Η ΚΣΤ’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων καλεί τους μαθητές να γνωρίσουν τα Aρχαιολογικά Μουσεία Πειραιά, Σαλαμίνας, Αίγινας και Πόρου με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που διοργανώνει. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες απευθύνονται σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και παρέχονται δωρεάν.
Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά
— «Ψίθυροι θεών»: Πώς και γιατί η θεά Αθηνά ξεπήδησε από το κεφάλι του Δία; Γιατί η Αθήνα ονομάστηκε Αθήνα; Πώς βρέθηκε το κεφάλι της φοβερής Μέδουσας πάνω στην αιγίδα της Αθηνάς; Πού γεννήθηκαν η Άρτεμη και ο Απόλλωνας; Ποιος ήταν ο πατέρας τους και γιατί η μητέρα τους η Λητώ δυσκολεύτηκε τόσο πολύ να βρει ένα τόπο να γεννήσει τα παιδιά της; Γιατί η Άρτεμη οργίστηκε με τους Αθηναίους; Τέσσερις χάλκινοι θεοί, ο Απόλλωνας, η Αθηνά, η Μικρή και η Μεγάλη Άρτεμη συνομιλούν με τους μικρούς επισκέπτες και τους αφηγούνται τις ιστορίες τους. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές νηπιαγωγείου, Α’-Γ’ Δημοτικού και έχει διάρκεια 60’.
— «Μια περικεφαλαία, ένας καθρέφτης και μια κούκλα»: Η καθημερινή ζωή των ανδρών, των γυναικών και των παιδιών στον αρχαίο Πειραιά. Το παιχνίδι και η εκπαίδευση, οι ασχολίες των ανδρών και των γυναικών, ο γάμος, η ζωή στο σπίτι, αλλά και έξω από αυτό, τα επαγγέλματα, ο πόλεμος και ο θάνατος, όπως τα αφηγούνται τα εκθέματα του Μουσείου. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και έχει διάρκεια 60’.
— «Με φωτιά και με χαλκό φτιάχνω άγαλμα θεϊκό»: Ο χαλκός υπήρξε ένα πολύτιμο υλικό και η γνώση της κατεργασίας του έφερε επανάσταση στη ζωή των ανθρώπων. Με ποιες τεχνικές δούλευαν ο αρχαίοι χαλκουργοί; Τι κράματα χρησιμοποιούσαν; Πώς κατασκευαζόταν ένα εργαλείο, πώς ένα ειδώλιο και πώς ένα άγαλμα; Πώς κατασκευάζονταν αγάλματα με την τεχνική του «χαμένου κεριού»; Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και έχει διάρκεια 60’.
— «Ο Πειραιάς των ξένων και των μετοίκων: μια ματιά στην πολυπολιτισμική κοινωνία του αρχαίου Πειραιά»: Με αφορμή τέσσερα εκθέματα του μουσείου, τέσσερα επιτύμβια μνημεία τα οποία ανήκαν σε μετοίκους, παρουσιάζεται το θέμα της κοινωνικής διαστρωμάτωσης του Πειραιά τον 5ο και 4ο αι. π.Χ., η ενσωμάτωση του «ξένου» και ο ρόλος των μετοίκων στην οικονομία της αθηναϊκής πολιτείας. Παράλληλα γίνεται σύγκριση του τρόπου με τον οποίο χειρίστηκε η αθηναϊκή πολιτεία και η κοινωνία το θέμα της εγκατάστασης ξένων στους δήμους της με τις σημερινές αντιδράσεις για την αντιμετώπιση ανάλογων καταστάσεων. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και έχει διάρκεια 60’.
— «Η εκδίκηση του Ποσειδώνα»: Πώς μια πόλη-κράτος που στηριζόταν κατά βάση στην αγροτική οικονομία και λιγότερο στη ναυτιλία, το εμπόριο και τη βιοτεχνία μετεξελίχθηκε σε ναυτική υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου; Στις αρχές του 5ου αι. π.Χ. χάρη στη διορατικότητα κάποιων πολιτικών, η Αθήνα έκανε τη μεγάλη στροφή προς τη θάλασσα. Δημιούργησε έναν ισχυρό πολεμικό στόλο, οχύρωσε τον Πειραιά και σταδιακά εξελίχθηκε σε μια ναυτική υπερδύναμη, με τα πλοία της, πολεμικά και εμπορικά, να κυριαρχούν στη Μεσόγειο. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και έχει διάρκεια 60’.
Αρχαιολογικά Μουσεία Σαλαμίνας, Αίγινας, Πόρου
— «Ευνοϊκοί οι άνεμοι και η θάλασσα ακύμαντη…»: Oι απαρχές της ναυτιλίας στη Μεσόγειο και οι τολμηροί πρωτοπόροι. Η εξέλιξη της ναυπηγικής στην εποχή του Χαλκού και στους ιστορικούς χρόνους, τα σκάφη –πολεμικά και εμπορικά– τα επαγγέλματα της θάλασσας, οι λιμενικές εγκαταστάσεις και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που έπαιξε η ναυτιλία για τις ελληνικές πόλεις-κράτη καθ’ όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της Δ’ Δημοτικού και έχει διάρκεια 90’.
Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα
— «Στο μονοπάτι αυτό περπάτησε ο Ευριπίδης»: Αρχαιολογικό-περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα το Σπήλαιο του Ευριπίδη και τη διαχρονική του χρήση. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας και στη συνέχεια η ομάδα των μαθητών ακολουθεί το μονοπάτι προς το Σπήλαιο μέχρι το ιερό του Διονύσου.
— «Από το μαγειρείο στο Μουσείο. Οι περιπέτειες μιας πήλινης τριποδικής χύτρας»: εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τη συντήρηση αρχαιοτήτων που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας. Απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και έχει διάρκεια 90’.
Πληροφορίες
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα λειτουργήσουν από 14 Οκτωβρίου 2014 έως 11 Ιουνίου 2015.
– Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά κάθε Τρίτη και Πέμπτη, 9.00-10.00 και 10.00-11.00.
– Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας 14-17 Οκτωβρίου 2014 και 5-7 Μαΐου 2015.
– Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αίγινας 12-14 Μαΐου 2015.
– Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου 19-21 Μαΐου 2015.
Σε κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα γίνεται δεκτή μία σχολική τάξη με ανώτατο αριθμό μαθητών τους 30. Δεν γίνονται δεκτές ομάδες που προέρχονται από διαφορετικές τάξεις.
Οι δηλώσεις συμμετοχής στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο: ekpaideutikakstepka@gmail.com
Ο προγραμματισμός των επισκέψεων στα Μουσεία του Αργοσαρωνικού θα καταρτιστεί σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Π.Ε και Δ.Ε. Πειραιά.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί μπορούν να απευθύνονται στο Γραφείο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της ΚΣΤ’ ΕΠΚΑ: υπεύθυνη, κα. Ε. Πίνη, 210 4590707.