«Αυθεντίες» στην εξασφάλιση χορηγιών, επιτελικά στελέχη του μάρκετινγκ και των δημοσίων σχέσεων μεγάλων πολιτιστικών ιδρυμάτων του εξωτερικού, που βρέθηκαν στην Ελλάδα για να συμμετάσχουν στην ημερίδα «Επιχειρηματικό Μουσείο», μίλησαν στο «Βήμα» για τις ριζικές αλλαγές που θα πρέπει να κάνουν οι πολιτιστικοί οργανισμοί της χώρας για να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους.
Τη σημασία των social media ανέδειξε ο Ράιαν Φρεντς, διευθυντής Μάρκετινγκ και Δημοσίων Σχέσεων του Walker Art Center της Μινεάπολης, το οποίο συγκαταλέγεται στα πέντε μουσεία των ΗΠΑ με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, έχοντας περισσότερους από 600.000 επισκέπτες κάθε χρόνο.
Χαρακτηριστικά είπε: «Τα social media είναι κάτι καινούργιο και ολοένα περισσότερα μουσεία το αγκαλιάζουν. Είναι ένας τρόπος να “μιλήσεις” στο κοινό σου. Στο Walker Art Center δεν επιτρέπαμε τη λήψη φωτογραφιών ώσπου αντιληφθήκαμε ότι αυτό δεν μπορείς να το σταματήσεις. Αποφασίσαμε λοιπόν να αλλάξουμε την πολιτική μας και να “μοιραζόμαστε” αυτές τις φωτογραφίες στα social media. Πριν από δέκα χρόνια θα σου ζητούσαμε να εγκαταλείψεις το μουσείο με την κάμερα ή το βίντεο στο χέρι. Τώρα αποφασίσαμε να δώσουμε στο κοινό λίγο παραπάνω φωνή για το πώς νιώθει την εμπειρία της τέχνης».
Η Μαριάν Ρανς, υπεύθυνη Εταιρικών Σχέσεων του London Science Museum, μίλησε για την υιοθέτηση της δωρεάν εισόδου στα μουσεία, κάτι που ισχύει σε μερικά από τα μεγάλα εθνικά μουσεία της Βρετανίας. «Έχουμε μεν δωρεάν είσοδο, αλλά ρωτάμε όποιον έρχεται αν θέλει να κάνει μια δωρεά για το μουσείο», είπε και πρόσθεσε ότι ο κόσμος που πηγαίνει σε ένα μουσείο θα ξοδέψει κάποια χρήματα ούτως ή άλλως.
Τόνισε επίσης ότι το Science Museum, με τα 3 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, δεν σταματά τις προσπάθειες να προσελκύει όλο και περισσότερο ποικίλων ενδιαφερόντων επισκέπτες. «Απευθυνόμαστε στα παιδιά, στους γονείς με παιδιά, στους γονείς χωρίς παιδιά, στους γηραιότερους, στις μειονότητες των Ασιατών και των μαύρων του Λονδίνου, διοργανώνουμε “gay and lesbian” βραδιές» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Τζέιμς Ρ. Χάκνι, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Alexander Haas και ειδικός για χορηγίες σε μουσεία, ανέφερε ότι με μια μικρή έρευνα που έκανε προτού έρθει στην Ελλάδα συνειδητοποίησε ότι δεν υπάρχει συνεργασία μεταξύ των μουσείων. Και κατέληξε: «Η κρίση είναι μια τρομερή ευκαιρία για να την αφήσετε να πάει χαμένη. Μπορεί να δώσει την αφορμή στα μουσεία να στραφούν σε ιδιώτες. Αν το κράτος δεν μπορεί να σας υποστηρίξει, ας απευθυνθείτε αλλού».