Η Αθήνα, μια καινούργια πόλη με πλούσιο παρελθόν, που από μια μικρή κωμόπολη επί Οθωμανών εξελίχτηκε στη σημερινή πολυπληθή πρωτεύουσα, βρέθηκε στο επίκεντρο ημερίδας με θέμα τη φωτογραφία και την πόλη της Αθήνας.
Φωτογράφοι, αρχιτέκτονες, ακαδημαϊκοί, σκηνοθέτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, συζήτησαν πώς μέσα από την «οργανωμένη τυχαιότητα» της φωτογραφίας αναδεικνύεται ο αστικός ιστός, οι άνθρωποι, οι συνήθειες, η κουλτούρα, η οικονομία και εν τέλει η ιστορία μιας πόλης.
Οι πρώτες απεικονίσεις έχουν θέμα τα αρχαία μνημεία και το 1893 δημιουργούνται οι πρώτες δαγγεροτυπίες, οι οποίες απεικονίζουν την Ακρόπολη, ανέφερε η φωτογράφος, καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης, Ηώ Πάσχου. Σταδιακά, αναπτύσσεται η τουριστική και η αναμνηστική φωτογραφία, ενώ αρχίζουν να εκδίδονται λευκώματα με θέμα την Αθήνα, αφού όλο και περισσότεροι φωτογράφοι, ιδιαίτερα τον 20ό αιώνα, επισκέπτονται την πόλη. Κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα αρχίζουν να καταγράφονται από τον φακό.
Η λογοτεχνία, όπως και η φωτογραφία, αποτελεί ένα ακόμα βοηθητικό στοιχείο επαλήθευσης τεκμηρίων, επισήμανε η καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής Αλίκη Σπυροπούλου. Οι συγγραφείς περιέγραφαν την ίδια περιοχή της πόλης, αποδίδοντάς την με διαφορετικό τρόπο, δίνοντάς μας πολλαπλές εικόνες της Αθήνας, μιας πόλης στο μεταίχμιο της παράδοσης και της νεωτερικότητας.
Στην περιπλάνηση της πόλης μέσω των φωτογραφιών ξεπηδούν πολυκατοικίες και νεοκλασικά κτίρια, άσφαλτος, μπετόν και δέντρα, το ιδιωτικό και το δημόσιο, η σκοτεινή πόλη με τα φωτεινά παράθυρα στο κέντρο και τα προάστια. Μιλώντας για τη νυχτερινή φωτογραφία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει γίνει πολύ δημοφιλής, η φωτογράφος Αγγελική Σβορώνου αντιπαρέβαλε παρόμοια θέματα από διαφορετικές εποχές, με φιλμ ή ψηφιακά μέσα. Η αφαίρεση που περιέχουν συνομιλεί με τη μνήμη, την εμπειρία και την αίσθηση του χώρου, είπε.
Την ημερίδα διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Υποτρόφων του Ιδρύματος Ωνάση στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.