Το Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης εκθέτει από σήμερα το αντίγραφο της περίφημης «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, λίγες μόλις εβδομάδες αφότου συγκλόνισε τον κόσμο της τέχνης με αποκαλύψεις σχετικά με την προέλευσή του.
Το Πράδο παρουσίασε σήμερα την ολοκληρωμένη αποκατάσταση του έργου για το οποίο έχει πλέον καταλήξει στο συμπέρασμα ότι φιλοτεχνήθηκε από έναν από τους μαθητές του Λεονάρντο, στο ίδιο το εργαστήριο του μεγάλου «μαέστρου» της Αναγέννησης.
«Αυτό είναι το παλαιότερο και πιο σημαντικό αντίγραφο του περίφημου έργου που είναι γνωστό μέχρι σήμερα», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Γκαμπριέλε Φινάλντι, διευθυντής του τμήματος έρευνας και συντήρησης του Πράδο.
Για χρόνια το αντίγραφο, το οποίο αποκαλύπτει μια νεότερη και φωτεινότερη εκδοχή του προσώπου που έχει γοητεύσει τα πλήθη για αιώνες, πιστευόταν ότι ήταν ένα από τα δεκάδες αντίγραφα που έγιναν μετά το θάνατο του Λεονάρντο.
Το έργο ανήκε στο Πράδο από τότε που ιδρύθηκε το Μουσείο, το 1819, με τη συλλογή έργων τέχνης της ισπανικής βασιλικής οικογένειας. Το φόντο του όμως ήταν καλυμμένο με μαύρο χρώμα και το ξύλινο πλαίσιό του που πιστεύεται ότι είναι από δρυ, εμφανίζεται συχνά στο έργο των καλλιτεχνών της Βόρειας Ευρώπης.
Οι ειδικοί άρχισαν μια τεχνική μελέτη του αντίγραφου, όταν το μουσείο του Λούβρου το ζήτησε πριν από δύο χρόνια για μια έκθεση που θα ανοίξει τον επόμενο μήνα.
Βρήκαν ότι είχε ζωγραφιστεί σε ξύλο καρυδιάς, όπως και η «Μόνα Λίζα», και υπέρυθρες εικόνες έδειξαν ότι υπάρχουν ίχνη βουνών στο φόντο όπως και στο αυθεντικό έργο.
Όταν οι συντηρητές προχώρησαν και αφαίρεσαν μια στρώση βερνικιού από το πρόσωπο της γυναίκας που απεικονίζεται -που πιστεύεται ότι είναι η Λίζα Γκεραρντίνι, σύζυγος του Φλωρεντινού εμπόρου Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο- αποκάλυψαν σημαντικούς χρωματικούς τόνους του φορέματος και της εμφάνισής της τον 16ο αιώνα.
Όταν αφαίρεσαν το μαύρο χρώμα, αποκαλύφθηκε ένα θαλερό τοπίο το οποίο προσέφερε σημαντικά στοιχεία για το αυθεντικό έργο του Λεονάρντο, το οποίο καλύπτεται με στρώματα σκόνης και βερνικιού με σκασίματα.
Ενώ η προέλευση του έργου του Πράδο είναι άγνωστη, μπορεί αυτό να έφτασε στην Ισπανία στα χέρια του Ιταλού γλύπτη Πομπέο Λεόνι κατά τη διάρκεια ενός από τα συχνά ταξίδια του μεταξύ Μιλάνου και Μαδρίτης το 16ο αιώνα, ή από κάποιον από την ισπανική αριστοκρατία. Αρχεία πάντως δεν έχουν βρεθεί για να υποστηρίξουν τη μια ή την άλλη θεωρία.
Το έργο θα εκτεθεί στο Πράδο έως τις 13 Μαρτίου και μετά θα ταξιδέψει στο Λούβρο στο Παρίσι και θα τοποθετηθεί δίπλα στο πρωτότυπο για μια περιοδική έκθεση.