Ξύπνησαν οι ανησυχίες του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 8ου Δημοτικού σχολείου Μυτιλήνης, βλέποντας εδώ και δύο μέρες τη μπουλντόζα της Αρχαιολογίας και τα συνεργεία να εργάζονται πυρετωδώς στην αυλή του σχολείου.
Η ιστορία του αρχαιολογικού χώρου στην αυλή του 8ου Δημοτικού ξεκίνησε πριν από 10 χρόνια, όταν στη διάρκεια εργασιών για την ανέγερση νηπιαγωγείου εντοπίστηκαν αρχαιολογικά ευρήματα. Μέχρι πρότινος οι ανασκαφές δεν είχαν προχωρήσει και ο χώρος δεν είχε αξιοποιηθεί. Οι εργασίες ξεκίνησαν τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα ένα κομμάτι από το προστατευτικό τοιχίο που χώριζε το σκάμμα από την αυλή να υποχωρήσει.
Ο χώρος – μια γειτονιά με επαύλεις
«Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό αρχαιολογικό έργο που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και θα αναδείξει μια γειτονιά με επαύλεις της Ελληνιστικής και πρώιμης Ρωμαϊκής περιόδου», ανέφερε ο πρόεδρος του Οργανισμού Άθλησης – Παιδείας και Πολιτισμού Κώστας Αστυρακάκης.
«Στην περίπτωση αυτή, πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή, ώστε από τη μία πλευρά να εξασφαλισθεί η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και από την άλλη, να πραγματοποιηθεί το ανασκαφικό έργο που είναι πολύ σημαντικό και αφορά την ανάδειξη της ιστορίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Πρόσφατα απαντήσαμε θετικά στο αίτημα της Αρχαιολογίας και παραχωρήσαμε την αυλή του σχολείου, για να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες. Σε κάθε περίπτωση, η ανταλλαγή που θα γίνει είναι πολύ συγκεκριμένη και το σχολείο θα είναι κερδισμένο απ αυτή. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει και ελπίζω ότι θα ολοκληρωθούν πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς».
Το εργοτάξιο στο 8ο Δημοτικό σχολείο
Θύελλα αντιδράσεων όμως έχει ξεσπάσει με αφορμή την κατάρρευση του προστατευτικού τοιχίου κατά τη διάρκεια των ανασκαφικών εργασιών. Τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, με έγγραφά τους και ενέργειες, προσπάθησαν να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη και τις υπηρεσίες, αφού, εκτός του κινδύνου ατυχήματος (τα παιδιά συνεχώς πλησίαζαν στο χώρο, για να παίξουν ή να πιάσουν τη μπάλα τους) θεωρούν ότι υπήρχε σοβαρό ενδεχόμενο να χαθεί ένα μεγάλο μέρος της αυλής του σχολείου.
Σε συνάντηση γονέων, διευθυντή του σχολείου, εκπροσώπου του δήμου Λέσβου και στελεχών της Αρχαιολογίας που είχε πραγματοποιηθεί τον περασμένο Απρίλιο, οι αρχιτέκτονες της υπηρεσίας που έχουν αναλάβει την εκπόνηση της μελέτης, δεσμεύτηκαν ότι η Αρχαιολογία θα πάρει μεν μία επιπλέον λωρίδα από την αυλή, θα παραχωρήσει, όμως, ένα κομμάτι από το σκάμμα, που πιθανόν δεν θα χρησιμοποιηθεί. Επιπλέον, ανέφεραν ότι θα κατασκευαστεί νέο τοιχίο αντιστήριξης και θα διαμορφωθεί ο χώρος, ώστε τα παιδιά να παίζουν με ασφάλεια και να έχουν την ευκαιρία να βλέπουν και τα αρχαιολογικά ευρήματα.
Τους μήνες που ακολούθησαν, η Αρχαιολογική Υπηρεσία φρόντισε να πάρει έγκριση για τις εργασίες αυτές, καθώς και τη νέα παραχώρηση – ανταλλαγή από το δήμο Λέσβου και την Επιτροπή Άθλησης – Παιδείας και Πολιτισμού. Οι εργασίες ξεκίνησαν τις προηγούμενες ημέρες και όπως σημειώνει η υπεύθυνη αρχιτέκτονας του έργου από την Αρχαιολογία, καθησυχάζοντας τις ανησυχίες των γονέων, θα τηρηθεί κατά γράμμα η συμφωνία που έγινε, δηλαδή θα πάρουν μία επιπλέον λωρίδα 43 τετραγωνικών, θα παραχωρήσουν, όμως, χώρο 78 τετραγωνικών, για να παίζουν τα παιδιά, ενώ θα κατασκευαστεί και τοιχίο αντιστήριξης.
Σε θέση μάχης
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, πάντως, του 8ου Δημοτικού, εξακολουθεί να είναι σε θέση μάχης, Όπως τονίζει η πρόεδρος Μάγδα Δεδούση, «Αυτή τη στιγμή, η αυλή του σχολείου έχει γίνει ένα τεράστιο εργοτάξιο, από τη μία οι ανασκαφές συνεχίζονται και αποκαλύπτουν νέα ευρήματα και από την άλλη, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις της Αρχαιολογίας, γίνεται προσπάθεια αποκατάστασης μέρους της αυλής, για να επιστραφεί στο σχολείο. Έχουμε κάθε λόγο να ανησυχούμε γιατί θεωρούμε ότι οι εργασίες ξεκίνησαν πολύ αργά και δεν θα είναι έτοιμη η αυλή με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, στις 11 Σεπτεμβρίου. Θέτουμε ως απαράβατο όρο, να μην μειωθεί η αυλή πέρα από αυτά που συμφωνήσαμε και φυσικά να δοθεί προτεραιότητα στην κατασκευή του τοιχίου, το οποίο να είναι ασφαλές για τα παιδιά μας. Εξάλλου και το τοιχίο που χτίστηκε πριν από 10 χρόνια, έργο της Αρχαιολογίας ήταν, ωστόσο όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν τόσο ασφαλές όσο θα έπρεπε, για να ανταποκριθεί στις ανάγκες του σχολείου. Επιπλέον υπάρχει και το θέμα με τις τουαλέτες. Έτσι όπως διαμορφώνεται σήμερα ο χώρος της αυλής, αυτές βρίσκονται σε ένα σημείο οριακό με το σκάμμα των ανασκαφών και τα παιδιά θα πρέπει να διανύσουν αρκετή απόσταση, για να φτάσουν με ασφάλεια σ’ αυτές. Επίσης, επιβάλλεται, ο χώρος που θα επιστραφεί στο σχολείο να διαμορφωθεί ανάλογα, με τις κατάλληλες επιχωματώσεις και την τοποθέτηση ψηφίδας. Θα παρακολουθούμε στενά τις εργασίες που γίνονται και την τήρηση της συμφωνίας».