Τέσσερα νέα θραύσματα της ζωφόρου του Ερεχθείου εντοπίστηκαν πρόσφατα στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο φαίνεται ότι κρύβει άγνωστους θησαυρούς, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν καν αναγνωριστεί.
«Είναι εντυπωσιακό. Τα μνημεία της Ακρόπολης αποκαλύπτουν ακόμα νέα στοιχεία, άγνωστα μέχρι σήμερα», δήλωσε η Μαίρη Ιωαννίδου, προϊσταμένη της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως, μετά την κατάβαση από τον Παρθενώνα της μετόπης «Ευαγγελισμός».
Τα νέα θραύσματα της ζωφόρου του Ερεχθείου αναγνωρίστηκαν πρόσφατα από την Αλίκη-Ισμήνη Τριάντη, επίτιμη έφορο Ακροπόλεως και ομότιμη καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, η οποία έδωσε διάλεξη στο Μουσείο της Ακρόπολης.
«Η ζωφόρος του Ερεχθείου περιέτρεχε το κτίριο στις τρεις πλευρές του, εκτός από τη δυτική πλευρά, που δεν είχε ανάγλυφα, αν και ορισμένοι μελετητές πιστεύουν ότι στην α′ φάση ήταν κι αυτή η πλευρά κοσμημένη», ανέφερε. Το φόντο της ζωφόρου, από ελευσινιακό γκρίζο λίθο, έκανε αντίθεση με τα γλυπτά από λευκό -παριανό κατά την αρχαιολόγο- μάρμαρο.
Τα τρία από τα νέα θραύσματα που εντοπίστηκαν αναγνωρίστηκαν από την κ. Τριάντη και τον άνδρα της, γλύπτη Στέλιο Τριάντη. Το τέταρτο υποδείχτηκε στην ίδια από τον Γιώργο Δεσπίνη, ομότιμο καθηγητή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ειδικό στην αρχαία ελληνική πλαστική και αρχιτεκτονική των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων.
Τα θραύσματα αφορούν τμήματα δύο γυναικείων μορφών και μιας ανδρικής, καθώς κι ένα μικρό κεφάλι, πιθανόν αγοριού. Το πρώτο θραύσμα, ύψους 17 εκ., είναι το κάτω μέρος ντυμένης μορφής. «Από την κάτω επίπεδη επιφάνεια σώζεται μικρό τμήμα που έχει μπροστά μικρά βαθουλώματα από διάβρωση, η οποία προκλήθηκε από νερά της βροχής», εξήγησε η αρχαιολόγος.
Το δεύτερο θραύσμα αποτελεί τμήμα μιας άλλης γυναικείας μορφής, ύψους 27 εκ., της οποίας σώζεται το κάτω μέρος με χιτώνα και ιμάτιο, διαβρωμένο κατά τόπους. «Το αριστερό στάσιμο σκέλος κρύβεται εντελώς από τις κατακόρυφες πτυχές των ενδυμάτων. Από το δεξί πόδι σώζονται η κνήμη και το άκρο πόδι, ενώ ο μηρός είναι σπασμένος και διαβρωμένος, σαν καμένος από φωτιά».
Ο γυμνός ανδρικός κορμός, από τις λίγες ανδρικές φιγούρες της ζωφόρου που υπάρχουν σήμερα, σώζεται από το λαιμό ως την αρχή των μηρών, ενώ τα χέρια του είναι σπασμένα. Τέλος, το κεφάλι αγαλματίου, ύψους 6 εκ., βρέθηκε σπασμένο στο κάτω μέρος και χωρίς μύτη.
«Η ανεύρεση γλυπτών της Ακρόπολης, κυρίως μικρών θραυσμάτων, από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο δεν πρέπει να μας ξενίζει. Σας θυμίζω τη μορφή πολεμιστή που αναγνώρισε προ ετών ο Γιώργος Δεσπίνης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και απέδωσε στο αέτωμα του ναού της Αθηνάς Νίκης. Στο ΕΑΜ υπήρχαν τρία ακόμα θραύσματα από τη ζωφόρο του Ερεχθείου, τα οποία μεταφέρθηκαν στην Ακρόπολη το 1919», κατέληξε η κ. Τριάντη.