«Δεν εκπλήσσουν οι δυο Σφίγγες στο μνημείο του τύμβου Καστά, γιατί η Σφίγγα υπήρξε νομισματικό θέμα της περιοχής ήδη από τα τέλη του 6ου αιώνα π.Χ.», υποστηρίζει ο νομισματολόγος-ερευνητής Αστέριος Τσίντσιφος. Ο κ. Τσίντσιφος, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ, αναπτύσσει τις απόψεις του, οι οποίες εν περιλήψει έχουν ως εξής:
Η μορφή της Σφίγγας συνδέεται στενά με την περιοχή της αρχαίας Αμφίπολης, από την εποχή ακόμα που το όνομά της ήταν Εννέα Οδοί. Οι Εννέα Οδοί, τις οποίες θα μετονομάσουν σε Αμφίπολη οι Αθηναίοι, ήταν πόλη πολυεθνική και κέντρο της διονυσιακής λατρείας. Συνδεδεμένη με τη λατρεία του Διονύσου, η Σφίγγα εδώ θεοποιείται. Τα φανερά σημεία λατρείας της Σφίγγας, από τον 6ο αιώνα π.Χ. και μετά, είναι η Χίος, όπως αποδεικνύει όλη η νομισματική της παραγωγή, η Νάξος, όπως απέδειξε το άγαλμα της Σφίγγας που οι Νάξιοι έστειλαν στους Δελφούς, και η πόλη Γέργη της Τρωάδας, στη Μικρά Ασία, της οποίας επίσης όλη η νομισματική παραγωγή ανέδειξε το θέμα της Σφίγγας. Σε αυτά τα φανερά σημεία λατρείας της Σφίγγας συγκαταλέγεται πλέον και η Αμφίπολη
Η Σφίγγα είναι σταθερά παρούσα στην Αμφίπολη από το 520 π.Χ. έως το 357 π.Χ.
Το 520 π.Χ., και ενώ η νομισματοκοπία στο Παγγαίο έχει αγγίξει πυρετώδεις ρυθμούς, οι κάτοικοι των Εννέα Οδών επιλέγουν να απεικονίσουν στα νομίσματά τους τα θέματα της Σφίγγας και της αγελάδας, μόνης ή με το μοσχαράκι της. Οι αποτυπώσεις στα νομίσματά τους ομολογούσαν, δηλαδή, τη θεότητα που λάτρευαν ως οπαδοί του Διόνυσου, αλλά και την ασχολία τους, που ήταν κυρίως η κτηνοτροφία. Το θέμα της Σφίγγας απεικονίστηκε σε πέντε νομισματικές υποδιαιρέσεις, ενώ σε άλλες πέντε απεικονίστηκε η αγελάδα. Τα ασημένια νομίσματα με απεικόνιση Σφίγγας που έχουν βρεθεί, και τα οποία χρονολογούνται από το 520 π.Χ. έως το 470 π.Χ., δηλώνουν στον οπισθότυπό τους τον τόπο κοπής τους, δηλαδή τις Εννέα Οδούς.
Το μοναδικό διάστημα κατά το οποίο η Σφίγγα απουσιάζει από τα νομίσματα της Αμφίπολης είναι η περίοδος της κατάληψής της από τους Αθηναίους (438 – 422 π.Χ.).
Μετά το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου το 404 π.Χ., η Αμφίπολη θα γνωρίσει μεγάλη οικονομική ακμή. Στα τετράδραχμα που θα εκδώσουν οι Αμφιπολίτες, θα χρησιμοποιήσουν σύμβολα, τα οποία γι’ αυτούς είχαν σημασία: τη Σφίγγα, που παρέπεμπε στις Εννέα Οδούς, τον τρίποδα, που παρέπεμπε στο μαντείο του Διονύσου, το σταφύλι, το στάχυ, τη μέλισσα κ.ά.
Η Σφίγγα θα πάψει οριστικά να εμφανίζεται στα νομίσματα της Αμφίπολης με τη μακεδονοποίηση της πόλης, το 357 π.Χ.