Έκθεση με τίτλο «Έλεος και Τρόμος: Ο δρόμος προς την Γκερνίκα», που επικεντρώνεται στην καλλιτεχνική πορεία του Πάμπλο Πικάσο μέχρι τη δημιουργία του αριστουργήματός του, πριν από 80 χρόνια, εγκαινιάστηκε πρόσφατα στη Μαδρίτη.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Σεπτεμβρίου στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης Ρέινα Σοφία, όπου φιλοξενείται η «Γκερνίκα» τα τελευταία 25 χρόνια.
«Δεν υπάρχει κανένα άλλο έργο του 20ού αιώνα που να προκάλεσε τόσα σχόλια και ερμηνείες όσα η Γκερνίκα» είπε στους δημοσιογράφους ο Μανουέλ Μπόρχα-Βιγιέλ, ο διευθυντής του μουσείου που πέρσι υποδέχθηκε 3,6 εκατομμύρια επισκέπτες. Στόχος της έκθεσης είναι «να φωτίσουμε τη διαδικασία που κατέστησε τον Πικάσο ικανό να δημιουργήσει ένα τέτοιο έργο», εξήγησε.
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται περίπου 180 έργα του Πικάσο που προέρχονται από τη συλλογή του Ρέινα Σοφία αλλά και άλλων 30 μουσείων και ιδρυμάτων από ολόκληρο τον κόσμο.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1920 τα έργα του Πικάσο παρουσιάζουν ολοένα και μεγαλύτερη οδύνη, ενδεχομένως ως αποτέλεσμα των καταστροφών που άφησε πίσω του ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. «Ο τρόμος, η βία, η φρίκη, ο πανικός, ο φόβος και ο θάνατος αναδεικνύονται σε βασικά θέματά του. Θέλαμε να αναζητήσουμε τις ανησυχίες, τις φαντασιώσεις, τις εμμονές, τις συναισθηματικές διεργασίες που παρεισέδυσαν στη δημιουργία της Γκερνίκα», εξήγησε ο Βρετανός ιστορικός τέχνης Τίμοθι Τζέιμς Κλαρκ, ένας από τους εφόρους της έκθεσης.
Έτσι, στη Μαδρίτη θα εκτεθούν οι «Τρεις χορεύτριες» του 1925 (δάνειο από την πινακοθήκη Τέιτ Μόντερν του Λονδίνου) αλλά και πίνακες που φιλοτέχνησε ο Πικάσο μετά την «Γκερνίκα», όπως «Η Γυναίκα που χτενίζεται» του 1940 (δάνειο του MoMA της Νέας Υόρκης).
Η «Γκερνίκα», ένα καταγγελτικό έργο για τον όλεθρο του πολέμου, είναι ένας από τους σημαντικότερους πίνακες του Πικάσο ο οποίος γεννήθηκε το 1881 στην Ισπανία και πέθανε στη Γαλλία το 1973. Στην έκθεση περιλαμβάνονται και ορισμένα από τα προπαρασκευαστικά σχέδια που είχε φτιάξει, όπως μια φιγούρα που κλαίει αίμα και γυναίκες που κρατούν νεκρά παιδιά.
Στις 26 Απριλίου 1937 η πόλη Γκερνίκα, στη Χώρα των Βάσκων, βομβαρδίστηκε από αεροσκάφη της ναζιστικής Γερμανίας και της φασιστικής Ιταλίας που στήριζαν τις δυνάμεις του Φρανθίσκο Φράνκο στον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο. Η ελαιογραφία του Πικάσο, μήκους επτά μέτρων, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1937. Ο πίνακας επέστρεψε στην Ισπανία μόλις το 1981, μετά το θάνατο του Φράνκο και την πτώση της δικτατορίας (1939-1975).