από τη συντονισμένη παράλειψη θεσμικής θωράκισης, την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση και την υποβολιμαία θέσπιση νέων γραφειοκρατικών εμποδίων;
»8. Γιατί η καταγγελία από την πλευρά του Συλλόγου της κατάχρησης και της υποκατάστασης της Α.Υ. από το εξωθεσμικό σωματείο, παρουσιάζεται ως “συντεχνιακή επιδίωξη” υποδαυλίζοντας κοινωνικούς αυτοματισμούς;»