Πρωτότυπες οπτικές γωνίες αρχαίων αγαλμάτων και γλυπτών, που «ξαναζωντανεύουν» χάρη στον μαγικό φακό του Τζόσουα Γκάρικ, του καταξιωμένου Αμερικανού φωτογράφου, καθηγητή, μα πάνω από όλα σπουδαίου φιλέλληνα, φιλοξενούνται από την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013 στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
«Με την κάμερά μου προσπαθώ να δείξω κάποιες λεπτομέρειες των υπέροχων γλυπτών, τιμώντας τους καλλιτέχνες που τα φιλοτέχνησαν και ελπίζοντας οι επισκέπτες που θα δουν τις φωτογραφίες να κοντοσταθούν έστω για ένα λεπτό και να πουν: “αυτό δεν το παρατήρησα”. Με άλλα λόγια, στόχος της δουλειάς μου είναι να δημιουργήσει την επιθυμία για μια δεύτερη ματιά στο αυθεντικό έργο», δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο Τζόσουα Γκάρικ στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο αμφιθέατρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, παρουσία του αναπληρωτή διευθυντή του μουσείου δρα Γεωργίου Κακαβά και της επιμελήτριας της έκθεσης, ιστορικού της τέχνης, Ίριδας Κρητικού.
Χαρακτηρίζοντας ως την πιο σημαντική μέρα της ζωής του τη μέρα που ξεκίνησε η έκθεση, ο καλλιτέχνης αναφέρθηκε κυρίως στην αγάπη που τρέφει για την ελληνική αρχαιότητα. Ένα συναίσθημα το οποίο προσπάθησε να μεταφέρει και στους φοιτητές του από το School of Visual Art της Νέας Υόρκης, όταν τους ξεναγούσε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: «Τους παρότρυνα να σταματούν στα αγάλματα και να σκέφτονται ότι πρόκειται για ανθρώπους που κάποτε έζησαν και περπάτησαν στους δρόμους της Αθήνας. Στη συνέχεια, πηγαίναμε στην Αγορά, όπου τους έλεγα ότι εδώ που περπατάμε, κάποτε σύχναζαν ο Σωκράτης και ο Περικλής. Αυτοί οι άνθρωποι ζούσαν και ελπίζω, σε κάποιο βαθμό, να ζουν και λίγο μέσα από τα έργα μου», τόνισε ο φωτογράφος, που ανέλαβε όχι μόνο το καλλιτεχνικό κομμάτι της έκθεσης, αλλά και το οικονομικό.
Μέσω της εκστρατείας fundraising που πραγματοποίησε με μεγάλη επιτυχία στον τόπο κατοικίας του, το Ορλάντο της Φλόριντα, κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερα από 50.000 δολάρια, ποσό στο οποίο δεν συγκαταλέγεται η δική του οικονομική συνεισφορά. Επίσης, όπως ανέφερε, είχε τη μοναδική τύχη να βρίσκεται στον τόπο της «Disneyland», όπου χρησιμοποιείται ένα ειδικό μηχάνημα, τον χειρισμό του οποίου γνωρίζουν ελάχιστοι – ένας από αυτούς είναι καλός του φίλος. Πρόκειται για ένα από τα τρία μηχανήματα που υπάρχουν στον κόσμο κι αυτό που ευθύνεται για το πρωτοποριακό, τρισδιάστατο, αποτέλεσμα, καθώς οι φωτογραφίες εκτυπώνονται σε αλουμίνιο.
Στο ζωντανό, πολυσχιδή διάλογο, που παρουσιάζεται μινιμαλιστικά μέσα από τα 95 έργα του καλλιτέχνη, τα οποία εκτίθενται στον προθάλαμο, σε λίγες εκθεσιακές αίθουσες, αλλά κυρίως στο καφέ και στο αίθριο του Μουσείου, αναφέρθηκε ο αναπληρωτής διευθυντής Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, δρ Γ. Κακαβάς.
«Οτιδήποτε γίνεται μέσα στο μουσείο, που είναι ένα ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας, πρέπει να “αναπνέει” και τα αγάλματα “ζωντανεύουν” μέσα από την τέχνη του Τζόσουα Γκάρικ», επισήμανε, τονίζοντας ότι ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να δει λεπτομέρειες στις οποίες το ανθρώπινο μάτι συχνά δεν εστιάζει. «Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο με τη βοήθεια του πνεύματος και της φωτογραφικής μηχανής του καλλιτέχνη», τόνισε, θεωρώντας ως ευτυχή συγκυρία το γεγονός ότι η έναρξη της περιοδικής φωτογραφικής έκθεσης συμπίπτει με την παράταση που δόθηκε στο πολιτιστικό γεγονός το οποίο σημάδεψε τη χρονιά αυτή το Μουσείο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση για το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, που θα συνεχιστεί ως την 12η Ιανουαρίου 2014, έχει προκαλέσει αύξηση της επισκεψιμότητας στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο σε ποσοστό μεταξύ 24% και 51% (τους καλοκαιρινούς μήνες) και 81% τους πρώτους μήνες του 2013 (ένα ποσοστό όμως που δεν μπορεί να συγκριθεί με την περσινή χρονιά, καθώς η έκθεση δεν είχε ξεκινήσει).
Η αγάπη όμως του Τζ. Γκάρικ για την Ελλάδα δεν περιορίζεται μόνον στο «αρχαίο κάλλος».
Σε ερώτηση για το αν ανακαλύπτει την ομορφιά και στη σύγχρονη Ελλάδα, η απάντησή του ήταν καταφατική, όσο και σαφής: «Στην ανεπανάληπτη φιλοξενία των Ελλήνων κάθε φορά που έρχομαι στη χώρα σας», είπε, προσθέτοντας ότι την έχει επισκεφτεί 40 φορές, χωρίς να ξεχνά την πρώτη φορά που ταξίδεψε στους Δελφούς. «Ποτέ άλλοτε δεν είχα δει το μπλε χρώμα τόσο λαμπερό όσο στον ελληνικό ουρανό. Ποτέ άλλοτε δεν είχα κολυμπήσει σε νερά τόσο καθαρά και διαυγή ώστε ο βυθός να είναι πάντα ορατός. Και ποτέ άλλοτε δεν είχα την εμπειρία της μεγαλειώδους πτήσης των αετών πάνω από τον Παρνασσό στους Δελφούς μετά από καταιγίδα. Αυτό συνέβη όταν έφτανα στους Δελφούς για πρώτη φορά και ένιωσα σαν οι αετοί και οι κεραυνοί να ήταν ένα σημάδι από τον ίδιο τον Δία. Ήμουν επιτέλους στην Ελλάδα… στο ΣΠΙΤΙ μου», γράφει στον πολυτελή κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση, τον οποίο σχεδίασε ο Δημήτρης Μητσιάνης και επιμελήθηκε ο Μάριος Βουτσινάς και η Ίρις Κρητικού.