Έχοντας ζήσει μία ζωή στην κόψη του ξυραφιού, με ρίσκο, προκλητικά, δημιουργικά, σε μία μόνιμη μετακίνηση, αναζητώντας την απόλυτη ελευθερία και με απίστευτες καταδύσεις στο ποτό, ο Γερμανός ζωγράφος Μάρτιν Κιπενμπέργκερ πέθανε το 1997, χτυπημένος από καρκίνο του ήπατος, σε ηλικία μόλις 44 ετών. Ο προσωπικός «μύθος» του καλλιτέχνη διατηρήθηκε ισχυρός, ενώ η φήμη της τέχνης του, όπως και οι τιμές των έργων του εκτινάχτηκαν μετά τον θάνατό του.
Τον Μάρτιν Κιπενμπέργκερ συστήνει ευρύτερα στο αθηναϊκό κοινό, ο πολιτιστικός οργανισμός «Νέον» με μία έκθεση 36 έργων του, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, από τις 10 Οκτωβρίου 2013 έως τις 26 Ιανουαρίου 2014.
Κάθε δωμάτιο της έκθεσης διαδέχεται μία κραυγή ελευθερίας του καλλιτέχνη, όπως μαρτυρά και ο τίτλος «A Cry For Freedom». Ο θεατής ακολουθεί τη διαδρομή, ξεκινώντας από το αρχειακό υλικό του ζωγράφου, με αφίσες και προσκλήσεις που ο ίδιος είχε σχεδιάσει για τις εκθέσεις του και τη μακέτα από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Σύρου ΜΟΜΑS, λογοπαίγνιο με το MOMA (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης).
Ο καλλιτέχνης αγάπησε την Ελλάδα και έζησε για μεγάλα διαστήματα στη Σύρο, στο σπίτι του φίλου του, Μίχαελ Βίρτλε. Εκεί, σε ένα εγκαταλελειμμένο και μισοκτισμένο κτίριο ενός σφαγείου, ο Κιπενμπέργκερ δημιούργησε συμβολικά το MOMAS, με διευθυντή τον ίδιο, να αναλαμβάνει την καθιέρωση καλλιτεχνών. Ο Κρίστοφερ Γουλ σχεδίασε πινακίδες, που ενώ έπρεπε να δείχνουν τον δρόμο προς το MOMAS ήταν τοποθετημένες μέσα στη θάλασσα. Ο Κρίστοφερ Γουίλιαμς, ως διευθυντής του κινηματογραφικού τομέα του MOMAS, οργάνωσε προβολές στον τοπικό κινηματογράφο. Το κοινό του μουσείου δεν ήταν πολύ μεγάλο αλλά οι καλλιτέχνες απολάμβαναν τη θεσπέσια ειρωνεία, να προσθέτουν στο βιογραφικό τους μία εκδήλωση που είχε πραγματοποιηθεί στο MOMAS. «Μπορεί να μοιάζει με καλλιτεχνική φάρσα. Ουσιαστικά, όμως, στην περίπτωση του Κιπενμπέργκερ, πρόκειται για αιχμηρή κριτική του θεσμικού ρόλου ενός μουσείου» εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης, Δημήτρης Παλαιοκρασσάς.
Η κίνηση και τα ταξίδια ήταν μέρος της ζωής του Κιπενμπέργκερ και στην έκθεση παρουσιάζονται και αρκετά σχέδιά του πάνω σε χαρτί αλληλογραφίας ξενοδοχείων, που έφτιαχνε ο καλλιτέχνης σε όλη τη σταδιοδρομία του και τα οποία μαρτυρούν τον αυθορμητισμό του και τη δημιουργική δυνατότητα έκφρασης.
Σχέδια, λάδια, φωτογραφίες, γλυπτά, τίθενται όλα στην υπηρεσία της φιλοσοφίας του Κιπενμπέργκερ για την αποκήρυξη του καλλιτεχνικού αντικειμένου, την αποδόμηση της ιερότητας, υπέρ της ανάδειξης μίας ριζωμένης πίστης στην ελευθερία, ενός καλλιτέχνη που αντιπαλεύει με τη στάση ζωής του κάθε παρωχημένη ορθοδοξία.