«Γνωρίζαμε από την αρχή ότι οι δύο αυτοί κεντρικοί σταθμοί (Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου) που βρίσκονται στα κεντρικά σημεία της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης θα είχαν τα σημαντικότερα και τα πλέον εντυπωσιακά ευρήματα. Δεν είναι δυνατό να τα αγνοήσουμε κι αυτός ήταν ο λόγος της απόφασής μας για άμεση αυτοψία. Είναι δύσκολο να το διαχειριστεί (το θέμα) κάποιος με τρόπο ώστε να μην υπάρξει κάποιο πρόβλημα και στην πλήρη διατήρηση των αρχαίων, αλλά παράλληλα στην ομαλή συνέχιση των εργασιών του Μετρό και κατ’ επέκταση της ίδιας της λειτουργίας της πόλης» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, μετά την επίσκεψη της στη Θεσσαλονίκη, ως επικεφαλής της ομάδας του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), που πραγματοποιεί αυτοψία στις νέες βυζαντινές αρχαιότητες στις δύο εισόδους του σταθμού «Αγία Σοφία», στο πλαίσιο των εργασιών για την κατασκευή του Μετρό .
Η ομάδα με δέκα μέλη του ΚΑΣ (από το σύνολο των 17) με επικεφαλής την κα Βλαζάκη πραγματοποίησε αυτοψία στο σταθμό του μετρό Αγίας Σοφίας. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν και το εργοτάξιο του σταθμού «Βενιζέλου» και αργά το μεσημέρι πραγματοποίησαν με τη διοίκηση της Αττικό Μετρό σύσκεψη στο χώρο της Ροτόντας, όπου συζητήθηκαν οι απόψεις και προτάσεις των δύο εμπλεκομένων φορέων (Αττικό Μετρό ΑΕ και αρχαιολογική υπηρεσία).
Η όποια απόφαση του ΚΑΣ που αφορά στις αρχαιότητες –ειδικά του σταθμού «Αγία Σοφία»– θα κατατεθεί επίσημα στην επόμενη συνεδρίαση του συμβουλίου στην Αθήνα.
«Πιστεύουμε ότι με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων στο έργο (ημών των αρχαιολόγων και του Υπουργείου, αλλά και της Αττικό Μετρό ΑΕ, του Δήμου και των κατοίκων της πόλης) θα βρεθούν λύσεις» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κα Βλαζάκη, τονίζοντας ιδιαίτερα τη σπουδαιότητα της αυτοψίας από τα μέλη του ΚΑΣ – γεγονός που όπως τόνισε «αν είχε γίνει έγκαιρα και στο σταθμό Βενιζέλου θα είχαν αποφευχθεί οι όποιες καθυστερήσεις».
Τα νέα ευρήματα (κατάλοιπα μιας μαρμαρόστρωτης πλατείας, περικλειόμενης από κυκλική σιγμοειδή στοά) αποκαλύφθηκαν πρόσφατα (και εκτός της βασικής σήραγγας του μετρό όπου ό,τι είχε αποκαλυφθεί από το καλοκαίρι του 2012 έχει ήδη αποκολληθεί) στη βόρεια και τη νότια είσοδο του σταθμού. Στη νότια είσοδο η εικόνα είναι ξεκάθαρη, καθώς υπάρχει μόνο η πρωτοβυζαντινή πλατεία, στη βόρεια όμως είσοδο τα ευρήματα είναι πιο εντυπωσιακά .
Το μνημειακό σύνολο του 6ου αιώνα μ.Χ βρίσκεται στη διασταύρωση της κεντρικής ρωμαϊκής λεωφόρου «Decumanus Maximus» (η ονομασία δινόταν σύμφωνα με τη ρωμαϊκή πολεοδομία σε βασικές οδούς με προσανατολισμό από τα δυτικά στα ανατολικά) με τον «cardo» (αντίστοιχη ονομασία για τις οδούς με προσανατολισμό από νότο προς βορρά), που ταυτίζονται σήμερα με τις οδούς Εγνατία και Αγίας Σοφίας.