Την ανάπτυξη και την εξέλιξη της τέχνης στην Κύπρο από την εδραίωση του χριστιανισμού στα μέσα του 4ου αιώνα μέχρι τις αραβικές επιδρομές του 7ου αιώνα θα παρουσιάσει η δρ Φρύνη Χατζηχριστοφή (Αρχαιολογική Λειτουργός, Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου) σε διάλεξη που θα δώσει τη Δευτέρα 2 Μαρτίου 2015, και ώρα 19.00, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Όπως αναφέρει σχετικά η κα Χατζηχριστοφή: «Ο Χριστιανισμός εισάγεται στην Κύπρο από τον Απόστολο Βαρνάβα στα μέσα του 1ου αιώνα μ.Χ. και μέχρι τα μέσα του 4ου αιώνα διεισδύει στην κυπριακή κοινωνία σε σημείο που τα σημάδια του γίνονται πλέον ορατά όχι μόνο στη θρησκευτική αλλά και στην καθημερινή ζωή. Οι λιγοστές γραπτές μαρτυρίες που διαθέτουμε για την εποχή, κυρίως από βίους αγίων, δίνουν συχνά μια εικόνα ειρηνικής συμβίωσης των εθνικών με τους χριστιανούς.

»Με την εδραίωση του χριστιανισμού ανεγείρονται οι πρώτες βασιλικές και τα παγανιστικά θέματα στην εικονογραφία σταδιακά αντικαθίστανται με χριστιανικά σύμβολα και θέματα. Η ανέγερση των πρώτων χριστιανικών χώρων λατρείας εντάσσεται σε ένα ευρύτερο οικοδομικό πρόγραμμα που ακολούθησε τους καταστρεπτικούς σεισμούς του 332 και 342. Οι πρώτες βασιλικές, που κτίστηκαν στα μεγάλα αστικά κέντρα του νησιού, εντυπωσίαζαν με το μέγεθός τους. Από τον 5ο αιώνα, ο αριθμός των βασιλικών αυξάνεται αλλά οι διαστάσεις τους μειώνονται, για να επικρατήσουν οι βασιλικές με τρία κλίτη.

»Η Κύπρος εντάσσεται από το τέλος του 3ου αιώνα στη μεγάλη διοικητική περιοχή της Ανατολής (Oriens) με έδρα την Αντιόχεια, ενώ από το 536, με τις μεταρρυθμίσεις του Ιουστινιανού, η διοίκηση του νησιού υπάγεται απευθείας στην Κωνσταντινούπολη. Αυτή η πολιτική εξάρτηση, σε συνδυασμό με τη θέση της Κύπρου στο σταυροδρόμι μεταξύ του Αιγαίου, της Μικράς Ασίας και της Συροπαλαιστίνης και στο δρόμο επικοινωνίας της Κωνσταντινούπολης με την Αίγυπτο καθόρισαν τους πολιτιστικούς ορίζοντες του νησιού.

»Από τον 4ο αιώνα μέχρι τις αραβικές επιδρομές του 7ου αιώνα, το νησί γνωρίζει περίοδο οικονομικής ευημερίας, που οφείλεται στην εκμετάλλευση των μεταλλείων χαλκού και της ξυλείας αλλά και στο εμπόριο αγροτικών και άλλων αγαθών. Η ευμάρεια αντανακλάται στον πολυτελέστατο εσωτερικό διάκοσμο των βασιλικών. Μάρμαρα που εισάγονται από την Προκόννησο και άλλα μέρη της αυτοκρατορίας χρησιμοποιούνται για κίονες, κιονόκρανα, θωράκια, ιερές τράπεζες, άμβωνες κ.λπ. Οι τοίχοι των βασιλικών επενδύονται με ορθομαρμάρωση, ψηφιδωτά, τοιχογραφίες και γύψινη διακόσμηση ενώ τα δάπεδα καλύπτονται με πολύχρωμα μαρμαροθετήματα και ψηφιδωτά».

Την ομιλία θα σχολιάσει ο δρ Πλάτων Πετρίδης.

Η ομιλία, ο τίτλος της οποίας είναι «Πρωτοβυζαντινή Κύπρος», πραγματοποιείται στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων με τίτλο «Κυπριακό Σεμινάριο: Πρόσφατες εξελίξεις στην αρχαιολογία της ανατολικής Μεσογείου» που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφ. Δούκα 4, Αθήνα, 5ος όροφος).