Άντεξε με… αξιοπρέπεια τα χτυπήματα του Εγκέλαδου η ιστορική γέφυρα De Bosset Αργοστολίου, η μεγαλύτερη λίθινη γέφυρα της Ευρώπης, με μήκος 689,9 μέτρα, η οποία ωστόσο, αν και κατασκευάστηκε το 1812, «ενισχύθηκε» στο πέρασμα των χρόνων με διάφορα έργα.
Τη διαπίστωση κάνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ερευνητής του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) Μανώλης Ροβίθης ο οποίος, σε συνεργασία με τον καθηγητή του ΑΠΘ, Κυριαζή Πιτιλάκη, εκπόνησαν μελέτη για τη συμπεριφορά της γέφυρας σε ισχυρούς σεισμούς. Η εργασία παρουσιάστηκε στην ημερίδα με θέμα «Εμπειρίες και Διδάγματα από τους σεισμούς της Κεφαλλονιάς 2014» που διοργανώνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ σε συνεργασία με τον ΟΑΣΠ και το Ελληνικό Τμήμα Αντισεισμικής Μηχανικής (ΕΤΑΜ).
Η γέφυρα De Bosset κατασκευάστηκε από τον Ελβετό μηχανικό Κάρολο-Φίλιππο De Bosset, αξιωματικό του Αγγλικού στρατού και διοικητή της Κεφαλλονιάς, και συνδέει την πρωτεύουσα της Κεφαλλονιάς, το Αργοστόλι, με την απέναντι ακτή («Ταμπάκικα»), αποτελώντας το τεχνητό «σύνορο» της λιμνοθάλασσας του Κουτάβου.
Η αρχιτεκτονική της διαµόρφωση χαρακτηρίζεται από διαδοχικές καµάρες οι οποίες στηρίζονται σε βάθρα µεγάλου εµβαδού κάτοψης και µικρού ύψους το οποίο µεταβάλλεται κατά µήκος του άξονά της. Οι μελετητές αναφέρουν ότι, ο ισχυρός σεισµός του 1953 προκάλεσε σηµαντικές βλάβες στον φέροντα οργανισµό της γέφυρας, όπως εκτεταµένες ρηγµατώσεις στο κατάστρωµα, έντονες διαφορικές καθιζήσεις και τοπικές καταρρεύσεις. Κατά τη δεκαετία 1960-1970 ανακατασκευάστηκαν πλήρως τµήµατα της γέφυρας µε χρήση οπλισµένου σκυροδέµατος, επιφέροντας σηµαντική αλλοίωση της οµοιογένειας των υλικών της γέφυρας. Το 2005 εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Εδαφοµηχανικής, Θεµελιώσεων και Γεωτεχνικής Σεισµικής Μηχανικής του ΑΠΘ µελέτη ενίσχυσης και αποκατάστασης της γέφυρας, υπό την αιγίδα της ∆ιεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνηµείων του ΥΠΠΟ.
«Οι επεµβάσεις που προτάθηκαν», αναφέρουν οι ερευνητές, «εφαρµόστηκαν πρόσφατα, πριν τους ισχυρούς σεισµούς που έπληξαν την Κεφαλλονιά στις 26 Ιανουαρίου 2014 και 3 Φεβρουαρίου 2014, αντίστοιχα, συµβάλλοντας στην πολύ καλή συµπεριφορά της γέφυρας De Bosset, χωρίς παρατηρούµενες βλάβες ή αστοχίες, παρά τις υψηλές τιµές επιταχύνσεων που καταγράφηκαν». Αντίθετα μάλιστα, γειτονικός κρηπιδότοιχος υπέστη µόνιµη καθίζηση και οριζόντια µετακίνηση.
«Φυσικά, η γέφυρα “εξελίχθηκε” με τον χρόνο, δεν είναι ίδια όπως ήταν όταν πρωτοκατασκευάστηκε, ελήφθησαν μέτρα ενίσχυσης και προστασίας και αυτή την περίοδο υλοποιούνται εργασίες αποκατάστασης από τη Διεύθυνση Αρχαιοτήτων Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων (ΔΑΒΜΜ) του ΥΠΠΟ», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ροβίθης.
Σύμφωνα μάλιστα με τον αναπληρωτή διευθυντή της Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων, κ. Βλαχούλη, η γέφυρα De Bosset αναμένεται να παραδοθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο.