Κάθε προσδοκία ξεπέρασε ο αριθμός των επισκεπτών που έσπευσαν να θαυμάσουν τα έργα του Ιερώνυμου Μπος στην έκθεση που διοργάνωσε η ιδιαίτερη πατρίδα του, στη νότια Ολλανδία, όπως ανακοίνωσε το Μουσείο Χετ Νοορντμπράμπαντς.
Μία ημέρα μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης «Ιερώνυμος Μπος – Οράματα μιας ιδιοφυΐας», το Μουσείο ανακοίνωσε ότι υποδέχτηκε 421.700 επισκέπτες μέσα σε διάστημα τριών μηνών.
Στην έκθεση αυτή παρουσιάστηκαν οι 17 από τους 24 πίνακες του Μπος και 19 από τα 20 σχέδια του μεγάλου δασκάλου του 15ου αιώνα.
Το προηγούμενο ρεκόρ επισκεπτών είχε καταγραφεί το 1967, όταν 267.000 άνθρωποι απόλαυσαν μια άλλη έκθεση έργων του Ιερώνυμου Μπος στο ίδιο μουσείο. Το Χετ Νοορντμπράμπαντς δέχεται περίπου 170.000 επισκέπτες κάθε χρόνο.
«Είμαστε πολύ περήφανοι. Είναι φανταστικό το γεγονός ότι αυτός ο ζωγράφος εκτιμάται μέχρι και σήμερα από ένα τόσο μεγάλο κοινό και ότι οι θαυμαστές του Μπος ήρθαν κυριολεκτικά από τόσο μακριά στο δικό του Ντεν Μπος», τόνισε ο διευθυντής του μουσείου, Σαρλ ντε Μόιζ.
Μεταξύ των επισκεπτών της έκθεσης ήταν οι Βρετανοί καλλιτέχνες Ανίς Καπούρ και Ντάμιεν Χιρστ και η ηθοποιός Πατρίσια Αρκέτ.
Λόγω της επιτυχίας της έκθεσης, το μουσείο παρέτεινε τις ώρες λειτουργίας του, από 36 ώρες την εβδομάδα στις 119 ώρες. Μάλιστα το Σαββατοκύριακο παρέμεινε ανοιχτό επί 39 συνεχόμενες ώρες.
Ωστόσο, το διασημότερο έργο του Μπος, ο «Κήπος των επίγειων απολαύσεων», που βρίσκεται στο Πράδο της Μαδρίτης, δεν περιλαμβανόταν στην έκθεση αφού οι ισπανικές αρχές αρνήθηκαν να δανείσουν το τρίπτυχο που ξεκινά με τον κήπο της Εδέμ και καταλήγει σε μια τρομακτική απεικόνιση της Κόλασης. Το Πράδο παραχώρησε όμως το «Κάρο με το άχυρο» που έφυγε για πρώτη φορά από την Ισπανία μετά από 450 χρόνια για να συντροφεύσει τον «Θάνατο του φιλάργυρου» (ανήκει στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον) και το «Πλοίο των τρελών» (Λούβρο, Παρίσι).
Με την έκθεση αυτή ξεκίνησαν οι εορτασμοί για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του ζωγράφου, που θα συνεχιστούν με διάφορα φεστιβάλ και εκδηλώσεις στη μνήμη του Ιερώνυμου βαν Άκεν, του επονομαζόμενου «Μπος» (1450-1516).