Ο έρωτας ήταν κεραυνοβόλος. Ο Gavin Gardner αιχμαλωτίστηκε από το τυρκουάζ, το μπλε του πάγου, το κάποτε μπλε ηλεκτρίκ και το ζωηρό πράσινο. Αυτές ήταν οι τυπικές αποχρώσεις της φαγεντιανής, ενός υλικού που χρησιμοποιήθηκε για 5.000 χρόνια στις αναπτυγμένες γωνιές της αρχαίας Ανατολικής Μεσογείου για να εκλείψει αργότερα και η τεχνική της κατασκευής του  να χαθεί για πάντα. Ενός υλικού το οποίο ο Gardner,  απόφοιτος του αμερικανικού Lyme Academy College of Fine Arts, είδε σε αιγυπτιακά αντικείμενα και μαγεμένος από τα χρώματά του, ονειρεύτηκε να μπορέσει να ξεκλειδώσει τα μυστικά του.

Σε γενικές γραμμές η φαγεντιανή είναι ένα πρωτόγονο είδος γυαλιού. Διαφορετικά αναφέρεται και ως κεραμική χωρίς πηλό. Και αν οι επιστήμονες σήμερα μπορούν να καταδείξουν τη βασική χημική της σύνθεση, κανείς δεν ξέρει την ακριβή τεχνική για την ανασύνθεσή της, ενώ σημαντικά αντικείμενα από φαγεντιανή έχουν να κατασκευαστούν από τα ρωμαϊκά χρόνια.

Μετά από τέσσερα χρόνια ερευνών όμως ο Gardner πλησιάζει στη λύση του μυστηρίου. Κατόπιν συνεργασιών με υπευθύνους μουσείων, αρχαιομέτρες αλλά και απλούς αρχαιόφιλους, ο καλλιτέχνης έχει δημιουργήσει στο εργαστήρι που διατηρεί στο σπίτι του στο Walkersville του Maryland (ΗΠΑ) αντικείμενα που δεν έχουν κατασκευαστεί ποτέ κατά τη σύγχρονη εποχή, όπως μικρά κυλινδρικά δακτυλίδια με πάχος μόλις 1 χιλιοστό και διάτρητη διακοσμητική επιφάνεια.

Η διαδικασία ήταν επίπονη και χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες. Δεν θα είχε καν αρχίσει όμως χωρίς τη σύμπραξη της Mimi Leveque, αιγυπτιολόγου, συντηρήτριας και ειδικού στην αιγυπτιακή φαγεντιανή, η οποία είχε και την ιδέα του αρχικού project. «Μου έδινε μια αποστολή και μετά εγώ θα πήγαινα στο εργαστήριο» εξηγεί ο Gardner. Η χημική σύνθεση του υλικού το κάνει εξαιρετικά δύσκολο στην επεξεργασία: περιλαμβάνει πυρίτιο, το οποίο αν ραφιναριστεί  – και την ίδια στιγμή παίρνοντας μπλε χρώμα με οξείδιο του χαλκού – μπορεί να αποβεί επικίνδυνο κατά την εισπνοή. Γι αυτό το λόγο, μια μάσκα εισπνοής που καλύπτει όλο το πρόσωπο είναι απαραίτητη, ενώ απαραίτητος είναι και ο εξαερισμός του εργαστηρίου.

Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, ο όρος “φαγεντιανή” είναι πολύ γενικός. Η μελέτη του έδειξε ότι υπήρχαν εκατοντάδες είδη και χρώματα (κόκκινη, κίτρινη, μαύρη, μοβ και λευκή) και άρα εκατοντάδες τεχνικές κατασκευής. Το γεγονός όμως ότι δημιούργησε αντικείμενα με τα υλικά της φαγεντιανής αποτελεί ένδειξη ότι ανέπτυξε μια αυθεντική, αποδεκτή τεχνική.

Σήμερα ο Gardner  ευελπιστεί να κατασκευάσει και μεγαλύτερα αντικείμενα, όπου μάλιστα μια κλασσικιστική ή αρχαϊζουσα τεχνοτροπία μπορεί να συνυπάρχει με μοντέρνες λεπτομέρειες. Για τη συνέχεια της προσπάθειάς του έχει δημιουργήσει δικό του προφίλ στο κοινωνικό δίκτυο Kickstarters όπου παρουσιάζεται το έργο του.