Δύο μεγάλα έργα, δύο σπουδαίες παραστάσεις θα παρουσιαστούν τον Μάρτιο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πρόκειται για την Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη και το Υπόγειο του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι.

Ο σκηνοθέτης Πάνος Αγγελόπουλος μεταφέρει στη θεατρική σκηνή τα δύο αριστουργηματικά έργα, με μια πρωτότυπη σύλληψη, επενδυμένη με τη μουσική του συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Ασκητική

Ο Νίκος Καζαντζάκης, αναγνωρισμένος όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην παγκόσμια πνευματική σκηνή, είναι ο πιο μεταφρασμένος Έλληνας συγγραφέας. Η Ασκητική είναι το πιο διάσημο και πολυδιαβασμένο φιλοσοφικό του έργο. Αποτελεί, δε, τη Βίβλο των ιδεών του συγγραφέα.

Μετά την επιτυχημένη παρουσίασή της στο Μέγαρο Μουσικής τον Απρίλιο του 2012, η Ασκητική του Καζαντζάκη φιλοξενείται στον ίδιο χώρο, τον Μάρτιο του 2013 για έξι παραστάσεις (1, 2, 3/3 και 8, 9, 10/3/2013).

Πρόκειται για μια τολμηρή απόπειρα παρουσίασης του φιλοσοφικού λόγου του συγγραφέα με δραματική μορφή, ώστε ο θεατής να αποκτήσει μια πρωτόγνωρη, πιο ουσιώδη επικοινωνία με τις μεγάλες αγωνίες και τα ιδανικά του Νίκου Καζαντζάκη. Ο λόγος της Ασκητικής μας οδηγεί σε άγνωστα μονοπάτια της ανθρώπινης εμπειρίας αποκαλύπτοντας, ταυτόχρονα, πολλές μεταφυσικές αλήθειες. Μας διαπαιδαγωγεί στον αγώνα της ζωής και μας διδάσκει ότι μέσα από τις δυσκολίες και τις αιματηρές μάχες, αν ο άνθρωπος δεν φοβηθεί να αντιμετωπίσει τη φθορά του αλλά και το εσωτερικό του μεγαλείο, θα μπορέσει να απαντήσει στα μεγάλα ερωτηματικά της ζωής και να βρει τη λύτρωση.

Θεατρική προσαρμογή-Σκηνοθεσία: Πάνος Αγγελόπουλος. Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Σκηνικά-Κοστούμια: Mάιρα Βαζαίου. Καλλιτεχνική διεύθυνση: Ανδρομάχη Μοντζολή. Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιώργος Πουλίδης.

Ηθοποιοί: Γιάννης Θωμάς, Θάλεια Αργυρίου, Σοφία Κομηνέα, Δημήτρης Γρηγοριάδης, Λευτέρης Βλάχος, Νίτσα Μαμουζέλου και ο Γιώργος Κολιοβέτας. Χορός: Ομάδα Θεάτρου της Ημέρας.

Το Υπόγειο

«Είμαι ο ένας και είσαστε η ολότητα» λέει ο Ντοστογιέφσκι.

«Ε, λοιπόν, δεν πρέπει να σας φανεί παράξενη η αντίθεση αυτή τού ενός προς το σύνολο του κόσμου».

«Γεννιόμαστε από γονείς… Σύντομα θα επινοήσουμε ένα τρόπο να γεννιόμαστε από μια ιδέα».

Το Υπόγειο αποτελεί σταθμό στη βιβλιογραφία του Ντοστογιέφσκι, όχι μόνο για τον τρόπο αφήγησης αλλά, κυρίως, για τα κεφαλαιώδη φιλοσοφικά ζητήματα που θέτει και τα οποία επανεμφανίζονται στα μεγάλα μυθιστορήματα του Ρώσου συγγραφέα καθιστώντας τον μια από τις σημαντικότερες λογοτεχνικές μορφές παγκοσμίως.

Ο Ντοστογιέφσκι ασχολήθηκε επίμονα με το Εγώ και την ελευθερία του ατόμου. Χωρίς ελευθερία δεν μπορεί να υπάρξει άνθρωπος. Η κατάκτηση της ελευθερίας, ωστόσο, δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου· δεν αρκεί μόνο ο ορθός λόγος για να πετύχεις το στόχο, χρειάζεται να διανύσεις το δρόμο της οδύνης, του πόνου. Καλεί τον θεατή ως μάρτυρα, θέλει να αποσπάσει από αυτόν το δικαίωμα να σκέφτεται διαφορετικά και το δικαίωμα να υπάρχει. Ο Ντοστογιέφσκι δεν μιλά για να διαδώσει τις ιδέες του και να διαφωτίσει τους γύρω του. Αναζητά ο ίδιος το φως.

Παραστάσεις 15, 16, 17 και 22, 23, 24 και 29, 30, 31 Μαρτίου 2013.

Θεατρική Προσαρμογή-Σκηνοθεσία: Πάνος Αγγελόπουλος. Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Σκηνικά: Tόλης Τατόλας. Κοστούμια: Μαντώ Ψυχουντάκη. Φωτισμοί: Γιώργος Παυλίδης.

Ηθοποιοί: Γιάννης Θωμάς, Ναταλία Μόντη. Χορός: Ομάδα Όλιας Στεφανίδου.

Πληροφορίες

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (τηλ.: 210 7282333). Έσοδα από τις παραστάσεις θα διατεθούν στο «Δίκτυο για τα δικαιώματα του παιδιού».