Δύο αρχαία αιγυπτιακά γλυπτά, ενός άνδρα και μίας γυναίκας εκτέθηκαν το ένα δίπλα στο άλλο στην έκθεση της αντικερί Hixenbaugh Ancient Art, που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του 10ης ετήσιας Αγοράς Αρχαίας Τέχνης των Βρυξελλών (Brussels Ancient Art Fair) αυτόν τον Ιούνιο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα δύο γλυπτά ήταν κάποτε ένα – απάρτιζαν ένα σύνταγμα αγαλμάτων που απεικόνιζε ένα ζευγάρι…

Μετά από χιλιάδες χρόνια χωρισμού, φαίνεται ότι οι σύζυγοι που απεικονίζονταν στο διπλό άγαλμα θα ξανασμίξουν. Χάρη στο εξασκημένο μάτι ενός αιγυπτιολόγου που αναγνώρισε ομοιότητες μεταξύ των δύο τμημάτων – το ένα από τα οποία βρισκόταν στην κατοχή της Hixenbaugh Ancient Art και το άλλο σε ευρωπαϊκό μουσείο – το ζευγάρι ενώθηκε ξανά στην έκθεση.

Το τμήμα που ανήκει στην Hixenbaugh Ancient Art απεικονίζει καθιστή γυναικεία μορφή ντυμένη με ψηλόμεσο φόρεμα και τριμερή περούκα, η οποία τείνει το ένα της χέρι να αγκαλιάσει τον σύζυγό της. Το άγαλμα χρονολογείται είτε στο Νέο Βασίλειο έιτε στην Τρίτη Ενδιάμεση Περίοδο  (1550 – 702 π.Χ.). Στην αρχαιότητα, το πρόσωπο του γλυπτού είχε αφαιρεθεί εσκεμμένα, ενώ όλο το άγαλμα διαχωρίστηκε από εκείνο του συζύγου. Πριν φτάσει στην αντικερί, η γυναικεία μορφή βρισκόταν στην κατοχή του συλλέκτη – και πρώιμου χρηματοδότη της διάσημης ανθρωπολόγου Jane Goodall –  Leighton Wilkie (1900 – 1993), ο οποίος το είχε αγοράσει από αρχαιοπώλη στο Κάιρο το 1970 ενώ έλαβε και άδεια εξαγωγής από την αιγυπτιακή κυβέρνηση.

Στην Αίγυπτο, το ζευγάρι είχε λαξευθεί για να δείξει έναν φυσικό και ψυχικό δεσμό μεταξύ άνδρα και γυναίκας. Ο διαχωρισμός των δύο και η καταστροφή του προσώπου της γυναίκας ήταν μια πράξη εσκεμμένη. ήταν μήπως πράξη κάποιου ζηλιάρη εραστή; Μήπως η γυναίκα πέθανε πριν από τον άνδρα της και διαχωρίστηκε και παραμορφώθηκε από μια δεύτερη σύζυγο; Μήπως αυτή ήταν πράξη ενός άστοργου παιδιού; Ή μήπως βανδαλισμός; Κανείς δεν ξέρει σίγουρα ποιες δυνάμεις χώρισαν το ζευγάρι.

Ίσως καθώς οι μορφές  στέκονται πλάι πλάι, το ταίριασμά τους θα πιστοποιηθεί και θα ενωθούν ξανά στην αιωνιότητα, όπως ήθελαν. Και όσοι παρακολούθησαν την έκθεση – που πραγματοποιήθηκε από τις 6 μέχρι τις 10 Ιουνίου – ίσως σήμερα να ξέρουν.