Τον «παράδεισο της φιλάσθενης αυτοκράτειρας», την Κέρκυρα, εκεί όπου έβρισκε ένα είδος «ασύλου» από τα πολλά κτυπήματα της σύντομης ζωής της η αυτοκράτειρα της Αυστροουγγαρίας Ελισάβετ, η θρυλική «Σίσσυ», έχει στο επίκεντρό της η έκθεση «Η Σίσσυ στην Κέρκυρα», που παρουσιάζεται μέχρι τις 27 Ιανουαρίου του 2013, στο Μουσείο «Χοφμομπιλιένντεπο» της Βιέννης, με την ευκαιρία συμπλήρωσης 175 χρόνων από τη γέννησή της.

Το «μεγάλο φιλελληνισμό» της αυτοκράτειρας, τον οποίο απεδείκνυε τιμώντας την αρχαία αλλά και τη νέα Ελλάδα, ενσωματωμένη στη ζωή της Κέρκυρας, στις ομορφιές και τους ανθρώπους της, επισήμανε ο Έλληνας πρέσβης στην Αυστρία, Θεμιστοκλής Δημίδης, κάνοντας τα εγκαίνια της έκθεσης, παρουσία δεκάδων εκπροσώπων της δημόσιας ζωής, των γραμμάτων και τεχνών της Βιέννης.

Κορύφωση και σήμα κατατεθέν του «πάθους» της Ελισάβετ για την Ελλάδα υπήρξε η ανέγερση από την ίδια του «Αχίλλειον», η ιστορία του οποίου παρουσιάζεται κατά τον καλύτερο τρόπο στην έκθεση και το οποίο αποτελεί «κοινή κληρονομιά» για την Ελλάδα και την Αυστρία, συνδέοντας στενά τους λαούς των δύο χωρών και συμβάλλοντας στην καλύτερη κατανόηση και στη μεταξύ τους επικοινωνία, τόνισε ο κ. Δημίδης.

Στην έκθεση «Η Σίσσυ στην Κέρκυρα» εκτίθενται αυθεντικά αντικείμενα, έπιπλα, σκεύη, διακοσμητικά, έργα τέχνης, τμήματα συλλογών, ενδυμασίες, που προέρχονται από το «Αχίλλειον», ενώ υπάρχουν θεματικές πτέρυγες για ταξίδια, ανασκαφές, καθημερινότητα στο ανάκτορο αυτό.

Στην έκθεση τεκμηριώνεται η ανέγερση –στη θέση της έπαυλης ενός Κερκυραίου, την οποία είχε αγοράσει η Σίσσυ σε ένα ταξίδι της στην Κέρκυρα– του «Αχίλλειον» (μεταξύ 1888 και 1891), με αρχιτεκτονικά στοιχεία, αποκλειστικά της κλασικής και ελληνιστικής περιόδου, λόγω της ελληνιστικής παιδείας της που ανάγεται βέβαια κυρίως στον Έλληνα δάσκαλό της Κωνσταντίνο Χρηστομάνο, ο οποίος της δίδασκε ελληνική μυθολογία και ιστορία αλλά και την εισήγαγε στην ελληνική λογοτεχνία, τόσο την πεζογραφία όσο και την ποίηση.

Η αλήθεια είναι ότι η Κέρκυρα υπήρξε αγαπημένος προορισμός της αυτοκράτειρας, η οποία λάτρευε κυριολεκτικά τα ταξίδια και στο νησί του Ιονίου βρήκε άλλωστε καταφύγιο μετά το θάνατο του γιου της Ροδόλφου, διαδόχου του θρόνου, ο οποίος βρέθηκε νεκρός υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες μαζί με την αγαπημένη του Μαρία Βετσέρα στο κυνηγετικό περίπτερο του Μάγερλινγκ το 1898.

Η ζωή στην Κέρκυρα θα ενθουσιάσει την πληγωμένη αυτοκράτειρα και θα της θυμίσει τα ανέμελα παιδικά της χρόνια στη Βαυαρία. Περνάει το χρόνο της κάνοντας μακρινούς περιπάτους και παρέα με τους κατοίκους του νησιού, ενώ στην Κέρκυρα την επισκέπτονται τόσο ο σύζυγός της Φραγκίσκος Ιωσήφ όσο και η αδελφή της Νένε.

Η Σίσσυ είναι από τα πρόσωπα της ιστορίας που η ζωή και ο θάνατός τους ταυτίστηκαν με τη βασιλική λάμψη και την κοινή ανθρώπινη τραγωδία και η ίδια, ισορροπώντας ανάμεσα στο μύθο και στην πραγματικότητα, πέρασε στην ιστορία ως ένα ελεύθερο πνεύμα που αντιπαθούσε τις συμβάσεις και ήταν ταυτόχρονα μια φιγούρα τραγική.

Στο πλαίσιο αυτό, αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης για κινηματογραφικούς σκηνοθέτες, θεατρικούς παραγωγούς και χορογράφους, ενώ η γνωστότερη ίσως από όλες μεταφορά της ζωής της στάθηκε η κινηματογραφική τριλογία σε σκηνοθεσία του Αυστριακού σκηνοθέτη, Ερνστ Μαρίσκα, με πρωταγωνίστρια τη μεγάλη Αυστριακή ηθοποιό Ρόμι Σνάιντερ.