Ένα έργο που προχωρά με ιδιαίτερη φροντίδα, αλλά και αισιοδοξία ως προς την ολοκλήρωσή του, η αποκατάσταση του α’ διαζώματος του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης, βρίσκεται σε καλό δρόμο. Αυτό διαπιστώθηκε στη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που έδωσε το «πράσινο φως» στη μελέτη στερέωσης και αποκατάστασης της 4ης κερκίδας του κάτω τμήματος του θεάτρου.
Όταν το έργο ξεκίνησε το 2003, το μνημείο βρισκόταν σε πολύ κακή κατάσταση. Τα γεωλογικά χαρακτηριστικά των λίθων, που οδηγούσαν στη θρυμματοποίησή τους, οι ακραίες καιρικές συνθήκες και η έντονη υγρασία δεν στάθηκαν καλοί σύμμαχοι για τη διατήρηση του θεάτρου, που χτίστηκε επί βασιλείας Πύρρου τον 3ο αι. π.Χ. Ούτε όμως και ο άνθρωπος. Υπέστη επεμβάσεις ήδη από την αρχαιότητα (το θέατρο τη ρωμαϊκή εποχή είχε μετατραπεί σε αρένα), που το απομάκρυναν από την αυθεντική μορφή του. Η, δε, αποκατάσταση που πραγματοποιήθηκε το 1960 μπορεί να του ξαναέδωσε μορφή, αλλά στην ουσία δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από όσα έλυσε. «Οι επανατοποθετήσεις και η χρησιμοποίηση του αρχαίου υλικού έγιναν χωρίς τεκμηρίωση και αποτύπωση της προηγούμενης κατάστασης. Πολλές από τις αρχιτεκτονικές και λειτουργικές ιδιότητες του μνημείου, όπως η ακουστική του, χάθηκαν με αυτές τις επεμβάσεις. Τώρα, θα αποκατασταθούν», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων, Δημοσθένης Σβολόπουλος.
Η σωστή επανατοποθέτηση των λίθων είναι το ένα στοίχημα για τους μελετητές. Το άλλο είναι η πολύ κακή κατάσταση του υλικού, που σε συνδυασμό και με την έντονη υγρασία το κάνει ακόμα πιο εύθραυστο. «Όλα τα κατώτερα μέρη των λίθων που βρίσκονται στη θέση τους, στην πραγματικότητα έχουν διαβρωθεί. Είναι δηλαδή ετοιμόρροπα. Η μόνη λύση είναι να ανασηκωθούν, να στερεωθούν και να συμπληρωθούν όπου είναι εφικτό και όπου το υλικό δεν μπορεί να μείνει στη θέση του, να αφαιρεθεί. Σε αυτή την περίπτωση, στο κάτω μέρος των λίθων τοποθετείται τεχνητός λίθος σε αντικατάσταση του απολεσθέντος , ενώ στο πάνω μέρος, αν λείπει, μπαίνει φυσικός λίθος, ο οποίος έχει ίδια φυσικοχημικά χαρακτηριστικά με αυτά του μνημείου», συμπληρώνει.
Μέχρι στιγμής έχουν αποκατασταθεί οι τρεις κερκίδες, ενώ σειρά έχει τώρα η τέταρτη κερκίδα, από την οποία έχει ξηλωθεί το υπάρχον υλικό, προκειμένου να μελετηθεί και να αξιολογηθεί και βάσει της μελέτης να επανατοποθετηθεί σε σωστότερες θέσεις από ό,τι στο παρελθόν. Όσο για το τμήμα του αρχαίου υλικού που αποκαλύφθηκε στην αρχική του θέση, αυτό δεν θα μετακινηθεί καθόλου. Σύμφωνα με το ενταγμένο στο ΕΣΠΑ πρόγραμμα, ως το 2015 θα πρέπει να έχει αποκατασταθεί και η 9η κερκίδα του α’ διαζώματος, δηλαδή όλο το κάτω μέρος του θεάτρου. Παρά τη δυσκολία που παρουσιάζει η εκπόνησή του, υπάρχει αισιοδοξία ως προς την έγκαιρη ολοκλήρωσή του. Αυτό εξάλλου υποδηλώνουν οι εργασίες που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, η τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί αλλά και η κατάσταση του θεάτρου που όσο προχωράει το έργο είναι καλύτερη.